تاریخ انتشار :جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۹
جالب است ۰
توسعه بانکداری الکترونیک و استفاده از پرداخت‌های الکترونیکی در کشور روندی افزایشی دارد؛ به طوری که در یک سال گذشته بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است؛ این روند به علت قطعی اینترنت در آبان ماه، به یکباره دچار اختلال شد.
 چرا روند گسترش پرداخت‌های الکترونیک یکباره متوقف شد؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، نظام بانکی دنیا در حال گذار از بانکداری سنتی به بانکداری نوین، دیجیتال و الکترونیک است که یکی از شاخصه‌های آن، استفاده از پرداخت‌های الکترونیک به جای استفاده از پول فیزیکی و مراجعه به شعب بانکی به شمار می‌رود.

بر این اساس، نظام بانکی ایران نیز در این مسیر حرکت کرده و آمار نیز حکایت از روند رو به رشد تراکنش‌های اینترنتی دارد.

بررسی آمار یک سال اخیر تراکنش‌های شبکه پرداخت‌الکترونیک کشور نشان می‌دهد که شمار و ارزش این تراکنش‌ها روندی افزایشی داشته به جز آبان ماه که به یکباره این روند متوقف شد و افت کرد.

جزییات تراکنش‌های پولی الکترونیک در کشور

بررسی آمار شبکه پرداخت‌الکترونیک کشور نشان می‌دهد، در آبان امسال حدود 2 میلیارد و 227 میلیون تراکنش به ارزش 252 هزار و 263 میلیارد تومان در شبکه الکترونیک پرداخت انجام شده که نشان‌دهنده رشد 24.1 درصدی از نظر تعداد و افزایش 13.9 درصدی از نظر ارزش است.

میزان تراکنش شبکه پرداخت الکترونیک کشور در آبان پارسال یک میلیارد و 794 میلیون تراکنش به ارزش 221 هزار و 367 میلیارد تومان بوده است.

البته شمار تراکنش‌های بانکی الکترونیک در آبان امسال نسبت به ماه قبل خود (مهر) از نظر تعداد 1.58 درصد کاهش و از نظر ارزش0.49 درصد افت داشته است.

در مهر 98 حدود 2 میلیارد و 263 میلیون تراکنش به ارزش 253 هزار و 496 میلیارد تومان ثبت شده بود.

آمار بانکی نشان می‌دهد که بیشترین سهم در میان ابزارهای پرداخت در دوره مورد بررسی به کارتخوان‌های فروشگاهی با سهم 76.89 درصد تعلق داشته است.

ابزار پذیرش اینترنتی نیز در آبان ماه 10.7 درصد و ابزار پذیرش تلفن همراه نیز 12.37 درصد از مجموع تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده است.

قطعی اینترنت، عامل افت پرداخت‌های الکترونیک در آبان‌ماه

پیگیری ایرنا از نهادهای مسوول نشان می‌دهد که علت افت میزان تراکنش‌های الکترونیکی در کشور به اختلالات و قطعی چند روزه اینترنت باز می‌گردد.

پس از سهمیه‌بندی بنزین، در برخی شهرها اعتراضاتی شکل گرفت که منجر به قطعی اینترنت برای مدتی محدود شد.

اگرچه در آن دوران، زیرساخت های بانکی برای انجام تراکنش‌ها فراهم بود اما به دلیل فقدان دسترسی برای برخی شهرها و مردم، شمار تراکنش‌های اینترنتی و موبایلی کاهش یافت.

البته پس از پایان اعتراضات و برقرار مجدد اینترنت، وضعیت تراکنش‌ها به حالت عادی بازگشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjtyem.uqevyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما