تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۳
جالب است ۰
عرضه سهام هلدینگ شستا در بورس سبب جذب حجم زیادی از نقدینگی سرگردان عمومی در فعالیتهای اقتصادی سالم شده که بالتبع از ورود تقاضای سوداگرانه و کاذب مردم در سایر بخش های اقتصادی نظیر مسکن، طلا و ارز، خرید خودرو و ... کاسته می‌شود.
مزایای عرضه سهام هلدینگ شستا در بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، شرکت سرمایه­‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بزرگترین هلدینگ چند رشته ­ای کشور است که در اغلب حوزه‌های اقتصادی کشور شامل صنعت پتروشیمی، تولید و توزیع محصولات دارویی، معادن و صنایع فلزی، تولید سیمان، بخش‌های مختلف صنعت ساختمان سازی، بانک و بیمه، دامداری و ... فعال است. سرمایه ثبتی شرکت ۸۰، ۰۰۰ میلیارد ریال و سهام آن تماما متعلق سازمان تامین اجتماعی است. در واقع دارایی های شرکت از حق بیمه های پرداختی کارگران کشور تامین شده و مالک حقیقی آن عموم مردم هستند.

نظر به سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و سیاستهای کلان دولت و رئیس جمهور محترم مبنی بر خروج از فعالیت های بنگاه داری و واگذاری فعالیت های اقتصادی به بخش خصوصی و عموم مردم، تصمیم به پذیرش و عرضه سهام این هلدینگ بزرگ در بورس گرفته شد.

براین اساس، با تاکید وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تسریع در فرآیند پذیرش این شرکت، کلیه اقدامات قانونی مورد نیاز برای پذیرش و عرضه سهام این شرکت با هماهنگی بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس و اوراق بهادار، طی سال ۱۳۹۸ انجام و شرکت آماده عرضه در بورس تهران گردید. براساس برنامه ریزی صورت گرفته، عرضه سهام در روز ۴ شنبه مورخ ۲۷/۰۱/۱۳۹۹ صورت گرفت. در عرضه مزبور معادل ۱۰ درصد از کل سهام شستا در بورس به عموم مردم در دامنه قیمتی هر سهم معادل ۸۶۰۰-۸۵۰۰ ریال عرضه شد.

عرضه ده درصدی سهام شستا گام اول از خصوص سازی و واگذاری این بنگاه بزرگ اقتصادی کشور است و پس از کشف قیمت و تکمیل عرضه، امکان فروش سهام به صورت خرد و بلوکی در بازار سرمایه با قیمت های منصفانه بازار بوجود خواهد آمد.

پیش بینی میشود مبلغ حاصل از عرضه رقمی در حدود ۶۸، ۸۰۰، ۰۰۰ میلیون ریال باشد که بزرگترین رقم عرضه اولیه سهام در تاریخ بورس خواهد بود. قیمت تعیین شده برای عرضه سهم، قیمت منصفانه و معقولی در نظر گرفته شده است تا هم زمینه مشارکت هرچه بیشتر عموم مردم و سرمایه گذاران در عرضه فراهم شود و هم دارایی های کارگران پر افتخار کشور با قیمت نازلی به فروش نرسد. در این ارتباط بر اساس گزارشات کارشناسی و ارزشگذاری دقیق و به روزی که تهیه شد، خالص ارزش  هر سهم شستا (NAV) در حدود ۱۵، ۶۵۰ ریال برآورد شده است که با میانگین  (نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی ها)، ۵۵ درصدی درنظر گرفته شده برای تعیین قیمت خرد سهام، دامنه قیمتی ۸۶۰۰-۸۵۰۰ برای عرضه سهام در نظر گرفته شد.

با لحاظ قیمت فوق، کل ارزش بازار شرکت در روز عرضه اولیه، به رقم ۶۸۸، ۰۰۰، ۰۰۰ میلیون ریال می رسد که به عنوان چهارمین شرکت بزرگ بورس از لحاظ ارزش بازار خواهد بود.

نسبت کل ارزش بازار شستا به تولید ناخالص داخلی (GDP)  کشور به ارزش اسمی که براساس برآورد صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۴۵۸، ۵ میلیارد دلار (معادل  ۶۱,۸۹۷,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال با دلار نیمایی ۱۳۵، ۰۰۰ ریالی) اعلام شده است، نسبتی در حدود ۱، ۱ درصد خواهد یود.

همچنین با در نظر گرفتن کل ارزش بازار بورس و فرابورس کشور به مبلغ ۲۷، ۹۱۳، ۶۲۳، ۰۰۰ میلیون ریال (درتاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۶)، نسبت ارزش کل شستا به کل ارزش بازار سرمایه کشور، در حدود ۲، ۵ درصد خواهد شد.

مزایای عرضه سهام هلدینگ شستا در بورس

عرضه این هلدینگ بزرگ در بورس مزیت‌هایی به شرح زیر ایجاد می کند:

۱- سبب جذب حجم زیادی از نقدینگی سرگردان عمومی در فعالیت های اقتصادی سالم شده که بالتبع از ورود تقاضای سوداگرانه و کاذب مردم در سایر بخش های اقتصادی نظیر مسکن، طلا و ارز، خرید خودرو و ... کاسته می‌شود.

۲- سبب افزایش شفافیت و بهبود عملکرد و افزایش پاسخگویی هلدینگ شستا میشود.

۳- سبب تقویت اصول حاکمیت شرکتی در مجموعه عظیم شستا و شرکت های تابعه خواهد شد.

۴- امکان مشارکت عموم سرمایه گذاران در عرضه اولیه و کسب سود آنان از عرضه، سبب تعمیق جایگاه بازار سرمایه شرکت و مشارکت بیشتر عموم در این بازار خواهد شد. این امر در بلند مدت به اقبال بیشتر عمومی مردم به مشارکت در فعالیت های مولد اقتصادی و پرهیز از رفتارهای سوداگرانه در سطح کشور کمک شایانی خواهد نمود

۵- عرضه سهام شستا، منابع مالی خوبی را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار می­دهد و بخشی از نیازهای نقدینگی آن را مرتفع میسازد.

امید است با فراهم آوردن زمینه مشارکت بیشتر عمومی مردم در فعالیت های سالم و مولد اقتصادی، رشد و شکوفایی اقتصاد کشور با روند پرشتاب تری انجام شده و  سطح شفافیت عملکرد و پاسخگویی مدیران بنگاه های بزرگ نیز پیش از پیش فراهم گردد. عرضه سهام شستا گامی است در جهت صعود به این قله متعالی و هدف غایی.

گفتنی است شستا پس از طی یکسال آماده سازی و اصلاح ساختار مالی و سبد سرمایه گذاری ها و نیز فراهم نمودن کلیه الزامات سازمان محترم بورس و اوراق بهادار، با مشاور عرضه شرکت تأمین سرمایه امین در بورس تهران عرضه گردید. در این راستا، از اردیبهشت ماه سال ۹۸ بیش از ده هزار نفر ساعت کار بر روی آماده سازی مستندات، برگزاری جلسات هماهنگی و هیئت های پذیرش، تهیه امیدنامه جامع و برنامه کسب و کار و ... صرف شده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd5n09.yt05k6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین