تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۲
جالب است ۰
پیشنهاد سرمایه گذاری در صندوقهای سرمایه گذاری
 

 

درحالی‌که در شرایط فعلی بازارهای مالی فعال در کشور هم‌اکنون شاهد سرگردانی و ابهام در سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خرد هستیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاران خرد و حتی کلان باشند.

 

به این معنا که بلاتکلیفی و ابهام در سرمایه‌گذاری و همچنین تغییر در محل سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت تنها زیان و به‌هم‌ریختگی بازار مالی را منجر می‌شود و باید سرمایه‌گذاری‌های پایدار، بلندمدت و مطمئن را هدف‌گیری کرد.بر همین اساس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار را به همراه دارند و فعالیت آنها به‌صورت روزانه تحت‌کنترل نهاد متولی خود است، می‌توانند بهترین جایگاه برای سرمایه‌گذاری با رعایت سودآوری منطقی و ثابت برای سرمایه‌گذاران خرد باشد.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ازجمله مناسب‌ترین ابزارهای تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی و سایر نهادها به‌منظور جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان در جهت تأمین مالی پروژه‌ها، ایجاد سرمایه گردش برای واحدهای تولیدی و... است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک گونه‌ای نهاد مالی است که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کند و هر سرمایه‌گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود یا ضررهای حاصل از این سرمایه‌گذاری سهم می‌برد. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوری می‌کند و سبد اوراق بهادار تشکیل داده و از طریق همین نیروهای متخصص خود به مدیریت اوراق بهادار موجود در سبد سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

 

عمده عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بستگی به عملکرد اوراق بهادار و سایر دارایی‌هایی دارد که صندوق‌ها در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ابزاری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و بدون تخصص است و این صندوق‌ها معمولا مدیرانی کارآزموده دارند که تنوع‌بخشی صحیح سبد اوراق بهادار (بورسی و غیربورسی) را برای سرمایه‌گذاران خود انجام می‌دهند.

 

با توجه به امکان و اجبار بازخرید سهام توسط صندوق، سهامداران در هر لحظه قادرند سهام خود را به فروش برسانند. در ایران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۸۷ تأسیس شده‌اند. سازمان صادر‌کننده مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، سازمان بورس است. 3رکن اصلی هر صندوق سرمایه‌گذاری در ایران عبارت است از: مدیر صندوق، متولی و ضامن. با توجه به اعتبار بالای این شرکت‌ها و همچنین نظارت دقیق سازمان بورس بر این شرکت‌ها، ریسک نکول پول سرمایه‌گذاران در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تقریبا به صفر رسیده است.

 

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ازجمله ابزارهای نوین بازار سرمایه ایران محسوب می‌شوند. این صندوق‎‌ها با دریافت مجوز تأسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) از مصادیق صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع بند (20) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار و بند (ه‍) ماده (1) قانون توسعه ابزار و نهادهای مالی جدید محسوب شده و طبق ماده (2) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نزد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می‌رسند و تحت نظارت سبا براساس مقررات، اساسنامه و امیدنامه خود فعالیت خواهند کرد.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانند در شرایط کنونی اقتصاد ایران که بسیاری از بنگاه‌های بزرگ و کوچک با چالش نقدینگی روبه‌رو هستند و نوسانات ناشی از تصمیمات نادرست در ورود سرمایه در سرمایه‌گذاری در بازارهای متفاوت شاهد می‌شود، راهگشا بوده و زمینه ورود سایر افراد حقیقی و حقوقی را برای کسب بازدهی تعریف شده و مناسب مهیا سازد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdce778p.jh8nei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین