تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۱
جالب است ۰
از زمان اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، عرضه نفت خام آمریکا به هند ۹۶ درصد افزایش یافته است.
افزایش ۲ برابری صادرات نفت آمریکا به هند در پی تحریم ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،نفت خام کالایی است که می تواند سیاست جهانی و داخلی و تعادل قدرت را تغییر دهد. از زمان اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، هند واردات نفت خام از این کشور را از ماه می سال جاری میلادی متوقف کرده است. در همین حین، عرضه نفت خام آمریکا به هند طی یک سال 96 درصد افزایش یافته است.

یک هیئت نمایندگی به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در روز شنبه با شرکت های نفتی بزرگ آمریکا در پایتخت نفت این کشور، هوستون،  دیدار کرد تا در مورد عرضه نفت خام و گاز با قیمت‌های پایین‌تر مذاکره کنند.

هند سومین کشور بزرگ مصرف کننده نفت دنیا است و آمریکا به دنبال افزایش صادرات نفت و گاز به این کشور است. هند 84 درصد از نیاز نفت خود را وارد می کند. افزایش کسری تجاری به همراه بیش از 100 میلیارد دلار صورتحساب نفت و گاز در 2018 و 2019 ، هند را از نظر نفت خام آسیب‌پذیرتر کرده است و حالا تنش های  ژئوپلیتیکی را هم باید به آن اضافه کرد.

پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، هند به دنبال یک عرضه کننده ثابت نفت خام است. عربستان سعودی دومین عرضه کننده بزرگ نفت خام به هند پس از عراق است. اطلاعات نشان می دهد پس از توقف واردات نفت از ایران ،محموله های نفتی از سایر کشورها افزایش یافته است. واردات از کشوری مانند ونزوئلا 26 درصد بالا رفته است.

در آوریل 2019، دونالد ترامپ از خریداران نفت ایران خواست واردات نفت از این کشور را از اول می متوقف کنند و گرنه با تحریم‌های اقتصادی مواجه می شوند. هند هم از این دستور پیروی کرد.

طبق اطلاعات وزارت نفت هند، واردات نفت خام این کشور از اوپک طی 4 ماه اول سال مالی 2020 تا 78 درصد کل واردات این کشور کاهش یافته است. واردات نفت هند از  کشورهای عضو اوپک طی همین دوره در سال گذشته 83.2 درصدکل واردات این کشور بود. از طرف دیگر، واردات نفت خام هند از آمریکا طی همین دوره زمانی 213 درصد افزایش یافته است.

واردات نفت خام هند رو به کاهش است و دلیل آن هم کند شدن اقتصاد این کشور است.هند دومین وارد کننده بزرگ نفت خام دنیا پس از چین است و در ماه جولای 3.99 میلیون بشکه در روز واردات نفت داشته است. با توجه به اینکه هند بیش از 80 درصد نیاز خود را وارد می کند، کاهش رشد واردات نشان دهنده  ضعف تقاضا و مصرف است.

شرکت های نفت آمریکا طی 5 سال گذشته مقادیر بالایی نفت‌خام تولید کرده اند. طبق گزارش بررسی آماری بریتیش پترولیوم از انرژی جهان در 2019، تولید جهانی نفت خام در 2018 ، 2.2 میلیون بشکه در روز رشد داشته که بیش از دو برابر میانگین تاریخی آن است. طبق این گزارش، بیشتر این رشد تولید به خاطر تولید آمریکا بوده که 2.2 میلیون بشکه در روز رشد کرده است یعنی بیشترین افزایش سالانه توسط یک کشور.

نفت خام همیشه یک ابزار قدرتمند دیپلماتیک بوده است. در واقع، پس از ایران، ونزوئلا هم تحت فشار آمریکا قرار دارد. این کشور ها سود بیشتری برای پالایشگاه‌های هند دارند. توقف واردات از چنین کشورهایی هزینه سوخت را برای هند افزایش می دهد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgy39n.ak9tw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما