تاریخ انتشار :جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۹
جالب است ۰
کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت رتبه خود را در آخرین گزارش کسب و کار بانک جهانی بالا آوردند، در حالی که کشورهای آمریکای لاتین از اصلاحات عقب ماندند.
 جهش کشورهای خلیج فارس در رتبه بندی جهانی شاخص کسب و کار
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت رتبه خود را در آخرین گزارش کسب و کار بانک جهانی بالا آوردند، در حالی که کشورهای آمریکای لاتین از اصلاحات عقب ماندند و نیوزیلند جایگاه اول را برای چهارمین سال پیاپی به دست آورد.

  این گزارش کشورها را بر اساس فضای تجارتشان رتبه بندی می کند. بر این اساس، کشورهایی که بیشترین توسعه را طی سال گذشته داشتند عبارت بودند از عربستان سعودی، اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت،چین، هند و نیجریه.

عربستان سعودی 30 رتبه صعود کرد و به مقام شصت و دوم رسید در حالی که اردن 29 پله بالا آمد و هفتاد و پنجم شد. بانک جهانی اعلام کرد دلیل توسعه تجارت این کشورها اصلاحات با هدف متنوع کردن اقتصاد بود.

سیمون جانکو، مدیر ارشد تحقیقات بانک جهانی و بنیانگذار گزارش کسب و کار گفت:« واضح است که اتفاقی در خلیج فارس دارد در حال رخ دادن است که قبلا نبود».

« همه کشورها در این منطقه متوجه شده اند که بهتر است اقتصاد خود را متنوع کنند و فکر می‌کنم دلیل اصلاحاتی که  اتفاق می‌افتد هم همین است».

  وی اضافه کرد دو تا سه سال پیش که این کشورها شروع کردند به انجام برخی اصلاحات، قیمت نفت بی ثبات بود.

مجید القصابی، وزیر تجارت و سرمایه گذاری عربستان گفت:«ارتقاء رتبه بسیار خوب است ولی باید ادامه دار باشد. این روند احتیاج به تلاش مداوم دارد».

این گزارش همزمان با حضور برنامه ریزی شده دیوید ملپس، رئیس بانک جهانی در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان سعودی منتشر شده است. سال گذشته رئیس پیشین بانک جهانی در اعتراض به قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول دراین کنفرانس حاضر نشد.

10 رتبه برتر این گزارش نسبت به سال گذشته تغییری نداشت. نیوزلند همچنان رتبه اول را دارد و پس از آن سنگاپور،هنگ کنگ، دانمارک، کره جنوبی، آمریکا، گرجستان، انگلیس، نروژ و سوئد قرار دارند.

چین 15 رتبه به بالا آمد وسی و یکم شد. جانکو دلیل این صعود را اصلاحات داخلی به خاطر درگیری تجاری با واشنگتن دانست.

پاکستان و نیجریه هم به خاطر اصلاحات داخلی در بحبوحه مشکلات تجاری جهش بزرگی داشتند.

ولی کشورهای آمریکای لاتین عقب ماندند. آرژانتین 7 رتبه پایین آمد و به مقام 126 رسید. مکزیک، بالاترین اقتصاد منطقه هم با شش رتبه سقوط شصتم شد. بانک جهانی اعلام کرد برای دومین سال پیاپی مکزیک هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdff0k.yt05z6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین