تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۹
جالب است ۰
برخی از اقتصاددان‌های چینی پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی این کشور دو تا پنج درصد در پایان سه ماهه اول ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت.
۶۲ میلیارد دلار، هزینه ویروس «کرونا» برای اقتصاد چین
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، «چین ممکن است مجبور شود که مالیات‌ها را کاهش دهد. هزینه‌ها را بالا ببرد و نرخ بهره را کاهش دهد؛ تا از ویرانگری ویروس کرونا در یک اقتصاد شکننده جلوگیری کند.» خبرگزاری سی‌ان‌ان چنین از خطر کرونا در اقتصاد چین می‌نویسد.

بر اساس این گزارش، هنوز برآورد دقیق آثار اقتصادی این ویروس غیرممکن است اما یک رسانه دولتی در چین اعلام کرده است که به اعتقاد اقتصاددانان، این ویروس، رشد اقتصادی سه ماهه چین را دو درصد کاهش می‌دهد. چنین خسرانی، به معانی از بین رفتن 62 میلیارد دلار از اقتصاد چین است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: «چین از این ضربه رنج خواهد برد. رشد اقتصادی این کشور در سال 2019 نیز به پایین‌ترین سطح سه دهه اخیر رسید. علت آن نیز جنگ تجاری با آمریکا و مخالفت با افزایش بدهی بود.»

ویروس کرونا تا کنون بیش از 300 نفر را کشته است و به کسب‌وکارهای چین، آسیب جدی زده است. اما سیاست‌گذاران این کشور برنامه‌هایی را برای حمایت از کسب‌وکارهایی که بیشتر از همه تحت تاثیر ویروس کرونا هستند، برداشته است. دولت‌های مرکزی و محلی تا کنون حدود 12.6 میلیارد دلار برای درمان و تجهیزات پزشکی هزینه کرده‌اند.

بانک‌های بزرگ، نرخ بهره را برای کسب‌وکارهای کوچک و افرادی که در بدترین مناطق شیوع ویروس کرونا هستند، کاهش داده‌اند.

بانک چین نیز اعلام کرده است که به مردم ووهان و منطقه هوبئی این امکان را می‌دهد که در صورت از دست دادن منابع درآمدشان، بازپرداخت وام‌هایشان را چند ماه عقب اندازند.

بانک مرکزی چین اعلام کرده است که دوشنبه آینده بعد از تعطیلات 10 روزه سال نو چینی، مطمئن خواهد شد که نقدینگی کافی در بازارهای مالی وجود دارد. اما این هفته زمانی که بازار هنگ‌کنگ شروع به کار کرد، شاخص هنگ‌سنگ تنها در چند روز 6 درصد سقوط کرد.

«ژانگ مینگ»، یک اقتصاددان چینی که در آکادمی علوم اجتماعی چین کار می‌کند، در یادداشتی می‌نویسد: «به احتمال زیاد دولت چین در ماه‌های آینده برای جلوگیری از رکود جدی، تهاجمی‌تر عمل کند. اگر شیوع این ویروس تا پایان ماه مارس ادامه داشته باشد، رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 2020، پنج درصد کاهش می‌یابد. البته این خوش‌بینانه‌ترین سناریوی ممکن است.»

https://sarmayegozarionline.ir/vdcawmni.49nua15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین