تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۱
جالب است ۰
در معاملات روز گذشته سهام با ارزش بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میان معامله‌گران دست به دست شد تا رکورد جدیدی در معاملات بورس تهران به ثبت برسد.
رکورد شکنی در معاملات سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،شاخص کل بورس تهران نیز پس از یک مسیر پرنوسان در نهایت با عقب‌نشینی حدود 1773 واحدی در کانال 318 هزار واحد آرام گرفت.

در معاملات دیروز سهام خودرویی و بانکی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات بانکی در حالی به بیش از 300 میلیارد تومان رسید که اخبار پیرامون سهام متوقف بانک ملت اوج گرفته است. در حالی درخواست تعویق نماد معاملاتی سهام بانک ملت تا 15 مهر بار دیگر روی «کدال» نشست که خبرها از احتمال بازگشایی این نماد تا پایان هفته جاری حکایت دارد. چاوشی، معاون مالی بانک ملت در گفت‌وگو با «دنیای بورس» به محرمانه بودن مبلغ و رویه وصول آن از خزانه‌داری انگلستان اشاره کرده و به احتمال بازگشایی این نماد طی روزهای آینده اشاره کرده است. بازگشایی ملت در فضای مثبت گروه بانکی و اوج‌گیری ارزش معاملات می‌تواند هفته جالب توجهی را برای این گروه رقم بزند.

دیروز در گروه فرآورده‌های نفتی سهام پالایش نفت اصفهان پس از دو ماه بازگشایی شد. «شسپا» که به‌منظور برگزاری مجمع عمومی سالانه به‌منظور تقسیم سود و مجمع فوق‌العاده جهت انجام افزایش سرمایه 471 درصدی متوقف شده بود در معاملات امروز با رشد بیش از 20 درصدی بازگشایی شد. سهام نفت سپاهان با سرمایه جدید 600میلیارد تومانی در فضای منفی بازار در حمایت از شاخص کل موثر بود. این شرکت روز گذشته همچنین عملکرد ماهانه خود را منتشر کرد و با فروش 407 میلیارد تومان در شهریور مواجه شد. نفت سپاهان در حالی تابستان را با فروش حدود 837 میلیارد تومانی به پایان رساند که فروش این شرکت در بهار حدود 1242 میلیارد تومان بود و در بهار 55 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده بود.

در شرایط کنونی موضوع مهم برای روانکاران ابهام در قیمت‌گذاری لوبکات به‌عنوان ماده اولیه است که با رشد میانگین نرخ دلار نیمایی در تابستان نسبت به بهار مواجه شده است. این موضوع اثر محسوسی بر سودآوری نفت سپاهان و دیگر روانکاران دارد و باید در انتظار تعیین تکلیف این ابهام برای روانکاران بود.پتروشیمی پردیس سال مالی خود را با فروش 168 میلیارد تومانی در شهریور به پایان رساند. این شرکت برخلاف دو ماه میانی تابستان نتوانست چندان در بخش فروش پرفروغ ظاهر شود. «شپدیس» در بهار با فروش 1324 میلیارد تومانی سود 161 تومانی به ازای هر سهم محقق کرده بود که از این مقدار حدود 30 تومان سود به درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی اختصاص داشت؛ عمدتا مربوط به تسعیر ارز. پتروشیمی پردیس در آخرین فصل از سال مالی منتهی به شهریور 98 با فروش 1644 میلیارد تومانی همراه شده است. در چنین شرایطی باید در انتظار صورت‌های مالی این شرکت در ماه‌های آینده و در ادامه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت بود.

در گروه خودرو نیز معاملات داغ سهام را شاهد بودیم. در معاملات دیروز مهلت پذیره‌نویسی حق تقدم سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به پایان رسید. در یک اتفاق جالب روز گذشته حق تقدم‌های استفاده نشده با اختلاف فاحش نسبت به قیمت سهم اصلی به فروش رسید. اختلاف قیمت سهام و حق تقدم (با لحاظ قیمت اسمی 100 تومانی هر سهم) به بیش از 30 درصد رسیده بود. به این ترتیب درحالی‌که سهم در بازار در سطوح بیش از 950 تومان با صف خرید همراه بود احتمالا سهامدار عمده در حال عرضه «خگسترح» با قیمت 630 تومان بود. به این ترتیب با احتساب 100 تومان قیمت اسمی که در زمان خرید حق تقدم از حساب خریدار کسر می‌شود اختلاف 30 درصدی را شاهد بودیم. با این حال معامله‌گران علت شکل‌گیری چنین اختلافی را در احتمال طولانی شدن رویه ثبت افزایش سرمایه این شرکت می‌دانند. روز گذشته نیم ساعت مانده به پایان مهلت پذیره‌نویسی با فروش کامل 547 میلیون حق تقدم استفاده‌نشده در مدت زمان یک ماه این شرکت آماده ثبت افزایش سرمایه شد. «خگسترح» بیشترین ارزش معاملات خرد روز گذشته را با فروش حدود 185 میلیون حق‌تقدم استفاده ‌نشده به ارزش حدود 117 میلیارد تومان در اختیار داشت.

رویه اتفاقات غیرعادی دیروز با شفاف‌سازی «دابور» به اوج خود رسید. روز گذشته داروسازی ابوریحان از تعلیق افزایش سرمایه در دست اقدام شرکت از محل آورده نقدی خبر داد. در شفاف‌سازی که روز گذشته روی کدال نشست داروسازی ابوریحان به تجدید ارزیابی زمین براساس دستور سهامدار عمده (تیپیکو) اشاره کرده است. بر این اساس افزایش سرمایه جدید با در نظر گرفتن مجموع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، آورده نقدی و مطالبات در دستور کار قرار خواهد گرفت.  درحالی‌که افزایش سرمایه‌ها بهانه‌ای برای رشد قیمتی سهام بسیاری از شرکت‌ها در ماه‌های اخیر بوده‌اند در شرایط کنونی زمزمه‌ها از افزایش سرمایه شرکت‌های مختلف می‌تواند بهانه کافی در حفظ ارزش بالای معاملات در اختیار معامله‌گران قرار دهد. این موضوع باعث شده تا سهام  به رغم عدم توجیه بنیادی کافی برخلاف نظر تحلیلگران مسیر صعودی را در پیش بگیرد. سهام خودرویی‌ روز گذشته با ارزش بالای معاملات همراه بود و درحالی‌که وضعیت بنیادی ضعیف آنها بر هیچ‌کس در بازار پوشیده نیست، شاید مهم‌ترین بهانه نوسان قیمتی سهام خودرویی را می‌توان انتظار برای افزایش سرمایه‌های این گروه عنوان کرد. موج افزایش سرمایه عمده گروه‌های بورسی را در بر گرفته است و در چنین شرایطی بهانه کافی برای داغ کردن سهام مهیا است. در نتیجه با وجود تمامی نظرات مخالف در برابر صعود سهام همچنان با ارزش معاملات 2500 میلیارد تومانی نباید انتظار واکنش منطقی را از بازار داشت. با این حال همچنان این سوال مطرح می‌شود که اگر کل شرکت‌های بازار سهام به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی اقدام کنند الگوی رشد قیمتی برای همه آنها تکرار می‌شود؟

برای مثال آمار نامناسب تولید ایران‌خودرو روز گذشته منتشر شد و سایپا نیز با وجود بهبود محسوس تولید و فروش محصولات اما عمده تمرکزش بر تولید خانواده پراید بوده است. در چنین شرایطی علت استقبال از سهام خودرویی قطعا به وضعیت عملیاتی این شرکت‌ها مرتبط نیست و همین موضوع نگرانی را برای تحلیلگران به‌وجود آورده است. با این حال در حجم بالای نقدینگی احتمالا رفتار هیجانی بازار ادامه پیدا کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchvqnm.23nkidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما