تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۱
جالب است ۰
رئیس جمهور چین و نخست وزیر هند توافق کردند گروهی عالی رتبه برای مهار کسری تجاری هند با دومین اقتصاد بزرگ دنیا تشکیل دهند.
توافق تجاری چین با هند برای کاستن از فشار سیاست تعرفه‌ای آمریکا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و نارندرا مودی، نخست وزیر هند طی اجلاسی در روز شنبه توافق کردند گروهی عالی رتبه برای مهار کسری تجاری هند با دومین اقتصاد بزرگ دنیا تشکیل دهند.

شی و مودی حدود 6 ساعت در یک شهر ساحلی هند در دومین اجلاس سالیانه خود با هم مذاکره کردند. هدف از این اجلاس از بین بردن دهه ها بی اعتمادی بر سر اختلافات مرزی، مشکلات تجاری و ارتباط نظامی نزدیک چین با پاکستان، رقیب هند بود.

روابط بین هند و چین در ماه اوت پس از این که هند شرایط ویژه کشمیر را لغو کرد، بدتر شد. این اقدام هند پاکستان را که ادعای این منطقه را دارد و متحد تمام‌عیار آن یعنی چین را عصبانی کرد.

ولی در اجلاس روز شنبه در مورد مسئله کشمیر صحبتی نشد و در عوض به مسائل مربوط به تجارت و سرمایه‌گذاری پرداخته شد.

ویجی گوخال، وزیر امور خارجه هند گفت چین که درگیر جنگ تجاری با آمریکاست، بسیار علاقه مند بود که به بی ثباتی تجارت چین با هند پرداخته شود.

وی گفت:« صحبت های خوبی در مورد تجارت انجام شد. موضوعی که باعث نگرانی هر دو طرف بود. شی جینپینگ گفت چین آماده است در این مورد اقدامات خالصانه انجام دهد و در مورد راه های کاهش این کسری صحبت کند».

تجارت دو جانبه بین چین و هند در 2018 به 95.54 میلیارد دلار رسید و کسری تجاری از جانب چین حدود 53 میلیارد دلار بود. این بزرگترین کسری تجاری است که هند با یک کشور داشته است.

گوخال گفت:« یکی از مسائلی که بر سر آن توافق شد ایجاد مکانیزمی برای مذاکره در مورد تجارت ، سرمایه‌گذاری و خدمات بود».

چین از هند خواسته بود در مورد تلاش هواوی برای شبکه 3G در هند تصمیم مستقل بگیرد و تحت تاثیر فشار آمریکا نباشد.

آمریکا از متحدان خود خواسته است از تجهیزات هواوی استفاده نکنند و ادعا می‌کند چین از آن برای جاسوسی استفاده می کند ولی پکن همواره این اتهام را رد کرده است.

رئیس جمهور چین اعلام کرد مذاکراتی آزاد و صمیمی با مودی داشته و پیشنهادات هر دو را برای بهبود روابط دو جانبه دنبال می کند و بی صبرانه منتظر مذاکرات بیشتر است.

هند و چین 3500 کیلومتر مرز مشترک با هم دارند که از 1962 بر سر آن اختلاف داشتند. علیرغم برگزاری بیست دور مذاکرات، مشکلات مرزی هنوز حل نشده اند.

وی همچنین پیشنهاد داد که دو طرف همکاری در بخش نظامی را هم توسعه دهند تا اطمینان بین آنها تقویت شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchqwnm.23nmidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین