تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۱
جالب است ۰
گفتگوی اختصاصی با دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی:

روش خرید مواد اولیه در بورس تغییر کند / هدایت سرمایه‌های سکه و ارز به سمت تولید

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل اظهار کرد: در تمام دنیا صنایع مادر اقدام به حمایت از صنایع کوچک می‌کنند و در کشور ما نیز باید این فرهنگ جا انداخته شود. با حمایت از این صنایع مردم نیز به سمت مشارکت در بخش تولیدی در صنایع کوچک حرکت می‌کنند و سرمایه‌های از سکه و ارز و سفته‌بازی به سمت واحدهای تولیدی هدایت می‌شود.
روش خرید مواد اولیه در بورس تغییر کند / هدایت سرمایه‌های سکه و ارز به سمت تولید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،صنایع پایین‌دستی فولاد در خریداری مواد اولیه و پرداخت کالا دچار مشکلات هستند در همین ارتباط گفت‌وگویی با امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

ساز و کار خرید مواد اولیه در بورس کالا تغییر کند

کاوه درباره خریداری مواد اولیه از صنایع بالادستی در بورس کالا گفت: یکی از مشکلات لوله و پروفیل در بورس کالا الزام به خریداری نقدی مواد اولیه از صنایع بالادستی فولادی و پرداخت هزینه کالا با توجه به تحویل آن در زمان مقرری بعضا چند ماهه است و به این صورت است که قبل از تحویل کالا که معمولا یک تا چند ماهه است می‌بایست هزینه آن در ابتدای کار پرداخت شود. این کار سبب می‌شود تا مشکلاتی از جمله ریسک و بهره پول و کمبود نقدینگی برای واحدهای کوچک در پی داشته باشد.

وی در ادامه این اقدام را نادرست خواند و گفت: با این کار صنایع کوچک و متوسط بخش خصوصی که از لحاظ نقدینگی نیز دچار مشکلات هستند به تامین‌کننده منابع مالی صنایع مادر تبدیل می‌شوند و این در حالی است که صنایع مادر می‌بایست به صنایع کوچک و پایین‌دستی در تامین منابع مالی کمک کنند.

اسناد اعتباری داخلی به کمک تولید‌کنندگان بیاید

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا صنایع کوچک و متوسط همانند سالیان گذشته برای تامین مواد اولیه خود از اسناد اعتباری داخلی استفاده کرده و هزینه‌های مربوط به آن را بعد از تحویل کالا پرداخت کنند. باید توجه داشت که صنایع مادر نیز مخالفتی از این بایت ندارند که چرا در زمان دریافت LC می‌توانند با مراجعه به بانک آن را نقد کنند. همچنین این صنایع با توجه به ذخیره مالی بسیار در بانک‌ها مشکلی از بابت کسری در نقدینگی خود ندارند.

کاوه در ارتباط با فروش کالاهای صنایع پایین دستی در بورس کالا گفت: بورس کالا محل خرده فروشی نیست. و باید توجه داشت که محصولات لوله و پروفیل ۶۰۰ گروه را در این بازار شامل می‌شود. در این بازار محصولات نهایی که چند گروه می‌شوند مشتری و کد خرید بورسی ندارند و تولیدکنندگان خرد نیز از کد فروش بورسی برخوردار نیستند. به عنوان مثال نمی‌توان از در و پنجره‌ساز درخواست کنیم تا اقدام به خرید کالا از بورس کند. ما نه تنها در هر استان بلکه در هر شهر و بخش هم یک کارخانه داریم.

وی در ادامه به سابقه فروش محصولات لوله و پروفیل در بورس کالا اشاره کرد و گفت: محصولات لوله و پروفیل یک بار در بورس کالا به فروش رسید که این کار با شکست مواجه شد. بورس کالا در واقع محل تسویه اوراق و معاملات عادی است و امکان فیزیکی کالا در آن وجود ندارد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: کارخانه کوچک بخش خصوصی ضمانتامه‌ای برای ارائه به بورس کالا ندارد و همچنین انباری هم ندارد که بورس بتواند بر روی جنس آن نظارتی داشته باشد.

نقش صنایع مادر در کمک به صنایع کوچک و متوسط

وی با اشاره به نقش صنایع مادر در کمک به صنایع کوچک گفت: در تمام دنیا صنایع مادر اقدام به حمایت از صنایع کوچک می‌کنند و در کشور ما نیز باید این فرهنگ جا انداخته شود. با حمایت از این صنایع مردم نیز به مشارکت در بخش تولیدی در صنایع کوچک ترغیب می‌شوند و سرمایه‌های خود را از بازار سکه و ارز و سفته‌بازی به سمت واحدهای تولیدی گسیل می‌کنند.

کاوه با اشاره به اینکه سوددهی واحدهای کوچک نباید زمینه انگ زدن برخی مبنی بر استفاده از رانت باشد گفت: صنایع کوچک نقش موثری در نجات کشور از بیکاری را دارد. در دیگر کشورهای جهان صنایع بزرگ به دلیل فناوری‌ها بالا امکان اشتغال‌آفرینی کمی دارند اما از سود بسیاری برخوردارند و دولت‌ها اجازه در اختیار داشتن این سود را به صنایع مادر نمی‌دهند و می‌بایست این سود در زنجیره و در صنایع پایینی نیز تقسیم شود که امیدواریم شاهد تحقق این امر متداول در دنیا باشیم.

وی در پایان به اقدامات خوب و ارزشمند در وزارت صمت برای رونق بخشی به تولیدات در صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: امیدواریم با اجرای اقداماتی از جمله اوراق دین شاهد اتفاقات مثبتی در کمک به این صنایع باشیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccxoqe.2bqei8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین