تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۲
جالب است ۰
عرضه سهام شستا به بزرگ‌شدن بازار سرمایه ایران کمک می‌کند.
بازار سرمایه استاندارد های قوی دارد/ شفافیت مهم‌ترین دستاورد ورود شستا به بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،حجت‌الله میرزایی، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: عرضه سهام شستا، مهمترین رویداد دو دهه گذشته است، سهام شستا بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران به ارزشی حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۴ درصد، ارزش بورس ایران است. عرضه سهام شستا به بزرگ‌شدن سرمایه در ایران کمک می‌کند .

وی درباره ویژگی عرضه سهام شستا در بورس گفت: شستا علاوه بر این، بازار سرمایه را نیز نسبت به گذشته جذاب‌تر می‌کند، زیرا هلدینگی با حدود ۱۸۰ شرکت بزرگ بالاترین تنوع ممکن در صنایع شیمیائی، پالایش نفت،  پتروشیمی، داروئی، سیمانی و قابلیت‌های بزرگ ارزش آفرینی و سود بالقوه بالاتر از متوسط بازار در بورس عرضه می‌شود که برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بسیار جذاب است.

وی در مورد تاثیر عرضه سهام شستا بر بازار سرمایه نیز گفت : به دلیل جذابیت‌های سهام شستا روز سه شنبه بورس با صف فروش بسیاری از سهام برای جایگزینی با سهام شستا مواجه شد و پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۵ میلیون خریدار حقیقی و حقوقی این سهام را خریداری کنند. عرضه سهام شستا، قدرت انتخاب سهامداران و فعالان بازار سرمایه را هم به سرعت افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون عرضه سهام شستا بر بازار ارز هم تاثیر خود را گذاشته است، افزود: با ورود شستا به بورس و در مرحله بعد سهام شرکت‌های دولتی به بازار بورس، بازار ارز با کاهش قیمت مواجه خواهد شد، بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب می‌کند و بسیاری از دارندگان ارز یا سپرده گذاران بانکی ترجیح می‌دهند که با جا به جایی در ترکیب دارائی‌های خود، بخشی از دارائی خود را از بازار ارز و بازار پول را به بازار سرمایه منتقل کنند.

وی تاکید کرد: بزرگترین دستاورد  بورسی شدن شستا این است که به شفافیت دارایی ها و بهبود حاکمیت شرکتی در بنگاه های بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور کمک می کند به شفافیت مدیران و عملکرد آنان، شفافیت داردائیها و عملیات و معاملات شرکتهای شستا منجر می شود .

وی، شفافیت بر دارایی‌های مالی و امکان ارزیابی عملکرد درست را به عنوان مهمترین ابزار در این واگذاری عنوان کرد و گفت : مهمترین نتیجه‌ای که از عرضه سهام شستا به دست خواهد آمد، شفافیت در دارایی‌های مالی و امکان ارزیابی عملکرد و نیز ورود این دارایی‌ها در یک بازار رقابتی و قابل ارزیابی است، ضمن اینکه مشارکت بسیاری از افرادی که صاحب سرمایه در این بنگاه‌ها هستند را نیز فراهم می‌کند.

میرزایی افزود: به ویژه برای شستا که در گذشته بیش از هر بنگاه دیگری در معرض ارزیابی و قضاوت عمومی قرار می‌گرفته، این بورسی شدن امکان ارزیابی را در سطح وسیع تری از ناظران و سهامداران عمومی بر اساس صورت های مالی و گزارش عملکرد و سوددهی فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه برای صندوق‌های بازنشستگی کشورنیز این اتفاق بی‌سابقه است و یک آغاز خوبی برای خروج صندوق‌های بازنشستگی از بنگاه داری به سمت سهامداری در بازار سرمایه و آغاز یک فرآیند بسیار مهم برای شفافیت حداکثری در دارایی‌های این صندوق‌ها است .

* سهامداری به جای بنگاه‌داری

معاون امور اقتصادی به فرآیند بورسی شدن سایر صندوقها نیز اشاره کرد و گفت : این فرایند در همه صندوق‌ها در ماههای آینده ادامه خواهد یافت و تلاش می‌کنیم که به جای بنگاهداری به سمت سهامداری و مدیریت سبد سهام حرکت کنیم .

میرزایی به دیگر اهداف این واگذاری ها نیز اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار، ساختار و ترکیب سرمایه گذاری ها از جمله اهدافی است که سازمان تامین اجتماعی برای عرضه سهام شستا تاکنون دنبال کرده است .

وی در مورد واگذاری این شرکتها در بورس و اینکه با این عرضه سهام آیا شاهد تغییر و تحولات مدیریتی خواهیم بود، نیز گفت: بورس دارای استاندارد های قوی است . حتماً شرکت‌هایی که می‌خواهند وارد بورس شوند، باید این استانداردها را بپذیرند. یکی از این استانداردها غیر از استانداردهای مالی و ساختاری ، استاندارد مربوط به مدیران است و قطعاً شستا هم در فرایند بورسی شدن و برای پذیرش این استانداردها تغییرات جدی و محسوسی را در ترکیب بنگاهها و مدیران خود داده است.

میرزایی افزود: در آینده هم باید این استانداردها را رعایت کند، بنابراین هر کسی با هر مشخصاتی نمی تواند مدیرعامل شرکت های بورسی شود ، ضمن اینکه ویژگی‌های فردی ، سابقه ، تجربه ، اعتبار مدیران و هم عملکردشان در گذشته نقش تعیین‌کننده‌ای در ارزش سهام پیدا می کند. به همین دلیل سهامداران مجبورند برای حفظ سهامشان در بازار رقابتی و شیشه‌ای بورس ، مدیران حرفه ای و مورد وثوق بازار با دانش بهتر و تخصص بالاتری را انتخاب کنند.

وی به فرآیندهای پیچیده ای که منجر به عرضه سهام شستا منجر شده است اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز این مسیر باز شده و پس از ۳۵ سال که از تاسیس شستا می‌گذرد و با یک فعالیت نفس گیری که بیش از یک سال زمان برد آگهی عرضه شستا صادر و شستا در بورس پذیرفته شد و سهامداران حقیقی و حقوقی از امروز می توانند به عنوان سهامداران شستا این سهام را بخرند.

وی تصریح کرد: فرآیند عرضه سهام شستا فرآیند بسیار سخت و دشواری بود که خوشبختانه امروز به نتیجه رسیده است .

وی افزود : به خصوص اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهمترین شرکت مدیریت دارایی با میلیون‌ها صاحب واقعی آن یعنی کارگران و مستمری بگیران دغدغه بسیار مهمی داشت و آن قیمت‌گذاری منصفانه بود که خوشبختانه یک بازی برد - برد برای صاحبان کنونی این سهام یعنی کارگران، بیمه پردازان، مستمری‌بگیران و هم برای سهامداران آینده که سهام این شرکت را خریداری می کنند، رقم خورد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbg9b0.rhb08piuur.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین