تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۵
جالب است ۰
رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

۳ راهکار اساسی برای جبران کسری بودجه

رسوب ۴ میلیون تن کالا در گمرک
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ۲۶ راهکار سازمان برنامه و بودجه برای جبران کسری بودجه گفت:‌این راهکارها دردی را از بودجه دوا نمی‌کند، اما اتاق تهران سه راهکار اساسی را پیشنهاد کرده است.
۳ راهکار اساسی برای جبران کسری بودجه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مسعود خوانساری امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به موضوع کسری بودجه 98 اظهار داشت: با توجه به مسائل پیش آمده از جمله تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود، بودجه 98 بین 100 تا 150 هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد و این نگرانی وجود دارد که این کسری بودجه از استقراض بانک مرکزی یا اوراق مشارکت و یا از طریق فشار مالیاتی بر بنگاه‌های شناخته شده جبران شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در خرداد ماه امسال سازمان برنامه و بودجه طرحی را برای جبران این کسری ارائه داد که این طرح بر اساس ساختار بودجه بدون وابستگی به نفت و در 26 ماده ارائه شد.

خوانساری اظهار داشت:‌سازمان برنامه و بودجه این پیشنهادات را برای اتاق بازرگانی ارسال کرد و به نظر می‌رسد این 26 عنوان کلی است که در بودجه‌های هر سال و برنامه‌های 4 ساله می‌آید، بنابراین نمی‌تواند دردی را از بودجه کشور دوا کند.

وی با بیان اینکه ما در اتاق بر روی این موضوع کار کرده‌ایم، گفت: به سه راهکار در این مورد دست یافتیم که یکی بحث یارانه‌هاست به طوری که بیش از 890 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار پرداخت می‌شود که اگر این عدد را بر سرانه تقسیم کنیم نفری یک میلیون تومان در هر ماه می‌شود که رقم کمی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران  همچنین به یارانه سوخت اشاره کرد و گفت: در بنزین، گازوئیل و گاز حدود 580 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود.

خوانساری اظهار داشت: بحث بعدی بودجه شرکت‌هاست، به طوری که بودجه عمومی دولت حدود 400 و خرده‌ای هزار میلیارد تومان است، ولی بودجه شرکت‌های دولتی هزار و 277 هزار میلیارد تومان است. یعنی سه برابر بودجه دولتی. بنابراین حداقل اگر 10 درصد از بودجه دولتی کم شود، می‌توان بخشی از کسری بودجه را تامین کرد.

وی همچنین با اشاره به بحث حذف ارز 4200 تومان بیان داشت: در جلسه اخیر با رؤسای کمیسیون‌های اتاق تهران همگی متفق‌النظر بودند که ارز 4200 تومانی باید حذف شود، اگرچه دولت سعی دارد مقدار زیادی از این ارز را برای واردات کم کند ولی هنوز با این ارز کالا وارد می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ ارز 4200 تومانی رانت ایجاد می‌کند و احتمال خروج سرمایه را بالا می‌برد،‌ همچنین اثر آن در صادرات مشخص نیست، منجر به قاچاق کالا و فساد در بخش خصوصی و دولتی می‌شود.

خوانساری افزود: در حالی که برای بسیاری از کالاهای خوراکی ارز 4200 تومان تخصیص یافته است، اما تورم یک ساله خوراکی‌ها تا آخر خرداد ماه نشان می‌دهد که تورم در این بخش حدود 56.6 درصد بوده، در حالی که تورم سایر کالاهای غیرخوراکی حدود 30.3 درصد بوده است.

وی بیان داشت: موضوع دیگر رسوب کالا در گمرکات است که گفته می‌شود 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات رسوب شده که این موضوع ناشی از صدور بخشنامه‌های متعدد است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران  با اشراه به مسائل مطرح شده راجع به رمز ارزها، گفت:‌دو سال پیش در هیأت نمایندگان این مسئله مطرح شد و در آنجا اعلام کردیم که باید به این مسئله پرداخته شود و مقررات و شرایط برای آن تعیین شود، اما متاسفانه  اتفاقی در این موضوع صورت نگرفت و اکنون شاهد این هستیم که تعداد زیادی دستگاه برای تولید ارز رمزها خریداری و  وارد کشور شده که ارز کشور صرف خرید آن شده است و توقف فعالیت آن قطعا زیان آور است. پس لازم است که تعرفه خاصی برای مصرف برق آنها در نظر گرفته شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjohei.uqetizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما