تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۳
جالب است ۰
مشاور امور بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه متاسفانه ایران تاکنون در عقد توافق‌ها کامیابی نداشته است، گفت: تنها حدود ۳ درصد صادرات غیرنفتی ایران تحت پوشش چند توافق‌نامه انجام می‌شود.
 سهم سه درصدی صادرات ایران از توافق‌نامه‌های تجاری
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،میرهادی سیدی در همایش صادرات-ترانزیت و اوراسیا گفت: 72 درصد صادرات ترکیه و 67 درصد صادرات هند تحت توافق‌های تجاری انجام می‌شود و میانگین جهانی این عدد 50 درصد است، یعنی نصف تجارت جهان تحت توافق‌های تجاری است.

وی با بیان اینکه در این حوزه شکافی با جهان داریم، تاکید کرد: باید توافقنامه اوراسیا را مغتنم شماریم.

سیدی با اشاره به تغییرات اقتصادی در سه دهه اخیر افزود: ضرورت دارد اقتصاد داخلی با اقتصاد کشورهای دیگر همکاری داشته باشد اما ایران به دلیل تحریم‌ها و تغییرات داخلی نتوانسته در این زمینه موفق باشد.

مشاور امور بین المللی سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: توافق‌هایی مانند اوراسیا به خصوص وقتی کشوری تحت هدف تحریم‌ها قرار دارد، بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: ربع قرن است که می خواهیم عضو سازمان تجارت جهانی باشیم تا سهل و آسان با یکدیگر کار کنیم و با 164 کشور عضو WTO هماهنگ شویم.

سیدی با اشاره به انواع توافق‌های تجاری گفت: عالی‌ترین سطح این توافق‌ها همان است که اتحادیه اروپا دارد. خود اوراسیا در دسته‌بندی سوم یعنی اتحادیه گمرکی است و پنج کشوری که عضو اتحادیه اوراسیا هستند، بین خودشان تعرفه را از بین برده، به یک قلمرو گمرکی واحد تبدیل شده‌اند و همچنین با جهان خارج تعرفه مشترک دارند.

وی درباره استفاده از این توافق گفت: بهره‌مندی از تخفیفات تعرفه‌ای که آسان‌ترین نوع بهره‌مندی از امتیازات موافقت‌نامه است که تنها منوط به ارائه گواهی مبدا خاص موافقت‌نامه است. سطح دوم بهره‌مندی از حقوق منعکس شده در موافقت‌نامه است که نیاز به آگاهی از مفاد موافقت‌نامه دارد. از سوی دیگر از آنجا که سه سال بعد، این موافقتنامه به تجارت آزاد تبدیل می شود، ارزش دارد به فراتر از موافقتامه تمرکز کرده و تمام جوانب استفاده از آن را بسنجیم.

سیدی حذف موانع غیر تعرفه‌ای، انضباط تجاری، بهبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب تجارب دیگر کشورها را مهم‌ترین اهداف این موافقتنامه دانست و گفت: از فعالان تجاری می‌خواهیم نگاه بلند مدت به اوراسیا داشته باشند؛ اینجا بازاری نیست که تنها به صادرات دو کانتینر اکتفا کنیم بلکه اگر ورود اصولی به آن داشته باشیم تضمین صادرات بسیاری از اقلام خواهد بود چرا که حجم نیاز این بازار بسیار بالاست.

به گفته وی اگر تمام پرتقال ایران به روسیه صادر شود، تنها 20 درصد نیاز وارداتی پرتقال روسیه را تامین می‌کند و به همین دلیل باید نگاه سنجیده به این بازار داشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciyqaq.t1a5q2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما