تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۰
جالب است ۰
معاون سابق سازمان تربیت بدنی با اشاره به اینکه میانگین مدت زمان واگذاری در بهترین شرایط ممکن حدود ده ماه طول می کشد گفت: به نتیجه رسیدن واگذاری باشگاه ها در سال جاری بعید است.
صندوق، بهترین روش واگذاری استقلال و پرسپولیس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، برنامه "ورزش بدون ویرایش" با موضوع خصوصی سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس و در ارتباط تلفنی با علی دهقانی معاون اسبق دبیرکل فدراسیون فوتبال و مهندس سعید فائقی معاون سابق سازمان تربیت بدنی از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

دهقانی با طرح این سوال که آیا اساساً ما توانایی خصوصی سازی این دو باشگاه را داریم یا خیر؟ گفت: مسئولان باشگاه ها و فدراسیون اقدام چندان موثری برای رفع معضل "حق پخش" انجام ندادند و یا اینکه اقدامات به سرانجامی نرسیده است.

وی با بیان اینکه باشگاه های ما ۸۸ درصد از منابع درآمدی را ندارند افزود: ما به دلیل دولتی بودن ورزشگاه ها با معضل بلیط فروشی نیز مواجهیم؛ با وجود الکترونیکی شدن فروش بلیط ها اما همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم و بنابراین باشگاه های ما فقط می توانند روی ۱۵ درصد منابع درآمدی حساب باز کنند که بیشتر آن هم به فروش و جابجایی بازیکن برمی گردد.

معاون اسبق دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین با اشاره به دولتی بودن بخش عمده اقتصاد ایران بیان کرد: طبق آمارها، ۶۸ درصد تولید ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۱۹ متعلق به بخش دولتی یا شبه دولتی و ۳۲ درصد هم کاملاً خصوصی بوده و بنابراین در این شرایط نمی توان انتظار خصوصی سازی باشگاه ها را داشت.

دهقانی برنامه ریزی تجاری را از جمله الزامات خصوصی سازی باشگاه ها عنوان کرد و گفت: با احتساب بدهی ۱۵۰ میلیاردی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، هزینه ۱۰۰ میلیاردی برای فصل جدید و هزینه ۱۵۰ میلیاردی برای خرید برند، ۴۰۰ میلیارد پول برای خصوصی سازی لازم است و در این درحالیست که درآمد این باشگاه ها تقریباً هیچ بوده و انگیزه ای برای خریدار وجود ندارد.

معاون اسبق دبیرکل فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه در صورت منفی بودن تراز مالی، باشگاه ها امکان ورود به بورس را نخواهند داشت افزود: متاسفانه ما هیچ برنامه ریزی برای درآمدزایی باشگاه ها نداریم که در این صورت خصوصی سازی فقط یک شعار تبلیغاتی محسوب می شود.

در ادامه برنامه "ورزش بدون ویرایش" از شبکه رادیو گفت و گو، فائقی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۳۹۹، ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت از محل واگذاری شرکت های دولتی دیده شده گفت: دولت باید ۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های شرکت های خود را بفروشد در غیراین صورت با کسری شدید منابع مواجه خواهد شد.

وی تأکید کرد: وزارت ورزش متولی واگذاری و خصوصی سازی نیست و این سازمان خصوصی سازی است که باید واگذاری را انجام دهد.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه طبق گفته مجلس، قرار است که باشگاه ها در فرابورس عرضه شوند گفت: قیمت گذاری این دو باشگاه نیازمند احصاء دارایی ها و تعیین بدهی هاست.

فائقی با اشاره به اینکه میانگین مدت زمان واگذاری در بهترین شرایط ممکن حدود ده ماه طول می کشد گفت: ما ماه اول را به پایان رساندیم و در ۹ ماه دیگر هم که به پایان امسال می رسیم و امکان واگذاری باز هم زیر سوال است بنابراین به نتیجه رسیدن واگذاری باشگاه ها در سال جاری بعید است.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه هنوز عزم و جدیتی برای واگذاری این دو باشگاه وجود ندارد افزود: بهترین راه حل خصوصی سازی همه باشگاه های ورزشی این است که همه سهام دولت را به یک صندوقی ببریم و سهام صندوق را واگذار کنیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc0oqe.2bq4e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما