تاریخ انتشار :جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۱
جالب است ۰
در پی افت شدید تقاضا برای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش نرخ حمل محموله های نفتی، عربستان سعودی برای یافتن مشتری برای نفت اضافی که قرار است عرضه کند، به مشکل برخورده است.
نفت اضافی عربستان بدون مشتری ماند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، منابع آگاه اظهار کردند که شرکت رویال داچ شل و پالایشگاههای آمریکایی نفت سعودی کمتری خریداری می کنند و شرکت نسته فنلاند در آوریل نفت نمی خرد و پالایشگاههای هندی مایلند دریافت محموله های نفتی را به تاخیر بیاندازند. پالایشگاههای لهستانی هم میزان خریدشان را کاهش داده اند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، پس از انحلال پیمان سه ساله اوپک پلاس تصمیم گرفت صادراتش را افزایش دهد. اما تقاضا برای نفت به دلیل اقدامات جهانی که برای مقابله با گسترش بیماری کووید 19 انجام شده، به شدت کاهش پیدا کرده است و شرکتهای نفتی نرخ پالایش را کاهش داده اند و هیچ شتابی برای خرید نفت اضافی از عربستان سعودی ندارند.

یک منبع بازرگانی که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: نرخ فعالیت پالایشگاهی کاهش پیدا کرده و بنابراین فروش حجم اضافی نفت دشوار است. عامل دیگری که به افت تقاضا کمک کرده، رشد هزینه های حمل محموله بوده است.

اسنادی که به دست رویترز رسیده است، نشان می دهد عربستان سعودی اعلام کرده است قادر نیست به خریداران قراردادی برای فروش نفت تخفیف حمل محموله عرضه کند.

انتظار می رود تغییر در شرایط عرضه به لغو برخی از محموله های قراردادی آوریل منجر شود زیرا خریداران انتظار نداشتند کل هزینه های حمل محموله را برعهده بگیرند.

یک منبع آگاه گفت: شرکتهای نفتی به دنبال کاهش دریافت نفت عربستان سعودی برای آوریل به میزان حداکثر 25 درصد هستند. دو منبع آگاه اظهار کردند که شل یکی از شرکتهای نفتی بزرگ است که به دنبال دریافت نفت کمتر از عربستان است. شرکت نسته فنلاند در آوریل نفتی از عربستان نمی گیرد در حالی که لوتوس لهستان یک محموله نفت را کاهش داده است و شرکت "پی کی ان اورلن" بالاتر از حجم قراردادش نفت دریافت نخواهد کرد.

دولت عربستان سعودی ماه میلادی جاری به آرامکو دستور داد میزان عرضه نفت را در ماههای آینده به رکورد 12.3 میلیون بشکه در روز افزایش داده و بیش از 10 میلیون بشکه در روز نفت صادر کند.

اگرچه انتظار می رفت صادرات این کشور در آوریل افزایش پیدا کند اما افزایش چشمگیر اکنون بعید به نظر می رسد.

دو پالایشگاه دولتی هندی که پیش از این به دنبال دریافت نفت اضافی از عربستان سعودی بودند، با آرامکو برای به تاخیر افتادن تحویل محموله تماس گرفته اند البته آرامکو اعلام نکرده که آیا به درخواست آنها پاسخ مثبت خواهد داد یا خیر.

یک منبع آگاه دیگر گفت: پالایشگاههای نفت آمریکا هم به دنبال خرید نفت سعودی کمتری در آوریل هستند. شرکتهای اکسون موبیل، ماراتون پترولیوم و فیلیپس 66 بزرگترین مشتریان نفت عربستان سعودی هستند.

بر اساس گزارش رویترز، منطقه وست کاست آمریکا حدود نیمی از واردات نفت از عربستان سعودی را دریافت می کند. شرکتهای فیلیپس 66 و ماراتون نرخ فعالیت پالایشگاههایشان در لس آنجلس را کاهش داده اند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchmmn-.23nmqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما