تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۱
جالب است ۰
 التهاب قیمت ورق فولادی در "میدان بازی ناهموار" عرضه و تقاضا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،اما هنگام  فعالیت اقتصادی  در یک میدان بازی ناهموار، بازیگران از شانس یکسان و شرایط منصفانه و عادلانه برای رقابت و فعالیت برخوردار نیستند.

و همچنین در یک میدان بازی ناهموار چارچوب قانونی و قوانین بازی طوری تنظیم می شود که به صورت غیرمنصفانه و ناعادلانه به نفع یکی از طرفین بازی باشد

حالا یک مثال از یک صنعت :

در شرایطی که عملا واردات ورق فولاد  از ابتدای سال جاری تقریبا متوقف گردیده است و به دنبال افزایش بهای بنزین، موتور خلق تورم مجددا فعال شده و طی چند روز قیمت دلار ۱۵ درصد بالا رفته است، مجددا دور جدید جوسازی ها و ملتهب سازی ها و مهندسی افکار عمومی در جهت افزایش قیمت  ورق فولاد آغاز شده است.

در این "میدان بازی به شدت ناهموار" تولیدکننده و عرضه کننده بالادستی  ورق فولاد در بالای میدان و تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در پایین میدان ایستاده اند.

برخی تلاش دارند تا توپ قیمت را در زمین تولیدکنندگان پایین دستی به گردش درآورند، تا خود را از تقصیر هر گونه افزایش قیمت مبرا سازند.

در شرایط به شدت رکودی اقتصاد کشور و کاهش شدید تقاضای محصولات فولادی مانند پروفیل، مصرف کنندگان که دیگر توانی برای مصرف ندارند، باید پرسید چگونه می توانند تا افزایش قیمت ها را تحمل کنند یا به آن دامن بزنند؟! تولیدکنندگان پایین دستی که با کاهش تولید و شرایط رکودی بازار و در سوی دیگر افزایش هزینه ها روبرو هستند و تنها هدف آنها بقا و ادامه فعالیت است، چگونه می توانند خواستار التهاب و افزایش قیمت ها باشند؟ 

پاسخ به این سوال ساده است.
تنها ایجاد التهاب در بازار به واسطه دستکاری و مهندسی عرضه و تشویق تقاضای سفته بازی است که می تواند سوخت موتور تورم قیمتها در زنجیره فولاد را تامین کند.

در شرایط تحریمی و ادعای کنترل قیمت ها و تنظیم بازار ، داور بازی که دولت است و در عین حال عنان تولیدکننده بالادستی را در دست دارد. چه میدان داری می تواند بکند؟

پاسخ به این سوال نیز ساده است.
تعامل و مذاکره با تشکل تولیدکنندگان پایین دستی و مدیریت بازار از طریق مثلث «دولت، تولیدکننده  بالادستی و تولیدکنندگان پایین دستی»، عرضه کافی ورق فولاد به تولیدکنندگان و توقف صادرات ورق فولادی مورد نیاز داخل  برای مقابله با کاهش عرضه در بازار. دولت می تواند با تشکل تولیدکنندگان پایین دستی برای مدیریت بازار و مقابله با موج جدید تقاضای سفته بازی در بازار، به یک توافق اجرایی برسد.
این یک مثال بود
در دیگر صنایع فولادی و صنایع آلومینیوم و مس و پتروشیمی ها هم وضعیت به همین منوال است

https://sarmayegozarionline.ir/vdcexn8n.jh8oxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین