تاریخ انتشار :جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۸
جالب است ۰
بانک جهانی از بهبود وضعیت ایران در ۲ محور شاخص کسب‌وکار و پس رفت در ۲ محور دیگر خبر داد و اعلام کرد انجام فعالیت اقتصادی در ایران از ۱۲۶ کشور جهان سخت‌تر است.
جزئیات جدیدترین گزارش بانک جهانی از وضعیت کسب و کار در ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب‌وکار 2020» به مقایسه 190 کشور جهان از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی و وضعیت فضای کسب‌وکار آنها پرداخته است.

بر اساس ارزیابی این نهاد بین المللی که بر پایه آمار مربوط به یک‌ساله منتهی به می 2019 (اردیبهشت 98) تهیه شده است فضای کسب‌وکار در ایران بهتر شده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی ایران امسال در شاخص کلی فضای کسب‌وکار نمره 58.5 را به‌دست آورده است که نسبت به 'گزارش سال قبل 1.52 واحد افزایش داشته است، بر این اساس فضای کسب‌وکار در ایران بهتر شده است. ایران در گزارش سال قبل نمره 56.98 را به‌دست آورده بود.

* اصلاح برآورد بانک جهانی از فضای کسب و کار ایران در سال قبل

با این حال بانک جهانی در برآورد اصلاحی خود از فضای کسب و کار ایران در سال قبل نمره 58.6 را به ایران داده است که با توجه به این نمره و کسب نمره 58.5 در شاخص کسب و کار امسال باید گفت فضای کسب و کار ایران در سال جدید نه تنها بهبود نیافته بلکه به میزان 0.1 واحد تنزل داشته است.

شاخص کلی فضای کسب‌وکار بر پایه 10 شاخص کوچکتر با عناوین آغاز کسب‌وکار، کسب مجوز، ثبت داراییها، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت، اجرای قراردادها و ورشکستگی و دریافت انرژی برق محاسبه می‌شود. این شاخص در واقع نشان‌دهنده سهولت و مناسب بودن هرکشور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است.

هرچه نمره کشوری در شاخص کلی فضای کسب‌وکار بیشتر باشد دلالت بر شرایط بهتر کسب‌وکار در آن کشور دارد.

ایران در رده‌بندی جهانی فضای کسب‌وکار میان 190 کشور در رده 127 جهان قرار گرفته است که نسبت به سال قبل یک پله صعود داشته است. بر این اساس ایران به‌لحاظ سهولت کسب‌وکار فقط از 63 کشور جهان وضعیت بهتری دارد.

* سومالی با نمره 20 در رده بندی جهانی فضای کسب و کار از آخر اول شد

در جهان نیوزیلند با نمره 86.8 رتبه نخست از نظر فضای کسب‌وکار را به خود اختصاص داده است و سنگاپور با نمره 86.2 و هنگ کنگ با نمره 85.3 به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند. کره جنوبی، آمریکا، گرجستان، انگلیس، نروژ و سوئد نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم قرار گرفته اند.

کشور آفریقایی سومالی نیز با نمره  20 در رتبه آخر قرار گرفته است.

*بهبود وضعیت ایران در 2 محور شاخص کسب‌وکار و پس رفت در 2 محور

بر اساس این گزارش میان 10 محور کسب‌وکار در دو محور وضعیت ایران نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده و در دو محور نیز وضعیت بدتر شده و در شش محور نیز تغییری حاصل نشده است.

نمره ایران در شاخص کسب مجوز 0.4 واحد بهبود یافته و به 71.2 رسیده است. در شاخص دریافت انرژی برق نیز نمره ایران با 0.1 واحد افزایش به 69.4 واحد رسیده است.

اما در شاخص ثبت داراییها نمره ایران 0.9 واحد افت داشته و به 68.1 رسیده و در شاخص ورشکستگی نیز نمره ایران 0.5 واحد کاهش یافته و به 35.1 رسیده است.

بر اساس این گزارش در رده بندی جهانی، رتبه ایران از نظر سهولت آغاز کسب‌وکار 178، کسب مجوز 73، ثبت داراییها 70، کسب اعتبارات 104، حمایت از سرمایه گذاری 128، مالیات 144، تجارت 123، اجرای قراردادها 90 ، ورشکستگی 133 و دریافت انرژی برق 113 محاسبه شده است.





https://sarmayegozarionline.ir/vdccixqp.2bqmo8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما