تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۲
جالب است ۰
قائم‌مقام وزیر صنعت عنوان کرد:

۲ شرط حذف ارز ۴۲۰۰تومانی

هنوز هیچ شکری با ارز غیردولتی وارد نشده است
قائم‌مقام وزیر صنعت با اشاره به دو شرط برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی گفت: تنها اگرمطمئن شویم ارز دولتی بر سفره مردم تأثیر ندارد و یا اینکه از جانب بانک مرکزی با کمبود منابع روبه‌رو شویم اقدام به این کار خواهیم کرد.
۲ شرط حذف ارز ۴۲۰۰تومانی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،حسین مدرس خیابانی در خصوص مشکلات برخی از تولیدکنندگان به‌خصوص مرغداران مبنی بر اینکه قیمت تمام‌شده بیشتر از نرخ فروش است، اظهار داشت: این مشکل در خصوص تولید مرغ درست است و دلیل اینکه در تیر ماه سال جاری قیمت مصوب مرغ را از یازده هزار و 400 تومان به 12 هزار و 900 تومان افزایش دادیم، همین موضوع بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ مصوب را کیلویی ١٢هزار و 900 تومان در نظر گرفتیم ولی عملاً زیر 12 هزار تومان فروخته می‌شود، زیرا این بازار یک بازار کاملاً رقابتی است، بنابراین به‌منظور جلوگیری از ضرر مرغداران شرکت پشتیبانی امور دام با ایجاد تقاضای مازاد در بازار و خرید مرغ، سعی می‌کند قیمت‌ها را به نرخ واقعی مصوب نزدیک کند.

قائم‌مقام وزیر صنعت با بیان اینکه "اگر قیمت مصوب مرغ را افزایش نمی‌دادیم ممکن بود در این روزها در تولید و تأمین نیاز بازار دچار مشکل بودیم"، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام، بخشی از مرغ‌های خریداری‌شده را به‌عنوان ذخایر کشور و بخشی را نیز برای ایامی چون شب عید و ماه مبارک رمضان که تقاضا افزایش می‌یابد، روانه بازار می‌کند، بنابراین کمک ما به مرغدار خرید مرغ مازاد موجود در بازار است.

مدرس خیابانی با اشاره به ارز 4200تومانی برای واردات نهاده‌های دامی خاطرنشان کرد: بزرگترین کمک به تولیدکنندگان مرغ، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات دریافت نهاده‌های دامی با ارز دولتی است زیرا اگر این ارز را حذف کنیم قطعاً قیمت‌ها افزایش می‌یابد و تا زمانی که مطمئن هستیم ارز 4200تومانی به این بخش، در زندگی مردم به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر تأثیر دارد، این روند ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که تا چه‌زمانی دولت قصد دارد ارز 4200تومانی را به سه گروه کالایی به‌جز ماسک که در شرایط فعلی در این فهرست قرار گرفته، بدهد، گفت: تا دو ماه گذشته شکر نیز از جمله کالاهایی بود که این ارز را دریافت می‌کرد ولی به‌دلیل واردات بیش از اندازه و تأمین نیاز بازار تا حداقل خرداد ماه سال آینده، تصمیم گرفتیم ارز دولتی شکر را حذف کنیم و تا کنون هیچ شکری با ارز غیر از 4200تومانی وارد نشده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که تا چه‌زمانی این ارز با توجه به مخالفانی که دارد، به این کالاها تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: ما معتقدیم بخش زیادی از هدف ما از این کار که کمک کردن به سفره مردم بود، محقق شده است، برای مثال، امروزه برنج خارجی هر تن حدود هزار دلار خریداری می‌شود اگر در ارز 4200تومانی ضرب کنیم با اضافه شدن نرخ تعرفه و سایر هزینه‌ها، قیمت آن در هر کیلو حدود 6هزار تومان می‌شود، که در حال حاضر با نرخ حدود ٨هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که تأثیر ارز دولتی است.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه بیشتر مصرف‌کننده برنج‌های خارجی اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، می‌توانیم بگوییم به هدفمان رسیده‌ایم. همچنین برنج خارجی یک اهرم برای کنترل قیمت برنج داخلی است زیرا اگر ارز 4200تومانی برداشته شود، برنج خارجی ٨هزارتومانی دو الی سه برابر شده و برنج داخلی نیز به‌تناسب افزایش خواهد یافت.

قائم‌مقام وزیر صنعت اظهار داشت: تنها اگرمطمئن شویم ارز دولتی بر سفره مردم به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر تأثیر ندارد و یا اینکه از جانب بانک مرکزی با کمبود منابع روبه‌رو شویم اقدام به حذف ارز 4200تومانی خواهیم کرد، ولی در حال حاضر و تا این لحظه هیچ تصمیمی برای حذف ارز 4200تومانی این سه قلم کالای اساسی در سال 99 اتخاذ نشده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcji8em.uqei8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما