تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۶
جالب است ۰
معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد: شناورهای در حال تخلیه حدودا ۱۹ فروند شناور هستند که ۸ فروند در بندر امام خمینی و ۳ فروند در بندر انزلی و۶فروند در امیرآباد هست که همگی حامل کالاهای اساسی و ضروری هستند.
خدمات شبانه روزی گمرک برای ترخیص سریع کالاهای اساسی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، مهرداد جمال ارونقی در گفتگو با رادیو در تشریح سوالی مبنی بر اینکه در مورد مطلب منتشره «ترخیص 21میلیون تن کالای اساسی به ارزش 12میلیارد دلار از گمرکات کشور وافزایش 23درصدی واردات» گفت: در خصوص این موضوعی که خبر آن منتشر شد در مورد کالاهای ضروری و اساسی مورد نیاز است که در سال جاری به وزن 21میلیون تن وارزش 12میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی وضروری و مورد احتیاج را داشتیم که از گمرکات ترخیص شدند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: این میزان واردات ازنظر وزنی 21درصد و از نظر ارزشی 23درصد نسبت به سال گذشته واردات افزایش یافته است. وی گفت: الان حدود یک میلیون ودویست هزار تن هم کالاهای اساسی در جریان تشریفات گمرکی داریم که ارزش آنها بیش از پانصد بیست وپنج میلیون دلار برآورد میشود.

معاون امور گمرکی یادآورشد :علاوه براین موضوع میتوانم اشاره کنم که در حال حاضر در بنادر و گمرکات کشور بیش از چهار میلیون تن کالاهای اساسی درحین انجام تشریفات گمرکی است که البته بیشتر اینها در انتظار تخلیه واظهار کالا به گمرک هستند واز این میزان حدودا 3میلیون تن در بندر امام خمینی است که بصورت شبانه روزی از این بندر درحال انجام تشریفات گمرکی و پس از آن ترخیص می گردد.

ارونقی در خصوص شناورهایی که برای تخلیه کالای اساسی در بنادر منتظر تخلیه هستند ویا منتظر در لنگر گاه هستند گفت: شناورهای در حال تخلیه حدودا 19 فروند شناور هستند که 8فروند در بندر امام خمینی و 3فروند در بندر انزلی و6فروند در امیرآباد هست که همگی حامل کالاهای اساسی و ضروری هستند و همینطور 20فروند شناور هم منتظر در لنگرگاه هستند تا در فرصت مناسب نسبت به تخلیه کالاهای خود اقدام کنند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو مبنی براینکه چه مراحل عملیاتی صورت گرفته که ترخیص کالا در حداقل زمان ممکن صورت پذیرد گفت : باتوجه به شرایط تحریمی که احساس می شدحتما باید برای تامین این کالا ها اقدام ضروری صورت بگیرد.

لذا توسط تمامی دستگاهای ذی ربط وذیصلاح جلسات مختلف کارشناسی و تصمیم گیری تشکیل شده ازطرف وزارت صمت، ستادتنظیم بازار و سایر مراجعی که به یک نحوی ذی ربط وذیصلاح بودند بخشنامه ها و دستور العمل های متعددی صادر شده که تامین کالای اساسی به حد نیاز باشد وگمرک هم اقدامات مختلفی را انجام داده از جمله اینکه به تمامی گمرکات ابلاغ شده که بصورت شبانه روزی نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص این کالاها اقدام کنند که دراین بین بحث حمل یکسره ونمونه برداری توسط یک دستگاه وبعدازاینکه مجوز آن دستگاه صادر شد تعمیم دادن این به سایر دستگاها و سایرمجوزها، بحث ترخیص این کالاها بدون اخذ حقوق ورودی هست که یک مقداری از کالا بصورت نسیه نگهداری شود تا اجازه داده شود این کالا در حداقل زمان ممکن ترخیص شود.

بحث کالاهایی هست که این کالاها در انتظار تامین ارز هستند که توسط گمرک بالاتر از 90 درصد این کالاها ترخیص می شود واجازه انجام تشریفات و ترخیص کالا صورت می پذیرد واقدامات متعدد دیگری که باعث شده که روند پر سرعتی را نسبت به قبل طی کنند.

ارونقی در پایان به دونکته  اشاره کردوخاطرنشان کرد:  بعضی بحث رسوب کالا را مطرح میکنند در صورتیکه همه این کالاها موجودی بنادر هست و ما درحوزه کالاهای اساسی رسوب چندانی نداریم و در بحث کالاهای سرمایه ای هم ما خوشبختانه 2میلیون 650 هزارتن کالا در گمرکات کشور داریم که نسیت به ترخیص آنها هم اقدام می شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdceep8p.jh8eni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما