تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۱
جالب است ۰
دبیرکل کمیته جوانان اتاق بازرگانی پکن معتقد است، ایران می‌تواند به پایگاه اصلی سرمایه‌گذاری چین تبدیل شود.
ایران می‌تواند به پایگاه اصلی سرمایه‌گذاری چین تبدیل شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، جمعی از مدیران عامل شرکت‌های حوزه فناوری و تکنولوژی، ساخت و ساز، تجهیزات دارویی و پزشکی، صنعت و انرژی و حوزه فرهنگی و شهری از کشور چین و در قالب یک هیات تجاری به سرپرستی دبیرکل کمیته جوانان اتاق بازرگانی پکن با سفر به ایران، در اتاق بازرگانی تهران حاضر شدند.

 «وو جی» سرپرست هیات تجاری چین در این نشست مشترک طی سخنانی گفت: در این سفر، گروهی از جوانان کارآفرین چین برای نخستین بار به ایران سفر کرده‌اند تا از نزدیک زمینه‌های همکاری اقتصادی با بنگاه‌های اقتصادی ایران را بسنجند.

وی افزود: اگرچه طی سال‌های گذشته، از نظر شرکت‌های تازه‌تاسیس چینی، ایران کشوری ناشناخته در عرصه‌های اقتصادی بود اما در حال حاضر ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور تا حدود زیادی برای فعالان اقتصادی چین شناخته شده است هرچند که در این زمینه باید گام‌های مستمری برداشته شود.

 

ایران را به مثابه پایگاه سرمایه‌گذاری چین

پس از آنکه اعضای هیات چینی و فعالان اقتصادی ایرانی حاضر در این نشست، یک به یک خود را معرفی کردند، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران نیز طی سخنانی به سابقه اتاق تهران اشاره کرد و گفت: اتاق تهران قدمتی حدود 130 ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های بازرگانی در آسیا و جهان به شمار می‌رود. در عین حال، حدود 60 درصد اقتصاد ایران در استان تهران متمرکز شده و مربوط به اعضای اتاق تهران است.

عشقی با اشاره به اینکه تعداد اعضای اتاق تهران هم‌اکنون از 17هزار نفر فراتر رفته است، سخنان خود را به سمت و سوی قدمت تاریخی روابط ایران و چین سوق داد و گفت: از دهه 70 میلادی که روابط رسمی ایران و چین آغاز شد، این روابط همواره باثبات و رو به صعود بوده است. جمهوری خلق چین، اکنون متحدان اقتصادی بسیاری در دنیا مانند ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای آ‌سه‌آن دارد. قطعا ایران هم می‌تواند در غرب آسیا متحد مناسبی در حوزه سیاسی و اقتصادی برای چین باشد.

 دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه ایران و چین دارای اشتراکات بسیاری در عرصه سیاسی و اقتصادی هستند، ادامه داد: این اشتراکات و علایق مشترک می‌تواند آینده درخشانی را برای روابط دو کشور رقم بزند.

او گفت: رشد اقتصادی 2 رقمی چین در سال‌های اخیر این ضرورت را ایجاب می‌کند که این کشور برای حفظ این رشد فزاینده، نگاه ویژه‌ای به ایران داشته باشد. ایران به عنوان یک هدف خارجی برای سرمایه‌گذاری پایگاه مناسبی برای چین خواهد بود. چرا که ایران در خاورمیانه به عنوان امن‌ترین کشور محسوب می‌شود.

عشقی سپس از نیروی انسانی تحصیلکرده، طبقه متوسط گسترده و دسترسی آسان به مواد خام و انرژی به عنوان مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران یاد کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی مناسب و شبکه حمل‌ونقل گسترده را نیز باید به این مزیت‌ها افزود.

دبیرکل اتاق تهران ادامه داد: با توجه به نگرش اتاق تهران به ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اهمیت خاص جمهوری خلق چین، توسعه روابط اقتصادی با چین به عنوان یک پروژه اقتصادی در اتاق تهران تعریف شده است.

او با بیان اینکه اتاق تهران می‌تواند به حلقه اتصال تجار ایرانی و چینی تبدیل شود، ابراز امیدواری کرد که اتاق تهران بتواند گام‌های بزرگی برای توسعه روابط میان ایران و چین بردارد.

 

ضرورت توسعه همکاری‌های فرهنگی دو کشور

فریدون وردی‌نژاد، مدیر بخش چین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این نشست، گفت: باید تلاش کرد که شناخت مردم و فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر افزایش یافته و در سایه این شناخت، همکاری‌های اقتصادی دو طرف متنوع‌تر و جدی‌تر شود.

 وردی‌نژاد نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور در این امر را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از حوزه‌های همکاری میان دو کشور که تاکنون ظرفیت توسعه‌ای آن خالی مانده، بخش فرهنگی است که باید مذاکرات و همکاری‌ها گسترش یابد.

سفیر سابق ایران در چین همچنین از آمادگی اتاق تهران برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با هیات‌های تجاری چین خبر داد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.xqpa2bq0ila82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما