تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۲
جالب است ۰
«دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» در جریان گفت‌وگویی تلفنی موافقت خود را با ملاقات وزرای انرژی دو کشور آمریکا و روسیه به منظور بحث در خصوص ثبات بازارهای نفت و انرژی اعلام کردند.
 توافق ترامپ و پوتین درباره مذاکره برای تعادل بخشی بازار نفت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، پس از شکست مذاکرات اوپک و اوپک پلاس در مورد کاهش تولیدات نفت و آغاز جنگ نفتی مابین مسکو و رهبر غیررسمی اوپک یعنی ریاض، توافق تلفنی ترامپ و پوتین از تغییری تازه در دیپلماسی جهانی نفت حکایت دارد.

رکود ناشی از پاندمی ویروس کرونا نیز به سقوط تاریخی قیمت نفت کمک کرد و در نتیجه آن، شرکت‌های حفاری پرهزینه‌تر آمریکایی و سایر نقاط جهان را در خطر ورشکستگی قرار داد.

کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در این مکالمه تلفنی، نقطه نظرات مطرح شده در خصوص شرایط کنونی بازار نفت مورد تبادل نظر قرار گرفت. توافق شد رایزنی‌های روسیه و آمریکا در این خصوص از طریق وزرای انرژی صورت گیرد.

«جود دیِر» سخنگوی کاخ سفید نیز از موافقت سران دو کشور در مورد اهمیت ثبات بازار انرژی جهان خبر داد اما به مذاکرات وزرای دو کشور اشاره‌ای نکرد.

کرملین به طور دقیق اعلام نکرده است که وزرای انرژی مسکو و واشنگتن در خصوص چه موضوعی مذاکره و بحث خواهند کرد اما روسیه پیش‌تر از پیوستن کشورهای بیشتر برای تلاش در راستای متعادل کردن بازار نفت استقبال کرده بود.

کمی پیش از مکالمه تلفنی کاخ سفید و کرملین، ترامپ گفته بود که عربستان سعودی و روسیه «هر دو در جنگ نفتی که به راه انداخته‌اند، عقلشان را از دست داده‌اند» و اینکه «هرگز فکر نمی کردم که مجبور شوم بگویم که شاید به افزایش قیمت نفت نیاز  داشته باشیم.»

ترامپ در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت: حالا که آنها بر سر عرضه و اینکه چه تعداد بشکه (به بازار) سرازیر کنند، مثل دیوانه‌ها به جام هم افتاده‌اند، قیمت (نفت) بسیار پایین آمده است.

ایالات متحده در سال های اخیر به لطف رونق صنعت حفاری شِل، پای خود را به جمع تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز جهان باز کرده است اما قیمت کنونی نفت زیر هزینه تولید بسیاری از شرکت‌های حفاری آمریکایی است.

ترامپ ادامه داد: نمی‌خواهیم صنعتی مُرده و مسموم داشته باشیم. این برای آنها بد است، برای هیچکس خوب نیست. این جنگی است بین عربستان و روسیه بر سر اینکه چه تعداد بشکه نفت روانه بازار کنند و هر دوی آنها دیوانه شده اند؛ هر دو عقلشان را از دست داده اند.

تحلیلگران بانک گلدساکس گفته‌اند که میزان تقاضا از سوی رفت و آمدکنندگان درون شهری و همچنین شرکت‌های هواپیمایی که روزانه حدود 16 میلیون بشکه از تولیدات نفتی جهان را مصرف می کنند، شاید دیگر هرگز به سطوح پیشین خود باز نگردد.

دولت ترامپ علاوه بر این بدنبال این است تا بزرگ‌ترین صادرکننده نفت یعنی عربستان را به کاهش تولیدات نفت خام متقاعد کند و به زودی فرستاده ویژه‌ انرژی خود یعنی «ویکتوریا کوتس» راهی ریاض می‌کند.

پس از آنکه واشنگتن تحریم هایی را علیه دو شرکت زیرمجموعه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه یعنی روسنفت در ونزوئلا اعمال کرد، این غول نفتی روز شنبه اعلام کرد که دارایی‌های خود را در این کشور به شرکتی که نامش اعلام نشده و تحت مالکیت دولت روسیه اداره می شود، فروخته است.

این تغییر مالکیت بدان معنا است که هرگونه تحریم‌های آتی آمریکا بر فعالیت‌های نفتی تحت کنترل روسیه در ونزوئلا مستقیما کرملین را هدف خواهد گرفت. دولت ترامپ روسنفت را فراهم کردن یک شاهرگ حیاتی مالی برای «نیکولاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا متهم کرده بود.

واشنگتن «خوآن گوآیدو» رهبر حرب اُپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رییس جمهوری موقت و مشروع این کشور به رسمیت می شناسد.

کاخ سفید سال گذشته با اعمال تحریم بر پروژه احداث خط لوله گاز طبیعی روسیه موسوم به نورد استریم 2، ادامه کار این پروژه را تنها چند هفته تا پایان، متوقف کرد.

مسکو می گوید که این پروژه سرانجام تکمیل خواهد شد اما تاخیر در اتمام آن رقابت را در بازار گاز اروپا داغ خواهد کرد؛ جایی که آمریکا مشتاق است تا گاز مایع بیشتری به آن صادر کند.

ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که پوتین از وی خواسته است تا تحریم ها برای دو سال برداشته شوند و وی پشت خط گفته که احتمالا این کار را انجام می دهد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین ادعای ترامپ را در این خصوص که پوتین در دو سال گذشته چنین درخواستی را مطرح کرده است، رد کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg3393.ak9nt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما