تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۶
جالب است ۰
اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ حدود ۷.۱ درصد کوچک شد.
ضربه بسیار سنگین کرونا به سومین اقتصاد بزرگ جهان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،دولت ژاپن اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه پایانی سال قبل 7.1 درصد کوچک تر شده است که بدترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور در طول هفت سال اخیر محسوب می شود.

در بین بخش های مختلف، مصارف خصوصی رشد منفی 2.8 درصد، مخارج کسب و کارها رشد منفی 4.6 درصد و سرمایه گذاری نیز رشد 0.4 درصد را به ثبت رسانده اند در حالی که دولت مخارج خود را 0.2 درصد افزایش داده است. در بخش تجارت خارجی نیز صادرات 0.1 درصد و واردات 2.7 درصد کاهش داشته است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در همین رابطه گفت: شاهد اثرگذاری بالای کرونا بر بخش گردشگری و کسب و کارهای کوچک و متوسط بوده ایم.

برخی از کارشناسان امیدوارند این رشد منفی بیش از حد تصور مقدمه ای برای ورود اقتصاد ژاپن به یک رکود بزرگ تر باشد به ویژه که حالا شیوع ویروس کرونا به شدت بر روی تجارت خارجی و صنعت گردشگری این کشور تاثیر منفی گذاشته است. پیشتر دولت ژاپن صدور ویزا برای اتباع چین و کره جنوبی را به حال تعلیق درآورده بود.

یوشیماسا ماریوما، تحلیل گر موسسه اس ام بی سی نیکو سکیوریتیز با جدی خواندن وضعیت گفت: رکود فعلی می تواند بیش از آنکه فنی باشد دلایل دیگری داشته باشد و اقتصاد با یک کاهش محسوس مواجه شود.

با وجود حضور پررنگ بانک مرکزی ژاپن در بازارهای مالی، ریزش شاخص های بورس این کشور کماکان ادامه دارد و به نظر می رسد این روند کماکان ادامه یابد.

پیش‌تر صندوق بین المللی پول برای اقتصاد ژاپن رشد 0.7 درصدی را در سال جاری و رشد 0.5 درصدی را برای سال‌آینده پیش بینی کرده بود. اقتصاد ژاپن سال قبل رشد یک درصدی را تجربه کرده بود.

این نهاد بین‌المللی همچنین ضمن هشدار نسبت به کاهش سرمایه گذاری چین در ژاپن و اثرگذاری تداوم روند تعطیلی کسب و کارهای چین بر تجارت با ژاپن، اعلام کرده بود که اخلال در زنجیره تامین با توجه به سهم بالای چین از سبد تجاری ژاپن می‌تواند شرکت های ژاپنی را در هفته های پیش رو با مشکلات جدی مواجه کند.

چین دومین واردکننده بزرگ کالا از ژاپن در جهان محسوب می‌شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcenx8p.jh8npi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما