تاریخ انتشار :جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۵
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تعادل در بازار با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

بیژن نامدار زنگنه در حاشیه برگزاری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار سنا درباره شفافیت مبادلات در بازار پتروشیمی گفت: شفافیت در بازار محصولات پتروشیمی موضوعی بسیار مهم است و از این رو در حال حاضر تمام عرضه داخلی محصولات پتروشیمی در بورس کالا صورت می گیرد. به گفته وزیر نفت، پس از آنکه قیمت یارانه ای از بازار محصولات پتروشیمی برداشته شد ،  بازار  هم آرام گرفت و امکان واسطه گری در بازار حذف شد.

مهار بازده بازارهای محل اقتصاد با مالیات

29 بهمن ماه، نخستین همایش مالی ایران با محوریت تامین مالی در دانشگاه الزهرا برگزار شد. در این نشست دکتر شاپور محمدی در خصوص اهمیت تامین مالی در اقتصاد کشور گفت: رشد اقتصادی کشورها به رشد تکنولوژی، بهره‌وری و نوآوری مرتبط است. در این میان اگر تامین مالی وجود نداشته باشد، نوآوری به تنهایی کارایی ندارد؛ بنابراین، اگر تامین مالی در بازارهای مالی (بازار پول و سرمایه) به خوبی انجام شود، رشد اقتصادی در بخش واقعی تقویت خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: بازارهای مالی برای شفافیت، کارایی، منصفانه بودن معاملات و تامین مالی به عنوان یکی از کارکردهای اصلی بازارهای مالی ایجاد شده‌اند. در کشور ما نظام بانکی از دیرباز مسئول تامین مالی بخش واقعی اقتصاد بوده، اما بازارسرمایه در سال‌های اخیر نقش خود را در تامین مالی پررنگ کرده است.

افزایش 10 برابری توان بازارسرمایه در تامین مالی حوزه نفت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در کنفرانس «توسعه نظام مالی در صنعت نفت»، یکی از ضروری‌ترین امور مقطع کنونی را تامین مالی در صنعت نفت به عنوان ثروت ملی کشور عنوان کرد و گفت: برای تامین مالی این حوزه در بازار سرمایه اتفاقات خوبی رخ داده است؛ هرچند هنوز به شکل ایده ال نرسیده ایم. به گفته دکتر شاپور محمدی، در تامین مالی حوزه نفت در طرف وزارت نفت، شرکت ملی نفت و دیگر شرکت‌هایی که در این جریان فعال هستند، روند مشخص است، به طوریکه پروژه‌ها همگی شناسنامه دارند، همه موارد از جمله بازده و نوع درآمد تجهیزات مشخص است؛ از طرف دیگر در بازارسرمایه هم ابزارهای مالی و دستورالعمل‌ها مشخص است و امکان برای تامین مالی وجود دارد، همچنین نهادهای مالی و تامین سرمایه‌ها واسطه این دو حوزه (مالی و فنی) هستند که توسط آنها دو طرف فرآیند تامین مالی را به نقطه مشترکی که حول محور ریسک و بازده است به تعریفی مشترک برسانند.

اعتماد به بازار سرمایه، مرهون تلاش روابط عمومی ها / صیانت از اعتماد سرمایه گذاران، وظیفه همگانی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به اهمیت اطلاع رسانی، ارتباطات مردمی و مسئولیت اجتماعی مجموعه های اقتصادی، گفت: جامعه در همه زمینه ها از جمله اقتصاد به فرهنگ سازی نیاز دارد و بار این مسئولیت بر دوش نهاد روابط عمومی است و امروز روابط عمومی و اموربین الملل نهاد ناظر بازار سرمایه در بهترین حالت تعامل با رسانه ها و روابط عمومی ها قرار دارد و حلقه پیوند سازمان بورس با نهاد های اجرایی و فعالین اقتصادی است. دکتر شاپور محمدی مسئولیت اجتماعی را از مهمترین رویکرد های فرهنگ ساز جوامع دانست و ادامه داد: راز ماندگاری رویکرد های فرهنگی در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه بازتاب خبری آن است و روابط عمومی ها به عنوان بازوی فرهنگ سازی، مسیولیت سنگینی بر عهده دارند.

ابزار فروش تعهدی، یک فرصت ویژه در بازار سرمایه

حسن امیری با بیان اینکه فروش تعهدی یکی از ابزارهایی است که در بازارهای مختلف تحت عنوان short sell مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این ابزاری است که تا کنون در بازار سرمایه ایران به دلیل ملاحظات فقهی عملیاتی نشده بود. با توجه به مصوبه‌ای که کمیته فقهی داده است ساز و کار مربوط به این موضوع از طریق وکالت فراهم شده است و می‌توان این ساز و کار را در بازار سرمایه عملیاتی کرد. عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: با راه اندازی فروش تعهدی کلکسیون ابزارها کامل و سازوکار همچین ابزاری فراهم شده است.

معاملات فروش تعهدی در 5 نماد راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل بورس تهران از راه‌اندازی فروش معاملات فروش تعهدی خبر داد و اعلام کرد: این معاملات محدود و تنها در 5 نماد در بورس تهران شروع می‌شود. علی صحرائی اظهار کرد: بزودی عرضه اولیه شرکت پدیده شیمی قرن را در بورس تهران شاهدیم که شرکت نسبتاً بزرگی بوده و 10 درصد آن چهارشنبه آتی به بازار تخصیص داده می‌شود. مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به سوالی در خصوص چشم انداز بازار با بیان اینکه وضعیت بورس به مولفه های زیادی بستگی دارد، ادامه داد: نوسانات نرخ کامودیتی ها در جهان و رشد اقتصاد جهانی از جمله این عوامل هستند ولی مردم در شرایط کنونی به درستی بورس را به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری برگزیده اند، چون در دیگر بازارها به سبب برخی محدودیت‌ها، نقدشوندگی پایین و عدم شفافیت، سرمایه گذاری به صرفه نیست.

کارکردهای توافق‌نامه بازخرید منطبق با شریعت اسلامی در بازارهای پول و سرمایه

عضو شورای فقهی بانک مرکزی، نقش قرارداد بازخرید (رپو) در مدیریت نقدینگی کوتاه‌مدت فعالان بازار پول و سرمایه را مهم ارزیابی کرد و گفت: با این ابزار، مشکلات ناشی از جریمه اضافه برداشت بانک‌ها و نیز استقراض از بانک مرکزی برطرف می‌شود. سید عباس موسویان در نشست علمی «کارکردهای توافق‌نامه بازخربد منطبق با شریعت اسلامی در بازارهای پول و سرمایه» گفت: بانک‌های مرکزی در دنیا از چند ابزار از جمله عملیات بازار باز، تغییر نرخ ذخیره قانونی و نرخ تنزل مجدد برای اجرای سیاست‌های پولی استفاده می‌کنند ؛ در این میان، مهم‌ترین ابزار سیاست پولی که سریع و به موقع عمل می‌کند، عملیات بازار باز (OMO) است.

بازار گواهی ظرفیت راه اندازی شد

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه راه اندازی بازار گواهی ظرفیت، اقدامی ارزشمند در اقتصاد ملی است، افزود: گواهی ظرفیت سندی است قابلِ مبادله که با اجازۀ وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیتِ نیروگاهیِ قابل اتکاءِ جدید یا کاهشِ قدرتِ قراردادیِ مشترکین موجود صادر می شود؛ واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرفِ تعهدِ تدارکِ یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود باشد. واگذاری اشتراک جدید در شبکه سراسری برق کشور یا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزانِ متناسبی از گواهی ظرفیت است. سید علی حسینی افزود: درحال حاضر پیش نیاز حضور متقاضیان جدید با قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات خرید بسته های ظرفیت از بازار گواهی ظرفیت بوده و پس از آن می توانند انرژی مورد نیاز خود را از بازار برق بورس انرژی ایران خریداری کنند.

هیجان در بازار سرمایه سم است

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تاکید کرد: بورس کشور  پویا و پر تحرک است و در حالی که سایر بازارها روند ثابتی را طی می کنند، شاهد بازدهی کم نظیری در بازار ‏سرمایه هستیم. ‏یاسر فلاح از شفافیت به عنوان مهم ترین مزیت بازار سرمایه یاد کرد و افزود: بورس ما جزو 5 بورس شفاف دنیاست  و با ساز و کارهای تعبیه شده امکان پنهان کاری و انجام جرایم اقتصادی در این بازار نزدیک به صفر است. در عین حال تمامی ابزارهای موجود در این بازار شرعی است و کمیته تخصصی فقهی بازار سرمایه با بررسی ابزارهای معاملاتی، بر اساس اصول فقهی، تطابق آنها را با شریعت بررسی می کند.

توصیه به سرمایه گذاران بورسی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تقویت بازار سرمایه را موضوع مهمی دانست و توضیحاتی در خصوص سرمایه گذاری در بورس عنوان کرد. محمدرضا پور ابراهیمی داورانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره رشد شاخص بورس، گفت: اگرچه روند رو به رشد بازار سرمایه علامت مثبتی در اقتصاد کشور است اما علت اصلی افزایش شاخص سهام در هفته‌های گذشته، تغییر قیمت دارایی‌های شرکت‌های بورسی است.

نقش ثانویه بازارهای مالی نیازمند توجه بیشتر

دبیر علمی سومین همایش تامین مالی، حسن قالیباف اصل با تاکید بر فرصت ویژه تامین مالی از طریق بازار سرمایه، بر لزوم تسهیل، سرعت‌بخشی و کاهش هزینه‌های تامین مالی تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش نقدینگی در کشور، این میزان نقدینگی به سمت بازار سرمایه آمده است، این موضوع فرصتی خاص برای بنگاه‌های اقتصادی، نهادها و دولت برای تامین مالی فراهم کرده است. مدیرعامل سابق بورس تهران در ادامه افزود: لازم است در بازار سرمایه بر تسهیل، سرعت‌بخشی و کاهش هزینه‌های تامین مالی توجه بیشتری شود، در حال حاضر هزینه انتشار در بازار سرمایه بالا است. براین اساس، نهادهای فعال در بازار سرمایه باید برای کاهش هزینه‌های تامین مالی تلاش کنند.

رفع مشکلات سرمایه در گردش بنگاه‌ها، هدف اصلی اوراق (گام)

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اوراق گواهی اعتباری مولد(گام) که به تازگی توسط بانک مرکزی معرفی شده است را ابزار جدید تأمین مالی در نظام بانکی دانست که با هدف تأمین اعتبار واحدهای تولیدی، کمک به اقتصاد واقعی و حمایت از زنجیره تأمین و تولید منتشر می‌شود. محمود گودرزی اضافه کرد: این اوراق از سوی بانک‌های تجاری به عنوان نهادی واسطه میان تولیدکنندگان و خریداران محصولات تولیدی، صادر شده و به نوعی سبب ابزارسازی جهت تأمین مالی و تأمین اعتبار چرخه تولید می‌شود و در زمره اوراق بدهی و دارای سررسید است که جهت بازپرداخت آن نیز ضامن (بانک تجاری) وجود دارد.

موسسات رتبه‌بندی آماده رتبه‌بندی پروژه‌های صنعت نفت

مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اهمیت خدمات رتبه‌بندی در توسعه نظام مالی صنعت نفت اظهار داشت: تاکید وزیرنفت و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر لزوم رتبه بندی در راستای توسعه نظام مالی نشان داد که این خدمات در صنعت نفت و بازار سرمایه ، اهمیتی مضاعف یافته است . قاسم محسنی در کنفرانس نظام مالی صنعت نفت ، خاستگاه پیدایش موسسات رتبه‌بندی را در زمینه رفع عدم تقارن اطلاعاتی در بازارها دانست و افزود: اهم وظایف موسسات رتبه‌بندی، ارزیابی ریسک‌های موجود و ایجاد شفافیت بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران است.

فرآیندهای پیش و پس از معاملات اوراق گواهی ظرفیت دربورس انرژی ایران تشریح شد

مدیر پروژه اوراق گواهی ظرفیت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، فرآیندهای پیش از پس از معاملات این اوراق در بورس انرژی ایران را تشریح کرد. مدیر تسویه معاملات کالایی شرکت سمات اضافه کرد با آغاز معاملات این اوراق عملیات تسویه معاملات در سطح کارگزار و در مهلت یک روز کاری پس از معامله (T+1) انجام می شود. کارگزاران محترم خریدار و فروشنده این اوراق می توانند همانند سایر اوراق، اطلاعات معاملات خود را از طریق سامانه ­های این شرکت دریافت کنند.

فروش تعهدی، ابزاری برای روزهای سخت بازار/کاهش ریسک سرمایه گذاری با مراجعه به متخصصان بازار

مدیرعامل تأمین سرمایه امید در خصوص فروش تعهدی بیان داشت: با توجه به اراده موجود و به ویژه تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب دستورالعمل فروش تعهدی اوراق بهادار در شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، در صورت فراهم شدن تمامی زیرساخت‏ های لازم به ویژه زیرساخت ‏های فنی، می‏ توان شاهد استفاده گسترده از این ابزار توسط فعالان بازار بود. حبیب رضا حدادی در خصوص اهمیت هوش مصنوعی در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اهمیت هوش مصنوعی بر کسی پوشیده نیست. فعالان بازارهای مالی و به ویژه بازارهای سرمایه در کشورهای مختلف نیز سال ‏های اخیر و همگام با سایر بازارها سعی کرده ‏اند تا از این تکنولوژی جهت بهبود دقت و سرعت در انجام فرآیندها و وظایف محولۀ خود استفاده کنند.

گام های اولیه سهم اولی ها در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد، به سهم اولی ها و افراد جدیدالورود به بازار سرمایه توصیه کرد در گام اول تنها با بهره گیری از ابزارهای واسطه و ترجیحا از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد این بازار شوند. جواد عشقی نژاد اظهار داشت: امروز بازار سرمایه بازاری است که سودآوری خود را نشان داده و بالاتر از نرخ تورم و دیگر بازارهای موازی حرکت کرده است؛ در عین حال ریزش های گاه به گاه آن طبیعی است و اینکه گاه دیده می شود افرادی برای یک سهم در صف خرید بوده اند ولی همان سهم را در صف فروش، به فروش می رسانند با رفتار حرفه ای مغایر است.

راهبردهایی برای هدایت غیرحرفه‌های بورسی

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه ضمن مثبت ارزیابی کردن ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه، گفت: بهتر است در این شرایط افراد غیرحرفه‌ای به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سوق داده شوند. حتی من با این موضوع موافق هستم که برای ورود آن‌ها محدودیت قائل شوند و این افراد را به سمت صندوق‌ها هدایت کنند تا بازار با چالش مواجه نشود. ابوالفضل شهرآبادی با تاکید بر اینکه بزرگ شدن بازار سهام و ورود پول‌های جدید به بازار اتفاقی مثبت است، اظهار کرد: استقبال از بازار سرمایه انگیزه ها و دلایل اقتصادی خود را داشته است که از جمله آن می‌توان به بحث رشد نقدینگی، رکود بازارهای رقیب و...اشاره کرد. اما اینکه سرمایه‌گذاران فردی و اشخاص به صورت سهام‌دار مستقیم وارد بازار می شوند فرایند خوبی نیست.

تخصیص 44 درصد از بازار بدهی به اسناد خزانه/ دولت در راس تامین مالی است

معاون اقتصادی بانک انصار در سومین همایش تامین مالی اظهار کرد: هلدینگ‌ها در بحث ارزش اوراق تامین مالی شرکتی، بیشترین سهم را دارند؛ چراکه دارایی سهل‌الوصول‌تر دارند و همچنین مساله ضمانت هم در آنها مرتفع شده است. مومن‌زاده با بیان اینکه بازار مالی به دو بخش اوراق سرمایه‌ای و اوراق بدهی تقسیم می‌شود، گفت: آنچه امروز در تامین مالی از آن صحبت می‌شود، اوراق بدهی است. در حال حاضر 44 درصد بازار بدهی متعلق به اسناد خزانه اسلامی، 20 درصد متعلق به اوراق منفعت، 12.6 درصد متعلق به اوراق مشارکت و باقی متعلق به سایر اوراق است.

تداوم روند صعودی بازار، اما با شیب ملایم

معاون سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسمان، چشم انداز بازار برای سال آینده را "مثبت اما با شیب کمتر" ارزیابی کرد و گفت: البته ممکن است روزهایی را با نوسان بیشتر نسبت به امسال تجربه کنیم. محمد اقبال نیا به تحلیل روند بازار در سال جاری پرداخت و گفت: امسال شاخص، صعودهای پی در پی را تجربه کرد و روزهای منفی محدودی به خود دید، علت اصلی این امر جذاب نبودن بازارهای موازی بود که البته دولتمردان نیز با ارسال سیگنال هایی به مردم، پول های سرگردان را راهی بورس کردند.

ظرفیت‌های بازار سرمایه در تأمین مالی صنعت نفت

دبیر کمیته اجرایی بازار سرمایه در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با بیان اینکه این کنفرانس، رخداد ویژه‌ای بود که در آن بالاترین مقام‌های اجرایی صنعت نفت و بازار سرمایه و مدیران ارشد آن به بیان دغدغه‌ها و ظرفیت‌ها برای تعامل موثر و سازنده در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی در تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت پرداختند، گفت: از جمله ویژگی‌های بارز این رخداد این بود که تا قبل از برگزاری این کنفرانس، جلسات کارشناسی و هم‌اندیشی‌های مستمری میان فعالان صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، بیمه و نهادهای بازار سرمایه برگزار شد. موسی احمدی افزود: در این نشست همچنین ضمن احصاء پروژه‌های نیازمند منابع مالی، ابزارها و راهکارهای تأمین مالی آن‌ها بررسی شد و در نهایت ، زمینه بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها به صورتی اجرایی بررسی شد. از این‌رو این گفتمان تخصصی،‌ زمینه تعامل موثر بخش صنعت و تأمین مالی را بیش از پیش موجب شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbg9b0.rhbafpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین