تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۱
جالب است ۰
دبیر انجمن برنج ایران گفت: اگر قرار نیست به واردات برنج ارز تعلق بگیرد، این موضوع شفاف اعلام شود تا واردکنندگان نیز تکلیفشان روشن شود و برنج‌های خریداری شده را مرجوع کرده یا به کشوری دیگر صادر کنند.
احتمال صادرات مجدد برنج های وارداتی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مسیح کشاورز با انتقاد از روند کند و تخصیص قطره‌چکانی ارز به واردات برنج، اظهارداشت: بانک مرکزی واردکنندگان برنج را از بلاتکلیفی در بیاورد، اگر قرار نیست ارز به این کالای اساسی تعلق بگیرد، ایشان  برنج‌های خریداری شده را مرجوع یا به کشور دیگری صادر کنند.

وی افزود: در شرایطی که به دلیل فشار تحریم‌های اقتصادی خصمانه تحمیل شده، تجار کشورمان با مشکلات زیادی تلاش می‌کنند، تا نیاز بازار به دومین محصول غذایی پرمصرف بدون هیچ وقفه‌ای تأمین شود، همکاری و حمایت دولت توقع زیادی به نظر نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط خاص کشور اینگونه بی‌اعتنایی به امینت غذایی که به نوعی با امنیت ملی کشور گره خورده، جای سؤال دارد، تصریح‌کرد: از بدو پایان یافتن دوره ممنوعیت واردات تا کنون واردکنندگان برنج هر روز با مشکلی جدید روبرو هستند و از تلاش گروهی دلال برای متوقف کردن واردات تا بتوانند برنج داخلی را بازهم گرانتر بفروشند تا تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارزی که مصوبه ستاد تنظیم بازار دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه‌داد: چند ماه درگیر سنگ‌اندازی برخی مدیران بودیم که به بهانه تولید داخل تلاش می‌کردند مانع واردات برنج شوند، در شرایطی که به خوبی از آمار و اطلاعات میزان تولید و نیاز کشور به واردات اطلاع داشتند.

وی با اشاره به اینکه، با توجه به فرارسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان، تقاضا برای خرید برنج افزایش می‌یابد، مطرح‌کرد: در چنین شرایطی اگر بازار از برنج وارداتی خالی شود، قطعا محصول داخلی بازهم افزایش قیمت خواهد داشت و این یعنی خالی شدن سفره بسیاری از هموطنانی که امکان خرید برنج با قیمت بیش از 20 هزار تومان را ندارند.

کشاورز گفت: پس از آنکه ستاد تنظیم بازار با استناد به آمار تولید و تقاضا نیاز کشور به واردات را تصویب کرد، نوبت به بانک مرکزی رسید تا با تعلل در تخصیص ارز، واردات برنج را با مشکل روبرو کند.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از واردکنندگان برنج با حسن نیت درماه‌های گذشته برنج خود را به صورت درصدی در بازار عرضه کرده‌اند، توضیح‌داد: ایشان بدون تخصیص ارز محصولشان را در بازار عرضه کردند تا بازار با کمبود و مشکل روبرو نشود، حال که باید ارز به ایشان پرداخت شود تا بهای برنج را به کشور مبداء پرداخت کنند، عدم تخصیص ارز ایشان را با مشکل روبرو کرده و اعتبار و آبروی سال‌ها فعالیت در بازارهای بین‌المللی ایشان را خدشه‌دار کرده‌است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران تأکیدکرد: در شرایطی که توقع می‌رود بانک مرکزی به عنوان عالی‌ترین نهاد مالی کشور دغدغه اعتبار تجار و امنیت بازار را داشته باشد، این رفتار دور از انتظار ظلم در حق تجاری است که صادقانه با دولت همکاری کرده و اجازه ندادند سفره اقشار ضعیف خالی بماند.

وی با اشاره به سخنان غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی مبنی براینکه ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، دارویی و کشاورزی تامین شد، افزود: بهتر است بانک مرکزی تکلیف را روشن کند تا بیش از این اعتبار واردکنندگان دومین محصول غذایی پرمصرف کشور آسیب نبیند.

کشاورز گفت: اگر قرار نیست به واردات برنج ارز تعلق بگیرد، این موضوع شفاف اعلام شود تا واردکنندگان نیز تکلیفشان روشن شود و برنج‌های خریداری شده را مرجوع کرده یا به کشوری دیگر صادر کنند.

وی در پایان با بیان اینکه، واردکنندگان برنج با محوریت انجمن واردکنندگان برنج ایران تا کنون به هر نحوی در حال فعالیت هستد اما مدیرانی که مانع ورود برنج به بازار کشور می‌شوند، مسؤلیت تبعات و عواقب تصمیماتشان را برعهده بگیرند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdof09.yt0kj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما