تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۵
جالب است ۰
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: آمار دقیقی از تعداد صدور پروانه های ساختمانی درکشور نداریم، اما ناله مهندسان نشان می دهد که این بازار وضعیت خوبی ندارد.
کلاهبرداری ۴۰ میلیارد تومانی در حال پیگیری است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آمار دقیقی از میزان صدور پروانه های ساختمانی در کشور ندارم ولی از ناله مهندسان ساختمان اینطور به نظر می رسد که وضعیت تولید مسکن در کشور مناسب نیست.

 افزایش 10 درصدی ساخت و ساز در سال 95 نسبت به 94  وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز سال 95نسبت به 94 ، رشد 10درصدی داشته، گفت: مسئولیت ارائه آمارها در صدور پروانه های ساختمانی و ساخت و ساز برعهده شهرداری ها و شورای شهر است و ما آمار دقیقی از این میزان نداریم.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر وضعیت گودبرداری های خطرناک در ساختمان ها افزود: اگر قرار است گودبرداری های عمیق روی ساختمان ها انجام شود باید توسط مجری ذیصلاح انجام شود و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم که ساخت و سازها در کلان شهرها توسط افراد متخصص و دارای صلاحیت باشد.

 رجبی تصریح کرد: گودبرداری ها نیازمند طراحی مهندسی و نظارت دقیق است و تا زمانی که این گودبرداری ها توسط مهندسان صاحب صلاحیت انجام نشود ایمنی ساختمان های مجاور به خطر می افتد.

 وی توضیح داد: در حوزه مسکن ما برنامه ریزی دقیقی نداریم و افزایش و تولید مسکن باید با مدیریت بیشتری انجام شود. در حال حاضر سازمان نظام مهندسی همانند چتر حمایتی باید از مهندسان، کاردان ها و انبوه سازان ماهر مراقبت و جریان مهندسی را طی یک راهبرد دقیق کنترل کند.

 بار اصلی توسعه بر دوش مهندسان است  رجبی با اشاره به اینکه باید نگاه جدیدی به مهندسی کشور شود، گفت: در جوامع در حال توسعه تنها کسانی که بار اصلی توسعه را بر عهده دارند مهندسان هستند و بدون آنها توسعه در مسیر اصلی خود حرکت نمی کند، بنابراین باید توسعه یافتگی و جریان مهندسی را که یک ضرورت است جدی بگیریم.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه کیفیت ساخت و ساز در طی 22 سال گذشته متحول شده،گفت: اما توافقی که وجود دارد ناشی از آن است که یک الهام در قانون گذاری این حوزه هست که باید برطرف شود.

 وی به مشکلاتی که در آموزش نظام مهندسی وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: تعدادمهندسان در کشور هیچ ارتباطی با نیاز جامعه ندارد، متاسفانه بدون توجه به عرضه و تقاضا تعداد مهندسان در حجم وسیعی در حال افزایش است که باید این موضوع هرچه سریعتر بررسی شود.

 رجبی یادآور شد: ما سالانه 120 هزار نفر مهندس آموزش می دهیم که بخشی از فارغ التحصیلان وارد بازار کار نمی شوند.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه به بخش مالیات در مسکن نیز اشاره کرد و گفت: نگاه جامع بر فعالیت های اقتصادی حاکی از آن است که باید تمامی این بخش ها مالیات ارائه دهند.رونق در شرایط فعلی و نیز عبور از رکود در بخش مسکن نیازمند دریافت مالیات است و دولت باید با استفاده از دستگاه های نظارتی به حوزه مالیات نگاه جدی کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه به کلاهبرداری 40میلیارد تومانی توسط نظام مهندسی در سالهای گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در دوره فعلی شورای مرکزی کنترل و نظارت دقیقی را در نظر گرفته است و ما در حال پیگیری این موضوع از طریق مراجع قضایی هستیم، تا به امروز به جمع بندی نهایی رسیده ایم و بخشی از این مبالغ بلوکه شده که ظرف هفته ها آینده نتیجه آن از طریق شورای مرکزی اعلام می شود.

 بزرگترین رویداد مهندسی کشور برگزار می شود  رجبی با اشاره به اینکه بیست و یکمین اجلاس هیات های عمومی سازمان نظام مهندسی در 30ام تیرماه در ارومیه برگزار می شود، گفت: طبق قانون در این اجلاس 31 استان گرد هم جمع می شوند و مسائل مختلف مهندسی بررسی و در مورد راهبردها تبادل نظر می کنند.

 وی افزود: این اجلاس بزرگترین فرصتی است که قانون گذار در اختیار مهندسان قرار داده و آثار و دستاوردهای این نشست می تواند در حوزه مهندسی ساختمان بسیار تاثیرگذار باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.eqpa2bq1mla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما