تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۵
جالب است ۰
سیاست های حمایتی دولت های محلی چین
با شیوع ویروس کرونا در چین و آسیب دیدن کسب و کارها، دولت های محلی چین مجموعه ای از اقدامات را برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) آغاز کردند. در این یادداشت تلاش می شود جدیدترین اطلاعات در خصوص ابزارها و سیاست هایی که در مناطق مختلف چین اجرا شده است، در اختیار شما قرار گیرد.

بخش اول (بیجینگ)

در پنجم فوریه ۲۰۲۰ دولت چین  سیاست های ترجیحی را برای پایدارسازی تولید و فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) اعلام کرد. این برنامه ها شامل سیاست های مالیاتی، تأمین مالی، تأمین اجتماعی، یارانه ها و کاهش اجاره بها می شود. این سیاست ها  شامل شرکت های داخلی و خارجی است که در بیجینگ ثبت شده اند(MIIT Enterprise(۲۰۱۱) N.۳۰۰). این اقدامات به شرح زیر است:

۱. امکان تأخیر در پرداخت مالیات کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) که با مشکل روبرو شده اند. این دسته از شرکت ها که به دنبال شیوع ویروس کرونا در پرداخت مالیات ها با مشکل مواجهند، می توانند درخواست تعویق در پرداخت مالیات تا ۳ ماه کنند.

۲. کاهش اجاره بهای کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs). شرکت هایی که در بیجینگ دارایی های دولتی( املاک و مستغلات دولتی) را اجاره کرده و  به دولت اجاره بها می پردازند، چنانچه بر اساس دستورالعمل ها و مقررات دولتی کنترل شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را متوقف یا کم کنند و نیروی انسانی خود را تعدیل یا اخراج نکنند یا تعدیل جزئی داشته باشند، از پرداخت اجاره ماه فوریه معاف اند. اگر اجاره برای دفتر کار باشد، تا ۵۰ درصد تخفیف به آنها تعلق خواهد گرفت.

۳. حذف عوارض اداری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs). دولت بیجینگ جمع آوری عوارض اداری از جمله عوارض راه، عوارض فاضلاب و پسماند را برای برخی از کسب و کارهای کوچک و متوسط تعلیق خواهد کرد.

۴. پرداخت یارانه به فعالیت های تحقیق و توسعه در کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs). برای شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک دانش ژونگوانچون(Zhongguancun)، مبلغ ۲۰۰۰۰۰RMB معادل ۲۸۷۰۰ دلار در هزینه های تحقیق  و توسعه(R&D) به هر شرکت بر اساس وضعیت فعلی سرمایه گذاری های آنها در R&D یارانه پرداخت می شود.

۵. افزایش حمایت های مالی  برای کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs). این اقدامات شامل افزایش دسترسی این شرکت ها به تأمین مالی، افزایش دوره بازپرداخت وام ها و کاهش هزینه تأمین مالی(نرخ بهره)، گسترش کانال های تأمین مالی مستقیم برای کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs).

۶. پرداخت هزینه های بیمه بیکاری. شرکت های بیمه شده ای که به دنبال شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده اند و علیرغم مشکلات بوجود آمده نیروی کار خود را اخراج نکرده  یا کمترین تعدیل نیروی کار را داشته باشند، سهم بیمه بیکاری آنها توسط دولت پرداخت می شود.

۷. ارائه یارانه تأمین اجتماعی به کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) همسو با توسعه صنعتی و کاربردی شهر بیجینگ. چنانچه در پایان آوریل، متوسط نیروی کار در یک کسب و کار کوچک و متوسط(SME)  نسبت به سال قبل تا ۲۰ درصد افزایش یافته باشد، شرکت مزبور می تواند یکبار مشمول ۳۰ درصد یارانه  سهم بیمه تأمین اجتماعی برای سه ماه شود. اگر افزایش در متوسط نیروی کار ۲۰ درصد و بیشتر باشد، شرکت مشمول ۵۰ درصد یارانه تأمین اجتماعی برای سه ماه خواهد شد.

۸. پرداخت یارانه های آموزش نیروی کار و خرید خدمات دورکاری. این ابزارها باید به سرعت اجرایی شده و تا پایان سال ۲۰۲۰ به کار گرفته شود مگر اینکه سیاست دیگری مبنی بر پایان مهلت اعلام شود.

علاوه براین سیاست ها، اداره منابع انسانی و تأمین اجتماعی(HRSSB) شهرداری بیجینگ به طور موقت دوره پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی مربوط به ماه های فوریه و ژانویه را تا پایان ماه مارس به تعویق انداخته است.

 

 بخش دوم (استان شانگهای  )

در سوم فوریه ۲۰۲۰، کمیته منایع انسانی  و تأمین اجتماعی(HRSSB)شهرداری  چهار سیاست را برای کمک به کسب و کارها که آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا  اعلام کرد . این سیاست ها عبارتند از:

-          بازپرداخت ۵۰ درصد حق بیمه تأمین اجتماعی  شرکت ها که در سال قبل توسط شرکت ها پرداخت شده بود تا بدین واسطه از اخراج نیروی کار جلوگیری شود.

-          تعدیل زمان پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی از اول آوریل به اول جولای

-          تمدید دوره پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی به مدت سه ماه بعد از زمان پایان اپیدیمی ویروس کرونا.

-          پرداخت یارانه های آموزش منایع انسانی به شرکت ها

در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰، شهرداری ۲۸ مورد دیگر از ابزارها و روش های حمایتی را برای حمایت شرکت هایی که با شیوع ویروس کرونا درگیرند، اعلام کرد. این اقدامات به طور خلاصه عبارتند از :

-          مستثنی کردن شرکت های کوچک و متوسط(SMEs) که برای تولید و فعالیت خود دارایی هایی را از دولت اجاره کرده و به میزان قابل توجهی از اپیدمی ویروس کرونا آسیب دیده اند از پرداخت اجاره بها در ماه های فوریه و مارس معافند تا  مالکین خصوصی  املاک تجاری( مغازه ها و ساختمان های اجاره داده شده ) نیز تشویق شوند اجاره مستأجران خود را کاهش دهند یا ببخشند، و در این صورت از کاهش مالیات بر دارایی یا مالیات زمین برخوردار شوند.

-          کاهش نرخ وام ها. برای کسب و کارهای کوچکی که آسیب زیادی دیده اند، از بانک های محلی خواسته شده است تا نرخ سود وام خود را به اندازه ۲۵ صدم درصد زیر نرخ LPR( نرخ اصلی وام دهی بانک مرکزی که به عنوان نرخ پایه وام دهی مورد استفاده قرار می گیرد) کاهش دهند.

-          تشویق بانک ها به تعدیل شیوه بازپرداخت وام ها ، افزایش دوره سررسید وام ها، و یا تجدید وام ها بدون بازپرداخت توسط کسب و کارهایی که از وام برای سرمایه گذاری در صنایعی استفاده کرده اند و به شدت از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند(گردشگری،  تهیه و تأمین غذا و جا( مسافرخانه ها و هتلها)، عمده فروشی و خرده فروشی، حمل و نقل، پیشتیبانی و لجستیک، انبارداری، فعالیت های فرهنگی و تفریحی و نمایشگاهی از این قبیلند. )

-          کاهش  سهم حق بیمه درمانی کارکنان شرکت ها به میزان ۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۰.

-          ارائه حمایت های کلیدی برای استارت آپ ها تخصصی در حوزه های خدمات بهداشت بر خط، نوآوری در دارو و در مان، عرضه  تجهیزات پزشکی و درمانی، و عرضه خدمات درمانی.

-          برای آن دسته از کسب و کارهایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا امکان تعهد به قرادادهای بین المللی خود را ندارند،   شورای توسعه تجارت بین المللی شانگهای باید شرایط فورس ماژور را مورد بررسی قرار دهد.

این اقدامات و سیاست ها تا سه ماه پس از پایان شیوع گسترده ویروس کرونا استمرار خواهد داشت. علاوه بر این اقدامات هر یک از بخش های این استان سیاست های خاص خود را نیز جهت حمایت از کسب  و کارها تدوین و اجرا کرده اند.

 

بخش سوم (استان گوانجو  )

در ۶ فوریه ۲۰۲۰، استان گوانجو ۲۰ روش  را برای حمایت از همه کسب و کارها به منظور استمرار فعالیت و ادامه روند تولدید در پیش گرفت. بخشی از این اقدامات به شرح زیر است:

- به تعویق انداختن پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی.

 برای کسب و کارهایی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا که توان پرداخت  حق بیمه بازنشستگی، حق بیمه درمانی،  سهم حق بیمه بیکاری، بیمه حوادث  و صندوق مسکن( در چین تمام کسب و کارها در کنار بیمه های تأمین اجتماعی ملزم به پرداخت صندوق مسکن هستند) به موقع ندارند این امکان فراهم شده است که این حق بیمه ها تا سه ماه بعد از پایان یافتن شیوع ویروس کرونا پرداخت شود.

-  بازپرداخت ۵۰ درصد حق بیمه بیکاری پرداخت شده توسط کسب و کارها و کارکنان آنها در سال قبل تا کسب و کارها نیروی کار خود را تعدیل نکنند.

- معافیت کسب و کارهای آسیب دیده از پرداخت اجاره بها به دولت بابت دارایی هایی که از دولت اجاره کرده اند.  این دسته از کسب و کارها معاف از پرداخت اجاره بها در ماه نخست شیوع ویروس کرونا هستند و در ماه های دوم و سوم پرداخت اجاره بهای ماه های دوم و سوم پرداخت اجاره به تعویق می افتد.

- معافیت شرکت های آسیب دیده از پرداخت مالیات دارایی و مالیات زمین و عوارض شهری.

- معافیت شرکت های مورد تأیید از پرداخت مالیات تا سه ماه.

- در دورانی که کارکنان شرکت ها تحت مراقبت های درمانی هستنند و از مرخصی درمانی استحقاقی استفاده می کنند  دستمزد آنها تا سقف ۵۰ درصد سهم حق بیمه  بازنشستگی پایه را دولت محلی به صورت یارانه  به شرکت ها پرداخت می کند.

- اگر یک کسب و کار کوچک و متوسط(SME) با یک شرکت دولتی قرارداد داشته باشد و نتواند به موقع به تعهداتش عمل کند، شرایط قرارداد متناسب با شرایط کسب و کار تمدید می شود.

این سیاست ها تا سه ماه بعد از زمان اعلام آنها برقرار بوده و استمرار خواهد داشت.

علاوه براین برای کاهش بار مالیاتی بر کسب و کارهای تولید کننده کالاهای مورد نیاز درکنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اداره مالیات استان گوانجو مجموعه ای از سیاست های مالیاتی را اعلام و اعمال می کند.  هچنین طبق سیاست های مالیاتی پایه ای اعلام شده توسط وزارت داراریی و گمرک، نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۱۶ درصد به ۱۳ و نرخ های ۱۰ درصدی به ۹ درصد کاهش می یابد.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbffb0.rhbsspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما