تاریخ انتشار :جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۵
جالب است ۰
رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران گفت:مواد شیمیایی استفاده شده در روند پالایش نفت لایه نفتی پارس جنوبی کاهش داشت که به تبع آن هزینه تولید کاهش و کیفیت نفت افزایش داشته است.
رونمایی از برگ برنده جدید نفتی ایران در پارس جنوبی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،شمارش معکوس بسته شدن پرونده توسعه بخش فراساحل پارس جنوبی آغاز شده است و به زودی با نصب دو سکوی باقی مانده فاز 13 این میدان مشترک با قطر عملاً پروژه توسعه فراساحل پارس جنوبی به ایستگاه پایانی می‌رسد. ایران در شرایط فعلی از ظرفیت تولید روزانه 630 میلیون مترمکعب گاز برخوردار بوده که با بهره برداری سکوهای جدید این ظرفیت به 680 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

از حدود یکسال گذشته تاکنون با بهره برداری همزمان بخشی‌هایی از پنج فاز 13، 22 تا 24 پارس جنوبی، ایران در برداشت روزانه گاز طبیعی از قطر در این میدان مشترک سبقت گرفته بود که پیش بینی می‌شود با بهره برداری سکوها و پالایشگاه‌های در دست ساخت و راه اندازی آنها، فاصله از شریک شیخ نشین در این میدان مشترک بیشتر شود.

تحریم‌ها تأثیری بر تولید گاز نداشت

بررسی‌ها نشان می‌دهد اعمال تحریم‌های غیرقانونی بر وضعیت افزایش تولید گاز ایران در پارس جنوبی نه تنها بی تأثیر بوده که حتی زمینه کاهش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها و به تبع آن صادرات فرآورده‌های نفتی را فراهم کرده است، اما در بخش نفتی این میدان مشترک وضعیت کاملاً متفاوت است.

اعمال تحریم‌های غیر قانونی و به دنبال آن کاهش فروش و صادرات نفت خام منجر به اعمال سیاست‌های کاهش تکلیفی تولید در اکثر میادین نفتی کشور شده و قطعاً لایه نفتی پارس جنوبی از این کاهش تولید بی نصیب نمانده است اما اجرای یک طرح فنی و عملیاتی این روزها برگ جدیدی را برای کشور این بار در لایه نفتی پارس جنوبی به ارمغان آورده است.

بر این اساس، اعمال یکسری تغییرات فنی و عملیاتی در تأسیسات کشتی پالایشگر مستقر در لایه نفتی پارس جنوبی (اف.پی.اس.او) منجر به کاهش هزینه و بهبود کیفیت نفت خام تولیدی این میدان مشترک با قطر شده که باید از آن به عنوان یک برگ برنده در شرایط تحریم نام برد.

افزایش کیفیت نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی

علیرضا سلمان‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران هفته گذشته در حاشیه بازدید از وضعیت بهره برداری کشتی پالایشگر نفتی کوروش مستقر در لایه نفتی پارس جنوبی با اشاره به اعمال اصلاحات فرآیندی جدید گفته بود: این اقدامات، در افزایش راندمان و ارتقای کیفیت نفت‌خام تولیدی و آب تفکیک شده لایه نفتی پارس جنوبی مؤثر بوده است.

در همین حال، شهسوار ارغش، رئیس منطقه عملیاتی کیش در شرکت نفت فلات قاره ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید در لایه نفتی پارس جنوبی، گفت: کشتی پالایشگر کوروش مستقر در این حوزه به طور همزمان عملیات تولید، فرآورش، ذخیره و تخلیه نفت خام را انجام می‌دهد که انجام عملیات فرآورش نفت، مستلزم مراحل مختلف فرآیندی از جمله تفکیک، نمک زدایی و تثبیت و پایدارسازی نفت تا ذخیره سازی نهایی مطابق با کیفیت تأیید شده شرکت ملی نفت است.

هزینه‌های تولید نفت پارس جنوبی کاهش یافت

وی با اعلام اینکه تزریق مواد شیمیایی به نفت در حین فرآیندهای عملیات، حجم قابل توجهی از هزینه‌های عملیاتی تولید را شامل می‌شود، تصریح کرد: با انجام اصلاحات فنی و فرآیندی در تأسیسات کشتی پالایشگر کوروش هم اکنون میزان مصرف مواد شیمیایی کاهش قابل توجهی داشته و به تبع آن هزینه‌های جاری عملیات هم کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول در کنار صرفه جویی در مصرف مواد شیمیایی و کاهش هزینه تولید، کیفیت نفت خام تولیدی هم از نظر میزان نمک کاهش یافته و ارزش و کیفیت نفت خام تولیدی افزایش قابل توجهی داشته است.

6 میلیارد بشکه نفت در انتظار برداشت

 بنا بر آخرین اعلام رسمی شرکت ملی نفت ایران، مجموع نفت درجای مخزن نفتی پارس جنوبی بدون در نظر گرفتن روش‌های ازدیاد برداشت بیش از 6 میلیارد بشکه تخمین زده شده که به اعتقاد کارشناسان به کمک روش‌های جدید ازدیاد برداشت، تخلیه سازند داریان بالایی تا 25 درصد محتمل است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjohem.uqextzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما