تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۷
جالب است ۰
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اگر اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام ندهند، ما اقدامات بعدی را انجام می دهیم.
اروپا تعهدات خود را انجام ندهد، اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: صحبت‌های ترامپ در سازمان ملل مبنی بر ادامه تحریم‌ها، 180 درجه با آنچه اروپایی‌ها از زبان او می‌گفتند تفاوت داشت.

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات انجام شده در سفر رئیس جمهور به نیویورک با طرف اروپایی اظهار داشت:‌ هم‌زمان با این تلاش‌ها، ترامپ  در مجمع عمومی سازمن ملل اعلام کرد قصد ندارد تحریم‌ها را کم کند. این موضع ترامپ  180 درجه مخالف آن بود که اروپایی‌ها از قول ترامپ به ما می‌گفتند.

وی افزود: به همین دلیل  نیاز بود بررسی شود آیا ترامپ به آنچه به اروپایی‌ها گفته است تعهد دارد . این بحث ما با اروپایی‌ها ادامه دارد.اگر اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام ندهند، ما اقدامات بعدی را انجام می دهیم.

وزیر خارجه تاکید کرد: طرح‌ 4 ماده‌ای که مکرون بیان کرد طرحی است که از زبان خود وی مطرح شده است و حاوی دیدگاه‌های ما نیست. ما مشخص کرده‌ایم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مطرح کردن طرح امید نشان دهنده‌ی این است که ما از سال 64 همواره، دنبال امنیت، در خلیج فارس بوده و دیگران هستند که مانع شدند. مواضع ما کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: اما مواضع ما در طرح 4 ماده‌ای مکرون درست بیان نشده بود. بنابراین لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا مسائل دقیق مطرح شود.

ظریف با اشاره به این که ما تلاش خود را ادامه می‌دهیم خاطر نشان کرد:‌ مکرون و وزیر خارجه فرانسه با علاقه مذاکرات را دنبال کردند. من دو دور مذاکره با وزیر خارجه فرانسه داشتم. با آبه نیز همینطور بودم تلاش‌های ما ادامه می‌یابد اما ما بر روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم و اگر اروپا تعهدات خود را انجام ندهد ما اقدامات بعدی خود را انجام می‌دهیم. اقدامات ما اقداماتی جبرانی است که در ماده 36 برجام آمده و کسی نمی تواند در مقابل اقدام جبرانی، اقدام دیگری انجام دهد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مکرون به تهران سفر خواهد کرد، اظهار کرد: وی دعوت دارد ولی فعلا چنین سفری مطرح نیست.

وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا تهدید اروپا برای خروج از برجام صحت دارد اظهار کرد: آنها چنین چیزی اعلام نکردند آن چه گفته‌اند این است که ممکن است مسیر حل اختلافات که در مواد 36 و 37 برجام آمده را پیگیری کنند.

وی بیان داشت: البته مشخص است اقدامی که ایران از 18 اردیبهشت شروع کرده یک اقدام جبرانی است که در ماده 36 برجام به رسمیت شناخته شده است براساس قواعد حقوقی کسی نمی تواند در برابر اقدام جبرانی، اقدام جبرانی انجام دهد. اقدام جبرانی که برای اروپا در برجام دیده شده بود برای زمانی است که ایران اولین نقض کننده برجام باشد. بحث خروج اروپا از برجام مطرح نیست.

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص بیماری مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد، گفت: درباره آقای تخت روانچی بعد از رفتن ایشان به نیویورک تشخیص سرطان داده شد، اگر اینجا تشخیص داده می‌شد همینجا درمان می شدند، مرحله اول شیمی درمانی را انجام داده اند.

ظریف تصریح کرد:عمل درمان وی با موفقیت انجام شده است و دور دوم شیمیایی درمانی هم انجام شده وسط درمان هم مصلحت نیست که جای بیمار عوض شود به زودی مراحل درمانی وی آغاز می‌شود.

وزیر خارجه ادامه داد: یکی از دلایلی که تخت روانچی الان با مشکل مواجه است این است که در مرحله‌ی اول دوران نقاهت استراحت نکرده است و پس از درمان در شورای امنیت مجمع عمومی سخنرانی کرده و مصاحبه هم داشته است. انشاءالله خداوند به خاطر صداقت وی در انجام وظایفش وی را شفا می‌دهد.

وی در پاسخ به انتقادات به برجام اظهار داشت: برخی برجام را از روز اول پایان‌یافته تلقی می‌کردند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران با اقداماتش در راستای کاهش تعهدات برجامی، ممکن است مکانیسم ماشه را فعال کند، گفت: مکانیسم ماشه در برجام برای (زمانی است که) خطای اولیه رخ بدهد. ایران خطای اولیه را انجام نداده است.

وی تاکید کرد: اقداماتی که ایران انجام داده است، اول از همه در پاسخ به تخطی آمریکا و عدم توان اروپایی‌ها برای پاسخ دادن انجام گرفته‌اند و این‌ها راهکار محسوب می‌شوند. هیچ کسی نمی‌تواند از یک راهکار در پاسخ به راهکاری دیگر استفاده کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcivyaw.t1a5w2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین