تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۳
جالب است ۰
آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بازدهی آیفکس از ابتدای سال ۹۸ تا پایان هفته دوم مهر ماه به ۸۹ درصد رسیده است.
بازدهی آیفکس به ۸۹ درصد رسید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، در دومین هفته مهرماه، شاخص کل فرابورس با 2.5 درصد رشد از ابتدای هفته در ارتفاع 4 هزار و 272 واحدی ایستاد تا ارزش بازار را به 4 هزار و 126 میلیارد ریال برساند. بر اساس این گزارش، با افزایش رشد آیفکس، بازدهی این نماگر از ابتدای سال به 89 درصد رسید تا تاریخ تازه‌ای را در بازار سرمایه ایران رقم بزند.

همچنین ارزش معاملات فرابورس که از ابتدای هفته با رشد همراه شده بود، در اواسط هفته با کاهش روبه‌رو شد و در آخرین روز هفته به یک هزار میلیارد ریال رسید.

رشد 27 درصدی ارزش معاملات

از سویی دیگر، اگرچه باز هم با توجه به ارزش معاملات کل هفته که رقم 60 هزار میلیارد ریال را نشان می‌داد، نسبت به هفته گذشته‌اش که 47 هزار میلیارد ریال بود، ارزش معاملات فرابورس با 27 درصد رشد همراه شده بود. ضمن آنکه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز با 138 درصد تغییر به بازدهی حداکثر رسیده است.

افزون بر این، حجم معاملات با ردوبدل شدن بیش از 9 هزار میلیون ورقه بهادار به رشد 14 درصدی نسبت به هفته گذشته رسیده است. تعداد معاملات نیز با 21 درصد کاهش در پنج روز هفته، به هزار و 418 نوبت رسید.

وضعیت بازار اول و دوم

در این میان بازار اول میزبان مبادله 944 میلیون سهم به ارزش 5 هزار و 846 میلیارد ریال و بازار دوم نیز میزبان نقل‌وانتقال 4286 میلیون ورقه به ارزش 29 هزار میلیارد ریال بود. در مجموع تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه نیز 4,247 میلیون سهم به ارزش 12 هزار و 543 میلیارد ریال دست به دست شد که تابلو زرد بیشترین حجم و ارزش دادوستدها را به خود اختصاص داد اما بیشترین بازدهی نسبت به هفته گذشته به تابلو نارنجی تعلق گرفت.

عرضه دو «اخزا»

از رویدادهای مهم این هفته می‌توان به عرضه اسناد خزانه اسلامی در دو نماد «اخزا 802» و «اخزا 811» به ارزش مجموعا 50 هزار میلیارد ریال اشاره کرد که اخزا 802 با تاریخ سررسید 30 تیر ماه 99 به مبلغ 855 هزار ریال قیمت خورد. همچنین «اخزا 811» که در دی‌ماه 1400 سررسید خواهد شد در جریان عرضه اولیه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس 640 هزار ریال کشف قیمت شد.

بازار ابزارهای نوین مالی

از سوی دیگر نگاهی به مبادلات اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نشان می‌دهد که معامله‌گران اوراق به جابجایی بیش از 12 میلیون ورقه بدهی به ارزش 10 هزار میلیارد ریال و 137 میلیون ورقه ETF به ارزش بیش از 4 هزار میلیارد ریال اقدام کردند.

همچنین خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن 310 هزار ورقه تسه را مبادله کردند که ارزش این معاملات به 2908 میلیارد ریال رسید. در هفته دوم مهرماه حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته پایانی شهریورماه با کاهش 23 و 28 درصدی همراه شد.

عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

در مجموع در بازار ابزارهای نوین مالی شاهد مبادله 150 میلیون ورقه شامل اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ارزش 13,237 میلیارد ریال بودیم. در میان صنایع فرابورسی نیز گروه فلزات اساسی با در اختیار داشتن 13 درصد از کل ارزش مبادلات خرد بازار سهام رتبه نخست را داراست و جایگاه دوم به گروه محصولات شیمیایی اختصاص یافته است.

وضعیت شاخص فرابورس



https://sarmayegozarionline.ir/vdceof8n.jh8noi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین