تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
جالب است ۰
منتخب مردم لار و گراش در مجلس یازدهم گفت: قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها ظرفیت بالایی برای رهایی از اعتیاد خام‌فروشی نفت و بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی آمریکا دارد.اجرای این قانون در مجلس آینده قطعا مورد نظارت نماینده‌ها قرار می‌گیرد.
رهایی از اعتیاد خام‌فروشی با توسعه پتروپالایشگاه‌ها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،حسین حسین‌زاده منتخب مردم لار و گراش در مجلس یازدهم  با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پالایشی در کشور گفت:  از آنجا که توجه به تقویت زنجیره ارزش در کلیت امری مطلوب است لذا احداث پتروپالایشگاه‌ها با ملاحظات اقتصادی و زیست محیطی بایستی مدنظر سیاستگذاران قرار گیرد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا که فاقد منابع نفت و گاز بوده در حوزه صنایع پتروپالایشی و توسعه این واحدها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرمایه‌ی بسیاری را برای کشور خود به ارمغان آورده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه نامطلوب ایران در بازار فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: برای مثال سنگاپور با 45.8 میلیارد دلار صادرات، جایگاه سوم را در بین کشورهای صادرکننده فرآورده‌های نفتی دارد. درحالیکه اسم ایران به عنوان اولین دارنده نفت و گاز دنیا در میان این 15 کشور دیده نمی‌شود.

* درجه تحریم‌پذیری نفت خام از فرآورده نفتی بیشتر است

حسین‌زاده با اشاره به تداوم صادرات فرآورده ایران در شرایط تحریمی گفت: قطعا فروش نفت خام در شرایط تحریم مشکل‌تر است و ما بایستی تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم که یکی از مصادیق این امر حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش و توسعه پتروپالایشگاه‌ها است. نفت خام به خودی‌خود درجه تحریم‌پذیری بالایی دارد اما هنگامی که از مسیر توسعه پتروپالایشگاه و توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی هزاران محصول متنوع تولید کنیم، تاثیر تحریم‌ها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

نماینده مردم لار و گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور کلی تعدد خریداران فرآورده، تنوع در شیوه صادرات و حجم کوچک محموله‌های صادراتی، کم‌بودن فاصله از مقصد فروش و کوچک شدن حجم تراکنش‌های بانکی از جمله عوامل سخت شدن و حتی غیرممکن شدن تحریم فرآورده‌های نفتی ایران است.

*مجلس آینده بر اجرای دقیق قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها نظارت می‌کند

وی با اشاره به وجود بازار منطقه‌ای برای صادرات فرآورده گفت: براساس گزارش‌های اداره اطلاعات انرژی امریکا تنها چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان در سال 2017 میلادی، روزانه بیش از 140 میلیون لیتر فرآورده نفتی وارد ‌کرده‌اند. سه کشور عراق، پاکستان و افغانستان به دلیل درگیر بودن در جنگ‌های داخلی توان توسعه‌ زیرساخت‌های پالایشی و پتروشیمیایی خود را ندارند و یک بازار مطلوب برای ایران به‌حساب می‌آیند.

حسین‌زاده در ادامه گفت: مسئله تامین مالی مهترین مشکلی است که در سالیان اخیر گریبان‌گیر توسعه صنایع پایین‌دستی کشور خصوصا صنعت پالایش نفت بوده است. طی دو دهه اخیر هیچ فاینانس خارجی برای ساخت یا توسعه پالایشگاه در کشور محقق نشده است. لذا ابداع تنفس خوراک می‌تواند مشکل تامین مالی پروژه را تا حد قابل توجهی حل نموده و موجبات پیشرفت پروژه‌ها را فراهم نماید.

نماینده مردم لار و گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: سازوکار تنفس خوراک مبتنی بر این موضوع است که در سال‌های ابتدایی پروژه تا بازیافت هزینه سرمایه‌گذاری پروژه (CAPEX)، هزینه خوراک دریافت نشود که این موضوع اقتصاد پروژه را بسیار جذاب می نماید و موجب اقبال سرمایه‌گذاران خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها که در مجلس دهم تدوین شد، ظرفیت بالایی برای رهایی از اعتیاد خام‌فروشی نفت و بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی آمریکا دارد. این قانون قطعا در مجلس آینده مورد حمایت و نظارت نماینده‌ها قرار می‌گیرد تا به درستی توسط وزارت نفت اجرا شود. البته ممکن است در صورت لزوم اصلاحاتی نیز در آیین‌نامه آن انجام شود که بررسی این موضوع بر عهده‌ی کمیسیون انرژی است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdci5paq.t1awz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین