تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۹
جالب است ۰
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

گام‌های برجامی جدید ایران بررسی می‌شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که گام‌های جدید ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی در نشست امروز(دوشنبه) وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
گام‌های برجامی جدید ایران بررسی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، فدریکا موگرینی  در آستانه برگزاری اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت محور اصلی جلسه درباره امنیت خلیج فارس خواهد بود اما تحولات اخیر اجرای برجام و به طور ویژه گزارش اخیر سازمان انرژی اتمی در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی درباره امنیت خلیج فارس هم گفت که نگاه اتحادیه اروپا به طور ویژه برای کاهش تنش‌ها در این منطقه خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه ای اقدام ایران در خصوص انتقال یک سیلندر گاز هگزافلوراید اورانیوم به سایت فردو و اتصال آن به سانتریفیوژها در این مرکز را تأیید کرد.

در بیانیه ای که از سوی سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، آمده است که این اقدام مقدمات قبل از عملیات غنی سازی است.

آژانس تاکنون در 16 گزارشی که بعد از اجرای برجام ارائه کرده، پایندی ایران به این توافق را تایید کرده است.  با این حال آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته با وجود تلاش‌های طرف‌های برجام، از این توافق خارج شده و تحریم‌های رفع شده را علیه ملت ایران بازگرداند.

ایران که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است، یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق نیز پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد.

ایران در نهایت پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود برای حفظ بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران از برجام، از اردیبهشت ماه امسال گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات خود طبق این توافق آغاز کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی سه شنبه 14 آبان در آیین افتتاح کارخانه نوآوری آزادی اعلام کرد: از فردا با نظارت ‌آژانس گام چهارم و جدید را برمی‌داریم. ما طبق برجام یکهزار و 44 سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود که اینها در فردو بچرخند اما گاز به ‌آنها تزریق نشود. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند.

اتحادیه اروپا در واکنش به این تحولات، تصریح کرد که به اجرای برجام همچنان پایبند است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccsiqp.2bq4m8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما