تاریخ انتشار :شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۶
جالب است ۰
یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: نمی‌توان مدعی شد که هم مجلس و هم دولت در تایید اف ای تی اف مرتکب خطا شده‌اند.
آثار نپیوستن به FATF بدتر از تحریم است/ عضو FATF نباشیم، امکان ارتباط اقتصادی با عراق را هم نداریم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تبعات عدم تمدید اف ای تی اف، اظهار داشت: پاسخ ساده این است که با از دست رفتن فرصت پیوستن به اف ای تی اف همین کشورهای دوست که تمایل ارتباط با ایران را در این شرایط سخت بین المللی و اقتصادی دارند هم،‌ ارتباط‌شان با ایران را قطع خواهند کرد.

وی ادامه داد: واقعیت تلخی که باید بپذیریم این است که کشورها به دلیل گستردگی و دلایل مختلف نمی‌توانند تمام نیازهای خود را در داخل تامین کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مزیت‌های عضویت در اف ای تی اف اظهار داشت: اگر بخواهیم نفت را حتی به کشورهای دوست و همسایه بفروشیم یا اینکه گردشگر بپذیریم،  دانشجویان ما بتوانند در دانشگاه‌های مطرح علم بیاموزند یا حتی برای پذیرفتن طرافداران انقلاب اسلامی و انتقال تجربیات کشور در انقلاب باید عضو اف ای تی اف باشیم.

حق شناس افزود: راهکار اجرای این برنامه‌ها این است که شبکه ارتباط مالی برای آنها فراهم کنیم که این دو لایحه اف ای تی اف تسهیل کننده روابط ایران با کشورهای خارجی است و اگر این لوایح رد شود روابط و شرایط مالی برای کشورمان سخت‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امروز به واسطه تحریم‌های آمریکا شرایط کشورها برای خرید نفت ایران سخت شده است، گفت: نه تنها شرایط با کشورهای اروپایی برای روابط اقتصادی با ایران سخت شده است بلکه کشورهایی مانند عراق هم دچار مشکلات متعددی در این زمینه هستند حال ایران باید تصمیم بگیرد یا نظامات بین المللی متناسب با منابع خود را بپذیرد یا اینکه ارتباطاتش با دنیا را قطع کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید بخشی از ارتباطات با دنیا را بپذیریم، ادامه داد: ممکن است برخی از معاهدات بین‌المللی مغایر با منافع ملی کشورها باشد اما در نهایت برای اینکه هواپیماهای کشورمان از آسمان کشورها عبور کند،  کشتی ایرانی در بنادر مختلف پهلو بگیرد و کالاهای ایرانی صادر شوند، نیاز داریم که مقررات  و استانداردهای بین المللی را بپذیریم.

حق شناس تاکید کرد: آثار نپیوستن به اف ای تی اف ممکن است از آثار تحریم هم بدتر باشد.

وی با اشاره به تصویب لوایح اف ای تی اف در مجلس و دولت گفت: نمی‌توان مدعی شد که هم مجلس و هم دولت در تایید اف ای تی اف مرتکب خطا شده‌اند. وقتی هم مجلس و هم دولت اف ای تی اف را تصویب کرده‌اند یعنی اکثریت موافق اف ای تی اف هستند.

این کارشناس اقتصادی درباره ایراداتی که مخالفان به اف ای تی اف می‌گیرند، اظهار داشت: مهمترین ایرادی که مخالفان به اف ای تی اف وارد می‌آورند این است که اسناد مالی و اطلاعات پولی کشور در اختیار دشمن قرار می‌گیرد حال اینکه کدام کشور است که نداند درآمد ارزی ایران، فروش نفت و نرخ رشد اقتصادی کشور چقدر است. امروز اطلاعات مالی تمام کشورها در یک اتاق شیشه‌ای قرار دارد و برای مراوده با کشورها و جذب سرمایه‌گذار باید اطلاعات اقتصادی در اختیار آنها قرار دهیم. البته افشای اطلاعات اقتصادی به معنای در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه کشور نیست.          

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf0ydt.w6deyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما