تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۳
جالب است ۰
توسعه ترمینال نفتی در بندر جاسک به ایران این امکان را می‌دهد تا بدون عبور دادن نفتکش‌ها از تنگه هرمز آنها را بارگیری کند.
ایران به دنبال بارگیری نفتکش‌ها در بندر جاسک بدون عبور دادن از تنگه هرمز است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،یران یک پروژه عظیم برای دور زدن تنگه هرمز در راستای صادرات نفت آغاز کرده است. هدف از اجرای این پروژه ایجاد یک ترمینال بزرگ نفتی در بندر جاسک در شرق تنگه هرمز است که درواقع با توسعه این ترمینال ایران برای بخش بزرگی از صادرات نفت خود نیازی به عبور دادن نفتکش‌ها از تنگه هرمز نخواهد داشت.

درواقع اجرای این پروژه به ایران در برابر همسایگان حوزه خلیج فارس دست برتر را خواهد داشت؛ چراکه وابستگی این کشور به تنگه هرمز کاهش یافته اما همسایگان آن همچنان به این تنگه وابسته خواهند بود.

اجرای چنین پروژه پرحجم به خصوص از نظر مالی نشان می‌دهد که ایران می‌خواهد برای روزی که از بند تحریم‌های نفتی آمریکا خارج می‌شود خود را آماده کرده و عرضه نفت به بازار جهانی را گسترش دهد.

دولت ایران خود قصد دارد ترمینال صادرات نفت خام بندر جاسک را تا سال 2021 و با 1.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری برساند. ساخت یک خط لوله سراسری در ایران بخشی از طرح توسعه بندر جاسک است که نفت را از مناطق مختلف به خصوص جنوب غرب به بندر جاسک در جنوب شرق خواهد رساند.

این ترمینال به نفتکش‌های ایران این امکان را می‌دهد بدون عبور از تنگه هرمز و در دهانه دریای عمان نفت خود را برای صادرات بارگیری کنند.

پیشتر در سال 2012 نیز مقامات ایرانی گفته بودند توسعه بندر جاسک باعث می‌شود در صورت بروز هر گونه مشکل در صادرات نفت از بندر خارک، بندر جاسک بتواند به صورت عملیاتی کمبود آن را جبران کند.

از سوی دیگر قرار است بندر جاسک به بندر نکا در دریای خزر متصل شده که این مسئله دسترسی ایران برای صادرات نفت به دریای خزر را نیز باز خواهد کرد.

قرار است یک خط لوله هزار کیلومتری با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه در روز نفت را از بوشهر به بندر جاسک منتقل کند.

رئیس جمهور ایران نیز در سال 2018 گفته بود که قرار است بخش قابل توجهی از صادرات نفت ایران از بندر خارک به جاسک منتقل شود.

طرح توسعه ترمینال بندر جاسک شامل ایجاد یک انبار ذخیره نفت اولیه 20 میلیون بشکه‌ای نیز هست. در حال حاضر 90 درصد صادرات نفت ایران از بندر خارک انجام می‌شود. می‌توان گفت که علی‌رغم اینکه عربستان سعودی و امارات برای دور زدن تنگه هرمز خطوط لوله در خاک خود ایجاد کرده‌اند اما همچنان به همراه عراق، کویت و قطر برای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به شدت به تنگه هرمز وابسته هستند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcewo8n.jh8nei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما