تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۶
جالب است ۰
روسیه با امتناع از موافقت با کاهش بیشتر تولید نفت، در حق عربستان سعودی و اوپک لطف کرده است.
چرا جواب رد روسیه به نفع اوپک تمام خواهد شد؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهم نیست مخالفت روسیه در کوتاه مدت تا چه اندازه ناراحت کننده است اما به نفع منافع بلندمدت عربستان سعودی و اوپک تمام خواهد شد.

استراتژی عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت به منظور تقویت قیمتها موثر واقع نشده و باعث از دست رفتن سهم بازار این کشور و قیمت‌های پایین‌تر شده بود که بدترین اتفاق ممکن بودند. این کشور در یک دهه گذشته موارد متعدد کاهش تولید را با سایر اعضای اوپک هماهنگ کرده بود و در چند سال اخیر دامنه همکاری خود را توسعه بخشیده و با گروهی از تولیدکنندگان غیرعضو اوپک شامل روسیه متحد شده بود.

طی این مدت در حالی که عربستان سعودی و روسیه مدام سهم بازارشان را به تولیدکنندگان غیراوپک به خصوص تولیدکنندگان آمریکایی واگذار می کردند، قیمتهای نفت هم پایینتر می رفتند.

شاید بهترین راه برای نشان دادن این که کشورهای مذکور چه اندازه سهم بازارشان را از دست داده اند مقایسه تولید سه تولیدکننده بزرگ جهان در مدت هشت سال اخیر است.

تا سه ماهه چهارم سال 2011 تولید نفت پس از رکورد شدید سال 2009-2008 به وضعیت عادی برگشت و از این رو می تواند مبنای مناسبی برای مقایسه بلندمدت باشد.

در فاصله اکتبر تا دسامبر 2011 تولید نفت عربستان سعودی 9.7 میلیون بشکه در روز و روسیه 10.4 میلیون بشکه در روز و آمریکا شش میلیون بشکه در روز بود. هشت سال بعد، در سه ماهه چهارم سال 2019 تولید عربستان سعودی کمتر از 0.2 میلیون بشکه در روز معادل دو درصد و روسیه بیش از 0.2 میلیون بشکه در روز معادل دو درصد رشد کرد اما تولید آمریکا 6.8 میلیون بشکه در روز معادل 114 درصد افزایش پیدا کرد.

آمریکا از هر دو کشور روسیه و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خام پیش افتاد و اگر تولید میعانات و مایعات گاز طبیعی حساب شود، این شکاف عمیقتر خواهد بود.

قیمت در برابر حجم تولید

در کوتاه مدت عربستان سعودی به عنوان تولیدکننده تاثیرگذار بر بازار می تواند تا حدودی بین دفاع از قیمتها و دفاع از سهم بازار انتخاب کند. اما در میان مدت و بلندمدت رشد عرضه جدید خارج از کنترل اوپک پلاس به معنای آن خواهد بود که این کشور هم مانند سایرین تاثیرگذاری چندانی روی قیمتها نخواهد داشت.

علی نعیمی، وزیر نفت سابق عربستان سعودی در یک مصاحبه تلویزیونی در سال 2015 اظهار کرده بود: هیچ کس نمی تواند قیمت نفت را تعیین کند و این دست خداست. اما این امر مانع از این نشد که عربستان سعودی و اوپک به منظور تاثیرگذاری روی قیمتها به دفعات تلاش کنند و شکست بخورند.

محدودیتهای تولید توسط عربستان سعودی و متحدانش در اوپک و غیراوپک باعث تقویت تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا شد و به آنها اجازه داد در شرایط رکود سخت دوام آورده و سپس به رشد بازگردند.

حمایت از قیمتها

در طول دهه گذشته عربستان سعودی دفاع از قیمت نفت در کوتاه مدت را به پیامدهای بلندمدت قابل پیش بینی از نظر راکد ماندن تولید و تقویت فعالیت شیل آمریکا اولویت داده است.

تنها استثنای بزرگ دوره بین اواسط سال 2014 تا اواخر سال 2016 بود که عربستان سعودی تصمیم گرفت از سهم بازار خود دفاع کرده و اجازه دهد قیمتها ریزش کنند.

افت قیمت نفت در سال 2015-2014 نشانه این بود که استراتژی متمرکز بر حجم تولید موفق نبوده و این موضوع به قیمت شغل نعیمی در سال 2016 تمام شد. اما افت قیمت در سال 2015-2014 واکنش غیرقابل اجتناب بازار به قیمتهای بالا بود که بازار را تا اواسط سال 2014 با اشباع عرضه مواجه ساخت.

رکود متعاقب آن، عامل رکود طولانی مدت تولید نفت شیل آمریکا در یک دهه گذشته و تنها باری بود که عربستان سعودی جلوی از دست دادن سهم بازار به آمریکا را گرفت. اگر اجازه داده نمی شد قیمتها کاهش پیدا کنند، عربستان سعودی ناچار به کاهش تولید می شد و شاید بازار در دوره 2016-2015 مازاد عرضه عظیمی را تجربه می کرد.

حمایت از تولید رقیب

برای درک این که چرا استراتژی عربستان سعودی موثر واقع نشده است، کافی است رشد تولید نفت آمریکا با رشد مصرف جهانی از سال 2011 مقایسه شود.

تولیدکنندگان نفت آمریکایی همه رشد تصاعدی مصرف جهانی در سال 2014، 2018 و 2019 و تقریبا همه مصرف تصاعدی در سال 2012 و حدود دو سوم از مصرف تصاعدی در سال 2013 را تصرف کردند.

تنها سالهایی که تولیدکنندگان آمریکایی کمتر از نیمی از مصرف تصاعدی را تصرف کردند در سالهای 2015، 2.16 و 2017 بود که پس از ریزش قیمتها، رشد تولید نفت آمریکا کندتر شد یا کاهش پیدا کرد. تولیدکنندگان آمریکایی سودبرنده اصلی استراتژی عربستان بوده اند در حالی که سهم بازار خود این کشور و قیمتهای نفت کاهش پیدا کرده اند.

توازن دوباره بازار

اگر بازار پس از اپیدمی ویروس کرونا که تاثیر شدیدی روی تقاضا در کوتاه مدت خواهد داشت، دوباره بخواهد متوازن شود باید رشد تولید آهسته تر و رشد مصرف سریعتر شود. قیمتهای پایینتر موثرترین راه برای اجرای تغییرات لازم از طریق پایین بردن تولید شیل آمریکا و همزمان تشویق به رشد مصرف در سراسر جهان است.

کاهش تولید اوپک پلاس برای جلوگیری از انباشت ذخایر نفت و کاهش قیمتها، سیگنال قیمت ضروری را ضعیف کرده و باعث می شود روند تغییرات ضروری در بازار طولانیتر شود.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش بیشتر تولید نفت اوپک پلاس از تولیدکنندگان شیل آمریکا حمایت خواهد کرد و محرکها برای رشد سریعتر مصرف نفت را ضعیف می کند. مخالفت روسیه با کاهش بیشتر تولید تصمیمی است تا به جای اوپک پلاس به خود قیمتها اجازه داده شود بازار را متوازن کنند. این اقدام در بلندمدت تصمیم درستی برای عربستان سعودی، اوپک و همچنین روسیه خواهد بود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcevx8p.jh8nxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما