تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۵
جالب است ۰
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم اکنون سه فرمول برای تعیین قیمت بلند مدت خوراک پتروشیمی در دولت و مجلس مطرح است؛ وزارت نفت معتقد است که می توان با تشکیل جلسات مشترک با شرکتهای پتروشیمی فرمول قیمت خوراک را برای حداقل ١٠ سال تعیین کرد و نیاز به کشیده شدن مجدد این بحث به مجلس نیست.
۳ فرمول برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام این که هم اکنون برای تعیین فرمول بلندمدت قیمت خوراک، دولت و مجلس به آن ورود کرده اند، گفت: تاکنون سه فرمول پیشنهادی برای تعیین قیمت خوراک ارائه شده است.

به گزارش سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از شانا، عباس شعری مقدم با تاکید بر این که نیازی به کشیده شدن مجدد تعیین قیمت خوراک به مجلس نیست، گفت: هم اکنون سه فرمول برای تعیین قیمت بلند مدت خوراک پتروشیمی در دولت و مجلس مطرح است؛ وزارت نفت معتقد است که  می توان با تشکیل جلسات مشترک با شرکتهای پتروشیمی فرمول قیمت خوراک را برای حداقل ١٠ سال تعیین کرد و نیاز به کشیده شدن مجدد این بحث به مجلس نیست.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: یکی از فرمولها برای تعیین قیمت سالانه خوراک گازی پتروشیمی ها، متناسب نمودن آن با نرخ بازگشت سرمایه برای هر محصول است.

وی گفت: با نظر به این که مصوبه قبلی مجلس حداقل قیمت برای هر متر مکعب را ١٣ سنت تعیین کرده است، یکی دیگر از فرمولهای مطرح شده در مجلس شورای اسلامی، تغییر سالیانه قیمت خوراک گازی پتروشیمی ها متناسب با تغییر قیمت جهانی نفت خام است که چندان منطقی نیست؛ زیرا با پیدا شدن شیل گاز دیگر رابطه مستقیم بین قیمت گاز و نفت بهم خورده و دیگر نسبتی با هم ندارند؛ اما روش سوم نیز تغییر قیمت گاز متناسب با تغییر سالیانه قیمت متوسط جهانی گاز طبیعی است.

دولت به دنبال قیمت منطقی و جلوگیری از رانت خواری

شعری مقدم با بیان این که هم اکنون بخش خصوصی به دنبال کاهش قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی است، گفت: دولت نیز بدنبال عرضه خوراک با قیمت منطقی و جلوگیری از رانت خواری در این بخش است.

وی با یادآوری این که سال گذشته با در نظر گرفتن قیمت گاز صادراتی به ترکیه، همچنین قیمت گاز تحویلی به شرکتهای پتروشیمی (سه سنت)، وزارت نفت پیشنهاد مقدماتی ٢٥ سنت برای هر متر مکعب گاز را ارائه کرد، اما شرکتهای پتروشیمی روی رقم ٧ سنت برای هر متر مکعب اصرار می ورزیدند که در نهایت موضوع این اختلاف به مجلس شورای اسلامی کشیده شد.

وی ادامه داد: اگر کار تعیین قیمت خوراک به مجلس کشیده نمی شد وزارت نفت این امکان را داشت که روی قیمت ١٠ سنت برای هر متر مکعب گاز تحویلی به پتروشیمی ها به توافق برسد، اما در نهایت با مداخله مجلس رقم حداقل ١٣ سنت تصویب و پس از اعلام آن از طرف وزارت نفت، مجددا شرکتهای پتروشیمی این قیمت را با استدلالهای مختلف از جمله این که چرا هر متر مکعب گاز سوخت تحویلی به صنایع بزرگ مانند فولاد و نیروگاهها به ترتیب ٤ سنت و ١٠٠ تومان است، ولی پتروشیمی ها باید برای سوخت مصرفی هم ١٣ سنت پرداخت کنند، با قیمت اعلام شده مخالفت کردند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: با مخالفت شرکتهای پتروشیمی با قیمت ١٣ سنت، بار دیگر کار بالاگرفت و در نهایت قیمت خوراک گازی، ١٣ سنت و قیمت سوخت گازی ١٣٢ تومان شد.

شعری مقدم با اشاره به این که اجرای یک مجتمع پتروشیمیی از مرحله طراحی تا راه اندازی حدود ٤ تا ٥ سال زمان می برد، گفت: هم اکنون برای تعیین فرمول بلند مدت قیمت خوراک، دولت و مجلس به آن ورود پیدا کرده اند.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت چندی پیش در باره تعیین قیمت خوراک مواد اولیه پتروشیمی گفته بود: اخیرا با تولید کنندگان و فعالان صنعت پتروشیمی جلسه ای درباره تعیین قیمت خوراک داشتیم که در صورت پایبندی تولیدکنندگان به موارد مطرح شده در این مذاکرات، قیمت معقول خوراک ظرف ١٥ تا ٢٠ روز آینده مشخص می شود.

زنگنه با تأکید بر این که تعیین قیمت خوراک کار مجلس شورای اسلامی نیست، گفت: اگر مجلس در گذشته در شرایطی خاص یک بار قیمت خوراک پتروشیمی را تعیین کرد ویژگی آن دوره بوده، اما تعیین قیمت خوراک پتروشیمی کار دولت است.

وزیر نفت گفت: حاضریم فرمول درازمدت قیمت خوراک که وابسته به قیمت فروش محصول است را تا سال ١٤٠٤ تعیین کنیم تا تولیدکنندگان داخلی به مشکلاتی مانند نوسان قیمت جهانی محصولات پتروشیمی برنخورند.

زنگنه با بیان این که هم اکنون کشورهای همسایه خوراکی برای فروش به سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی ندارند، گفت: ایران از نظر فراوانی و قیمت خوراک در منطقه بهترین شرایط را داراست.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcei.8pjjh8xbb9.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما