تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۹
جالب است ۰
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اینکه اقدامات مثبت مناطق ویژه کشور مورد هجمه ارگان‌های داخلی قرار گرفته سوال برانگیز است.
امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری داشته‌ایم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، مرتضی بانک در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام که امروز چهارشنبه چهارم دی ماه انجام شد، با اشاره به موقعیت جغرافیایی فرودگاه پیام و نزدیکی آن به پایتخت، اظهار کرد: باید فرهنگ جدیدی برای شناسایی مناطق آزاد و ویژه در کشور ایجاد شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عنوان کرد: کشورهای مختلف در راستای ایجاد این فضاها به صورت جدی تلاش می کنند.

وی تاکید کرد: ایجاد اکوسیستم‌های ویژه اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به رشد و توسعه ابعاد مختلف تجاری کمک می کند.

این مسئول با بیان اینکه در 50 سال اخیر توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته گفت:  حدود 1400 منطقه ویژه و آزاد اقتصادی در سال‌های اخیر در دنیا ایجاد شده و جالب اینجاست بسیاری از این مناطق در کشورهایی با اقتصاد آزاد ایجاد شده اند.

بانک با بیان اینکه ایران طی سال‌های اخیر در ایجاد مناطق آزاد اقتصادی اقدامات موثری انجام داده است، گفت: عملکرد مناطق آزاد ویژه اقتصادی مثبت و موثر بوده اما خروجی آنها به خوبی بیان نشده است.

وی با اشاره به اینکه هر یک از مناطق ویژه باید مظهر صادرات و تولید باشند، خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که برای هر منطقه پیش بینی شده است باید بر اساس اولویت اجرایی شود.

بانک گفت: اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به چه میزان عملکرد مناسبی داشته اند، باید به صورت کلی بررسی شود اما مجموع اقدامات آنها قابل دفاع است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی پیام توضیح داد:  منطقه ویژه اقتصادی پیام اقدامات حمل و نقلی، لجستیکی و ... بسیاری انجام داده و اکنون به سمت صنایع پاک در حرکت است که مجموع این عوامل نشان می دهد این مجموعه تا کنون عملکرد مناسبی داشته است.

وی تاکید کرد: طی دو سال گذشته بیش از 1800 اشتغال جدید در منطقه آزاد اقتصادی فرودگاه پیام ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: با بهره برداری از 110 شرکت تولیدی جدید در منطقه ویژه اقتصادی پیام بیش از چهار شغل مستقیم در این منطقه ایجاد می شود.

وی با اشاره به ظرفیت صادراتی تاکید کرد: سالانه 45 تا 48 میلیارد دلار در کشور صادرات داریم که حدودا 25 میلیارد از آن پتروشیمی است و بیشتر آن در مناطق ویژه تولید می شود.

وی گفت: تا پایان سال آینده بیش از 300 هکتار فضای گلخانه‌ای در حوزه تولیدات کشاورزی ایجاد می شود و تا کنون مجموعه 100 هکتاری گلخانه ای ایجاد شده که 50 هکتار از آن سال آینده به بهره برداری می رسد.

بانک با بیان اینکه 1800 واحد صنعتی در مناطق آزاد کشور فعال اند و  برای بیش از نیم میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده اند، خاطرنشان کرد: این واحد ها کمتر از 0.5 درصد از کشور را اشغال کرده اند.

وی گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دنیا با زیرساخت های مناسب راه اندازی می شوند و فعالیت می کنند اما در ایران به این صورت نبوده بلکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با درآمد خود زیرساخت سازی کرده اند.

بانک تاکید کرد: شرایط ویژه اقتصادی کشور، تحریم ها و نوسانات بین المللی در فعالیت های اقتصادی موثر است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مناطق ویژه کشور ارزشمند است، اضافه کرد: اینکه اقدامات مثبت مناطق ویژه کشور مورد هجمه ارگان‌های داخلی قرار گرفته سوال برانگیز است.

وی گفت: با توجه به شرایط کشور، سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد اطمینان خاطر بیشتری دارند؛ سال گذشته در مناطق آزاد حدودا 7 هزار میلیارد و در سال جاری حدودا 11  هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته و این خبر از رشد صعودی سرمایه گذاری ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارد.

بانک تصریح کرد: بستر هایی فراهم شده که در جهان بگوئیم ظرفیت هایی  برای سرمایه گذاران خارجی یجاد شده و باید افتخار کرد که سرمایه گذاران خارجی در این ظرفیت ها سرمایه گذاری کنند.

وی در بخش دیگری با تاکید بر لزوم فعال کردن تمام ظرفیت فرودگاه پیام، گفت: ظرفیت فرودگاه پیام باید به طور کامل به بهره برداری برسد تا شاهد رشد اقتصادی البرز باشیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcepv8p.jh87ni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما