تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۵
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

اصول سودآوری بازار سرمایه / رشد بورس انرژی در سال جاری /راه اندازی فروش تعهدی تا پایان سال

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره برنامه های بازار سرمایه برای پیشبرد عملیات بازار باز، گفت: بانک مرکزی و سازمان بورس در خصوص عملیات بازار باز، در کنار یکدیگر هستند و  سازمان بورس برای مشارکت نهاد های مالی بازار سرمایه در عملیات بازار اعلام آمادگی کرده است. دکتر شاپور محمدی در خصوص راه اندازی ابزار فروش تعهدی و همچنین شرایط نهایی سهام عدالت، گفت: وضعیت سهام عدالت با مشارکت و همکاری سازمان خصوصی سازی، دستگاه های دیگر و با کسب نظر از مجلس تعیین می شود و بخشی از فرآیند آن به نهاد ناظر بازار سرمایه مرتبط است اما همه باید در خصوص آن اتفاق نظر داشته باشند. سازمان بورس  متدهای لازم برای آزادسازی سهام عدالت را طراحی و  پیشنهاد کرده که شامل صندوق ها ای تی اف، واگذاری سهام از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی و واگذاری مستقیم  است و باید تصمیم گیری در این خصوص انجام شود.

نقش بازار سرمایه در اقتصاد پررنگ‌تر شده است

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید که طی چند سال اخیر روند توسعه ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه سرعت گرفته و این اتفاق می تواند فرصت مناسبی در جهت افزایش عمق معاملات بازار و برآورده شدن نیاز سرمایه گذاران باشد. رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: یکی از بازارهای پیشرفته در حوزه ابزارهای مالی اسلامی، بازار سرمایه ایران است که همه ابزارهای فعال موجود با قواعد شریعت تطابق کامل دارد.

اعلام جزئیات جدید از طرح «فروش تعهدی» سهام

عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فروش تعهدی توضیح داد: فروش تعهدی در بازارهای مالی دنیا تحت عنوان short sell شناخته می شود. راه اندازی این ابزار برای بازار سرمایه لازم بود و به تعویق افتادن راه اندازی این ابزار ملاحظات فقهی بود که این نوع معامله بر اساس عقد وکالت طراحی شد. امیری گفت: این ابزار منجر خواهد شد تا سرمایه‌گذاران در هر دو شرایط مثبت و منفی بتوانند در بازار سرمایه فعال باشند و کسب درآمد کنند. براین اساس، با بکارگیری این ابزار در بازار سرمایه، سرمایه گذاری که تصور می‌کند قیمت سهام یک شرکت بیش از اندازه رشد کرده و یا در آینده احتمال کاهش قیمت آن سهم به دلایل بنیادین و یا تحلیل شخصی او وجود دارد می تواند یک استراتژی معاملاتی انتخاب کند. به طوریکه می تواند سهام را به وکالت از شخص دیگر (مالک سهام) بفروشد و هر زمان که خود یا مالک سهام اراده کرد مثل اوراق فروش رفته را برای مالک خریداری کند، البته شرایط و ضوابط وکالت باید بین طرفین مشخص و تعهدات هر طرف در قرارداد فروش تعهدی تعیین شده باشد.

بازار سرمایه کلید کمک به اقتصاد / صندوق جدید در راه بازار

رئیس سازمان خصوصی‌سازی از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ٢۰ هزار میلیارد تومانی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری معامله پذیر با هدف ورود سرمایه‌های خرد مردم به بازار سرمایه خبر داد. به گفته صالح، هدف بعدی این سازمان بهره برداری از ظرفیت های بازار سرمایه است. از شورای هماهنگی سران قوا اجازه‌ای برای راه‌ اندازی صندوق های سرمایه گذاری معامله‌پذیر جهت واگذاری 20 هزار میلیارد تومان، دریافت کرده ایم و موضوع در دستور کار است. باید توجه کرد که صدور کد بیشتر بورسی و افزایش فعالیت در بازار سرمایه و ورود سرمایه‌های اندک به بورس، کمک بزرگی به اقتصاد کشور است. ما در نظر داریم تا سهام‌های خوب و با سود مناسب را از طریق ثبت سفارش و صندوق‌های ویژه در اختیار مردم قرار دهیم.

مذاکره 2 ساله برای معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالا

مدیرعامل بورس کالا از مذاکره دو ساله بین بورس کالا و سازمان امور مالیاتی برای معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالا خبر داد و گفت: این مذاکرات طی دو سال اخیر در جریان بوده اما به نتیجه نرسیده است. حامد سلطانی‌نژاد درباره راه‌اندازی بازار فیوچرز قیر توضیح داد: راه اندازی فیوچرز قیر فعلا مشکل بازار دارد. برای هر بازاری که قرار باشد راه اندازی شود ابتدا باید یک بازار نقد مستمر روزانه وجود داشته باشد. در حال حاضر قیر به این صورت است که یک هفته توسط عرضه‌کننده عرضه می‌شود و یک هفته ممکن است عرضه نشود.

تالار سبز روی خط رشد/ محصول جدید در راه بورس انرژی ایران

سید علی حسینی از تداوم رشد، عرضه محصول جدید استراتژیک و دو تامین مالی بزرگ در بورس انرژی ایران خبر داد و گفت: سال گذشته 17.5 هزار میلیارد تومان داد و ستد در این بورس صورت گرفت و اکنون این مبلغ از مرز 44 هزار میلیارد تومان گذشته است. مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن تشریح مهمترین رویداد های سال جاری بورس انرژی ایران، برنامه های آتی این رکن مهم اقتصادی را برشمرد و گفت: سال 98 سه اتفاق مهم در بورس انرژی رخ داد. از اوایل امرداد ماه عرضه و فروش فرآورده های نفتی پس از یک سال برنامه ریزی، اقدام کارشناسی و جلسات متعدد کارشناسی عملیاتی شد.

بازار سرمایه، مظهر شفافیت اقتصاد کشور

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، در کارگاه آموزشی"معرفی ظرفیت های بازار سرمایه" که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد گفت: سهامداران باید از رفتار هیجانی دوری و از تصمیم گیری بر اساس شایعات پرهیز کنند. باید توجه کرد که تشکیل سبدی از سهام، نگاه بلند مدت، سرمایه گذاری تحلیل محور، داد و ستد بر اساس عملکرد شرکت ها و حضور در کلاس های آموزشی به میزان قابل ‏توجهی ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه را کاهش می دهد. یاسر فلاح بیان کرد: افرادی که از دانش کافی مالی برخوردار نیستند باید با روش های غیر مستقیم همچون صندوق ها به بورس وارد ‏شوند. برای ورود به این بازار به دانش نیاز است و صندوق های سرمایه گذاری ابزارهایی ‏هستند که می توانند ریسک سرمایه گذاران تازه وارد را کاهش دهند.‏ همچنین باید توجه کرد که فضای مجازی و کانال های تلگرامی که پشت صحنه و جایگاه مشخصی ندارند مشاور مطمئنی برای سرمایه گذاری نیستند.

رفع 5 دغدغه فعالان بخش کشاورزی به وسیله ابزارهای بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران به پنج دغدغه اصلی فعالان بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشف قیمت منصفانه محصولات، پوشش ریسک قیمتی، استانداردسازی محصولات، قراردادهای بلندمدت و بازار مستمر و روزانه در حیطه بازار داخلی و صادراتی از دغدغه های اصلی در حوزه محصولات کشاورزی است که ابزارهای مالی بورس کالا می تواند به همه این دغدغه ها پایان دهد. حامد سلطانی نژاد افزود: راهکار های بورس کالا هم به سمت ایجاد بازار و هم توسعه ابزاری محصولات کشاورزی است. در این میان یک بازاری که تاکنون شکل گرفته، بستری برای حمایت های قیمتی از محصولاتی مانند زعفران، ذرت و جو با اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی و خرید های حمایتی سازمان تعاونی روستایی بوده است.

رشد بورس با شیب ملایم ادامه دارد

احمد پویانفر، تداوم رشد بازار سرمایه را منوط به ثبات اقتصادی و سیاسی دانست و ادامه این رشد را در شرایط کنونی با شیب ملایم، ارزیابی کرد. عضو هیات مدیره فرابورس در خصوص روند پیش روی بازار سرمایه در زمان باقی مانده از سال 98 گفت: به طور معمول بازارهای داخلی کشور از اتفاقات جهانی تاثیر نمی گیرد و چنانچه تنها بررسی مسائل داخلی را در روند فعالیت بازار لحاظ کنیم، در یک و نیم ماه باقی مانده از سال 98 بازار سرمایه با بازدهی حدود 5 درصدی همراه خواهد بود. این میزان رشد پس از رشد شارپی بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر می تواند رشدی متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و متاثر از ثبات نرخ ارز و تورم باشد.

افزایش نقدشوندگی بازار با ابزار فروش تعهدی

یک کارشناس بازار سرمایه با استقبال از راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی در بازار سرمایه، مزایای فروش تعهدی بر این بازار را تشریح کرد. فردین آقابزرگی با تاکید بر اینکه هرچه به عنوان تنوع و ابزارسازی در بازارهای مالی و بازار سرمایه بکار گرفته شود، برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شادابی، کاهش ریسک و افزایش حجم نقدشوندگی بازار بسیار کمک کننده است، اظهار کرد: فروش استقراضی یکی از ابزارهایی بود که در ابعادی نقاط مبهمی از لحاظ شرعی داشت که با ساز و کاری که کمیته فقهی بورس در نظر گرفت ابهامات برطرف و فروش تعهدی نامگذاری شد.

عطش بازار و افزایش سرمایه از طریق صرف سهام

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، با تداوم رشد بازار دو موضوع بیش از پیش در معرض دید کارشناسان بازار قرار گرفته است. از یک سو چگونه به عطش بازار برای سهام بیشتر پاسخ داده شود و دوم اینکه چگونه سهم بنگاه ها از این نقدینگی وارد شده به بورس افزایش پیدا کند؟ همایون دارابی گفت: یکی از پاسخ ها به این دو پرسش قطعا افزایش سرمایه از طریق صرف سهام است؛ چرا که اولا با فروش سهام به قیمت روز میزان سهام قابل عرضه در بازار بالا می رود و دوم بنگاه مستقیما با فروش سهام جدید تامین مالی می کند.

بازار کنونی نیازمند نگاه الگوریتمی/ حساسیت بازار به ریسک‌ها کاهش یافته است

فردین آقا بزرگی در خصوص روند طی شده در معاملات هفته گذشته بازار و افت و خیزهای بازار گفت: بروز چنین حالتی در معاملات یک روز آن هم در شرایطی که ریسک خاص سیستماتیک و غیر سیستماتیک اتفاق نیافتاده است، بی‌شک تحت تاثیر هیجانات است که اغلب با رفتارهای شتابزده، خود را نشان می دهد. مدیرعامل کارگزاری بانک دی با تاکید بر کاذب بودن اغلب هیجانات مترتب بر معاملات بازار در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: آنچه در 10 روز گذشته شاهد آن بودیم فروش سهام در ابتدای ساعات معاملات با گمان رسیدن قیمت سهم به یک نقطه اشباع از سوی برخی سهامداران بوده است؛ بر این اساس به دلیل هجوم بی دلیل عرضه، شاهد افت قیمت‌ها نیز بودیم.

|بزار فروش تعهدی نیاز به بازار عمیق دارد/ رشد بازار تا سال آینده نیز ادامه دارد

به گفته محمدمهدی رباطی، ابزار فروش تعهدی فی نفسه ابزار مفیدی است، به این دلیل که سال ها است جای این موضوع در بازار ما خالی بوده و نیاز به حضور آن در بازار احساس می شد. مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در خصوص ابزار فروش تعهدی در بازار سرمایه بیان داشت: حضور این ابزار در بازار کاملا احساس می شد و باید همراه با بازارهای جهانی، بازار سرمایه نیز از این ابزار بهره می برد. اما زنجیره خدمات رسانی این ابزار باید در بازار ما راه بیفتد.

مزایای حضور نقدینگی در بازار سهام نسبت به سایر بازارها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تامین مالی ارزان و سریع صنایع، جلوگیری از دلالی و سوداگری در اقتصاد، افزایش سواد مالی جامعه و نیز نقدشوندگی بالا از جمله مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سهام است. ابراهیم خلیلی با اشاره به تداوم رشد قیمت سهام شرکت‌ها و در پی آن صعود شاخص بورس گفت: با فروکش کردن ریسک‌های سیاسی، این روزها بدون شک جریان نقدینگی که بدون وقفه به سمت بازار سهام در حرکت است، مهم ترین عامل تداوم رشد این بازار به شمار می‌آید.

ضرورت همگام شدن بازار با موج جهانی معاملات الگوریتمی

یک کارشناس مالی با اشاره به روند طی شده در دنیا در خصوص بهره گیری از معاملات الگوریتمی و استفاده از ابزارهای هوشمند گفت: آنچه اتفاق افتاده در حقیقت استفاده از پلت فرم های هوشمند معاملاتی است و مهمترین مزیت آن کاهش خطاهای انسانی در داد و ستد بازارهای مالی است. علی جبل عاملی در تشریح انواع مختلف الگوریتم ها و ضرورت همگام شدن بازار سرمایه با این ترند جهانی گفت: برخی از الگوریتم ها مبنای فاندامنتال و برخی مبنای تکنیکال دارند،همچنین برخی بر روی اخبار کار می کنند. موج استفاده از الگوریتم ها بازارهای مالی دنیا را فراگرفته و ما نیز باید خود را با این موج همراه کنیم. حتی این موج باید بخشی از معامله گران سنتی را نیز به خود جذب کند، همانطور که کارگزاری های قدیمی بورسی نیز در این موضوع وارد و پیشرو شده اند. طبیعتا مشتری های خوبی برای خود خواهد داشت؛ چراکه کسانی که سعی می کنند از تکنولوژی روز استفاده کنند از موهبت های ایده های نو و به روز بی بهره نمی مانند.

با تصویب FATF عبور از تحریم ها آسان تر است

مدیرسرمایه گذاری شرکت سبدگردان نو ویرا ، تصویب لوایح چهارگانه  FATF را اقدامی در جهت عبور آسان تر از شرایط دشوار تحریم ارزیابی کرد. هادی شعبانی اظهار داشت: تصویب این لوایح قطعا می تواند کمکی به گذر راحت تر  از شرایط سخت تحریمی فعلی باشد و قاعدتا ریسک را از بازار سرمایه نیز برمی دارد، ولی اگر این اتفاق هم نیفتد شاید انتظارات بازار از چشم انداز پیش رو از حالت مثبت کمی تعدیل شود؛ ضمن اینکه اثر این ریسک بر بازار سرمایه با توجه به ریسک های غیر سیستماتیکی که در این مدت از سر گذرانده است، چندان محسوس نخواهد بود

پیش‌بینی ادامه روند رو به رشد بازار سهام

حسن خدایی، در خصوص شرایط کنونی این روزهای بازار سرمایه، گفت: با توجه به رشدهایی که این بازار طی چند هفته گذشته تجربه کرده است، در برخی روزها شاهد عرضه‌های سنگینی هستیم که برخی از سهامداران با این ذهنیت که زمان اصلاح بازار سهام فرا رسیده انجام می‌دهند، این در حالی است که به دلیل وجود حجم بالایی از نقدینگی در این بازار، این عرضه‌ها ادامه‌دار نمی‌شود. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بررسی قیمت سهام شرکت‌ها در سالجاری نشان می‌دهد سهامدارانی که با دید میان‌مدت در بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بیش از نوسان‌گیران سود کسب کرده‌اند گفت: این روزها خریداران و سرمایه‌گذارانی با حجم نقدینگی قوی در بازار حضور دارند، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد بازار سهام آرام و پیوسته ادامه داشته باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfcvdv.w6dmmagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین