تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۱
جالب است ۰
یکی از اقدامات اصلی سازمان بورس برای جلوگیری از ریزش ها، نظارت و هدایت بر بازار است که در این خصوص اعمال محدودیت های معاملاتی برای کد اولی ها تصمیم درست و به جایی بوده است.
مصوبه های جدیدسازمان بورس طعم سرمایه گذاری را شیرین می کند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،یکی از اقدامات اصلی سازمان بورس برای جلوگیری از ریزش ها، نظارت و هدایت بر بازار است که در این خصوص اعمال محدودیت های معاملاتی برای کد اولی ها تصمیم درست و به جایی بوده است.

مجتبی کباری، در خصوص مصوبه های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: بدنه قانون گذار و نظارتی بازار سرمایه اخیرا مصوبه هایی را به تصویب رسانده است که ریزش های احتمالی ناشی از ورود هیجانی به بازار را کنترل کرده و ریسک های احتمالی وارد بر پرتقوها را کاهش دهد.

وی دراین خصوص ادامه داد: معمولا در دنیا افراد غیرحرفه ای بیشتر از طریق صندوق ها وارد بازارهای سهام می شوند، اینکه مستقیم بخواهند وارد بازار شوند و مستقیم خرید کنند، نه اقدامی مناسب و عقلانی است و نه متناسب با رشد پرتفو است.

کباری گفت: به این دلیل تصمیمی که سازمان در این خصوص گرفته است که در ماه اول، کد اولی ها با بازار سهام آشنا شوند کمک شایانی به کداولی هاست تا متوجه ریسک و بازده بازار شده و هر دو مولفه را در کنار یکدیگر ببینند.

 وی در ادامه با اشاره به این محدودیت معاملاتی بیان داشت: به نظر می رسد، این تصمیم در راستای این است که افراد تازه وارد زیان نبینند، با اصول معامله گری در بازار آشنایی کلی داشته باشند و دیگر اینکه به دنبال صندوق های سرمایه گذاری باشند. نکته اینجاست که ما هم اکنون در بازار سرمایه بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه گذاری داریم که در سوددهی مختلف هستند به این ترتیب که برخی از این صندوق ها، در سهام بوده و برخی درآمد ثابت هستند لذا تمامی سلایق سرمایه گذاری را پوشش می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه رشد شاخص را یکی از مولفه های جذاب برای کداولی ها دانست و اشاره داشت: افراد تازه وارد با شنیدن رشد شاخص کل بازار ، به سرمایه گذاری در بازار سرمایه جذب می شوند و به این دلیل که با ریسک سرمایه گذاری آشنا نیستند بدون آگاهی وارد بازار می شوند. این افراد به این دلیل که هیج تجربه ای در خصوص سقوط و صعود و رفتار متناسب سرمایه گذاری هنگام مواجه با روند شاخص را نداشته با ضرر در پرتفوی خود رو به رو می شوند لذا این محدودیت اعمالی سازمان این امکان را به کداولی ها می دهد که در ابتدا با بازار آشنا شده و سپس طعم سرمایه گذاری را بچشند.

وی درخصوص مصوبه دیگر سازمان بورس و تغییرات حجم مبنا بیان داشت: در مورد حجم مبنا باید گفت این تصمیم که در راستای تثبیت بازار اتخاذ شده است، بسیار به جا و مناسب است. بعضی از سهم ها برای اینکه بی رویه بالا نروند یا بی رویه سقوط نکنند، به یک حجمی از سهم که معامله شود نیاز دارند. هرچقدر تعداد سهام بیشتری در یک نماد معامله شود، به شفافیت قیمت کمک می کند و این تصمیمی که سازمان بورس گرفته است، در راستای افزایش حجم معاملاتی بر یک نماد به منظور افزایش یا کاهش قیمت، برای کشف بهتر قیمت و شفافیت بیشتر کمک شایانی می کند.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdca0uni.49nm615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما