تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۵
جالب است ۰
سهم دستمزد نیروی کار در سبد هزینه بنگاه‌های صنعتی تناسبی با جنجال و تعدیل نیروی کار به بهانه حداقل دستمزد ندارد.
بازی دو سر باخت پایین بودن دستمزد نیروی کار
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،سهم دستمزد نیروی کار در هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی در ایران اندک است و روندی کاهنده دارد، اما به سوژه اصلی چانه‌زنی کارفرمایان تبدیل شده است.

در سال 1376 سهم دستمزد در سبد هزینه تولیدکنندگان 13.2 درصد بود که هم اکنون به کمتر از 10 درصد کاهش یاقته است و حتی برخی برآوردها آنرا 5 درصد ارزیابی کرده‌اند.

دستمزد ناچیز نیروی کار باعث می‌شود که تقاضای موثر کم باشد؛ و چنانچه شاهدیم، مشکل عمده تولیدکنندگان عدم وجود خریدار کافی است که با سیاست سال‌های اخیر در کاهش ممتد پرداخت‌های انتقالی؛ کمتر هم شده است.

در اقتصادهای صنعتی درصد سهم نیروی کار در هزینه بنگاه‌های تولیدی 15 تا 30 درصد و در بخش خدمات بیش از 50 درصد است، و یک مقایسه ساده نشان می‌دهد که در ایران دستمزد نیروی کار کمتر از استانداردها است.

نیروی کار که دستمزد دریافت می‌کند، همزمان در بازار مصرف در نقش مصرف‌کننده و خریدار هم ظاهر می‌شود و کم بودن دستمزدها باعث حذف کارگران از بازار مصرف و در نتیجه کاهش تقاضای کل و در نهایت متضرر شدن بنگاه‌ها می‌شود. بنابراین در تعریف اندک دستمزدها، هم کارگران و هم کارفرمایان در بلندمدت زیان می‌بینند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb0fb0.rhbs5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین