تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۳
جالب است ۰
سیدجواد قدام شهیدی سفیر ایران در گرجستان در برنامه وکتور شبکه اول تلویزیون اجتماعی گرجستان گفت: مبارزه با گروههای تروریستی وظیفه ای جهانی است. ما آماده ایم با همکاری جامعه بین المللی در یک طرح جامع با مشارکت همه کشورها، تروریست ها و تروریسم را در منطقه ریشه کن کنیم.
مبارزه با گروههای تروریستی وظیفه ای جهانی است/ ریشه کنی تروریسم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،سفیر ایران در مصاحبه با گیورگی تسخویتاوا یکی ازمجریان مشهور تلویزیونی در گرجستان و اجرا کننده برنامه وکتور در باره تحولات منطقه به ویژه تیره شدن روابط بین عربستان و کشورهای همپیمان با قطر، ارزیابی در این زمینه را زود دانست.
قوام شهیدی در این برنامه که امروز (دوشنبه) پخش شد، اظهار کرد: هنوز بسیار زود است وضعیت را مورد ارزیابی قرار دهیم. با توجه به اینکه استقرار صلح برای کشورهای منطقه و همسایگان بسیار حائز اهمیت می باشد، امید است با تصمیم هایی که توسط این کشورها اتخاذ می شود، همه در خلیج فارس روابط صلح آمیز و حسنه ای داشته باشند و از مسیر دیپلماتیک نیز مسائل حل و فصل شود.
سفیر ایران با ناگهانی خواندن بروز تنش اخیر عربی اظهار کرد: این یک رویداد نامنتظره مانند رعد و برق از آسمان صاف نازل شد، اما پاسخ من ضرورتا تا روشن شدن ابعاد و انگیزه ها نمی تواند دلیل این اقدام را مشخص کند، برای اینکه دلیل و انگیزه واقعی مشخص شود، باید آن کشورها اعلام کنند و فقط خود می توانند، علت قطع رابطه را مشخص کرده و به پرسش های مطرح پاسخ دهند.
«اما، ما باید این موضوع و وضعیت کنونی را با دقت زیر نظر داشته باشیم، مورد بررسی قرار دهیم و با ارزیابی اولیه شتابزده نتیجه گیری نکنیم.»
تسخویتاوا مجری وکتور در ادامه پرسید: انتخابات ایران با رای دو باره به رئیس جمهوری کنونی پایان یافت و از سوی دیگر، در دور اول دولت حسن روحانی، مذاکرات بین المللی در باره برنامه هسته ای منجر به توافق و اجرای آن شد، اکنون آخرین وضعیت در این زمینه چگونه است؟
قوام شهیدی پاسخ داد: انتخابات ریاست جمهوری یک پیام به جهان بود. روحانی آرای قابل توجهی به دست آورد. این انتخابات در آینده ایران و سیاست منطقه ای تهران اثر تعیین کننده ای خواهد داشت که می تواند بیش از پیش توجه و همگرایی را به دنبال داشته باشد. ظرفیت های قابل اطمینانی ایجاد کند و در نتیجه جهانیان بیشتر به این رویکردها اعتماد خواهند کرد.
«در منطقه 15 کشور پیرامون جمهوری اسلامی وجود دارد و ظرفیت بزرگی نیز فراهم است. سرنوشت ایران برای همه این کشورها و نیز گرجستان تاثیرگذار است. تهران قدرتمند و صلح دوست می تواند الگوی حسن تعامل و روابط را برای همه ارائه کند.»
سفیر ایران همچنین تاکید کرد: ما به گرجستان به عنوان یک متحد و شریک نگاه می کنیم و برنامه هایی برای همکاری قابل توسعه بین تهران و تفلیس داریم.
قوام شهیدی ادامه داد: در باره برنامه هسته ای ایران نیز باید اعلام کنم که بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل می کنیم. در دو سه سال گذشته بیش از 1000 ناظر آژانس به ایران سفر کرده و همه کارکرد تأسیسات هسته ای را بازدید و نظارت کرده اند.
«در گزارش ناظران هیچ اشاره ای مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران غیرصلح آمیز است، وجود ندارد. لذا جای نگرانی نیست. فعالیت هسته ای کاملاٌ شفاف است و با اهداف صلح آمیز در این عرصه مطابقت دارد.
شهیدی در باره مواضع ایران در قبال تحولات منطقه ای، بحران سوریه و حکومت بشار اسد نیز گفت: آینده سوریه به دست سوری ها رقم خواهد خورد و ما هرگز قصد مداخله در امور این کشور را نداریم.
«واقعیت این است که ایران تنها با دولت قانونی و مشروع سوریه می تواند همکاری کند. می خواهیم گروههای تروریستی از جمله داعش در منطقه پیشروی نکنند. باید از اقدامات این گروهها ضدبشری و تهدید کننده منطقه جلوگیری کنیم تا بی گناهان و کودکان قربانی آنها نشوند. تروریست ها اوضاع منطقه را به بحران کشانده اند و زندگی مردم را تخریب کرده اند.»
در ادامه مصاحبه، تلویزیون گرجستان اعلام کرد: روابط اقتصادی تهران و تفلیس با وجود رویکردهای آمریکا در قبال ایران، رو به گسترش است. یکی از مهمترین موضوعات در همکاری های اقتصادی نیز لغو رژیم روادید است که موجب ورود تعداد زیادی از گردشگران و سرمایه گذاران ایرانی به گرجستان شده است.
«افزون بر این، توسعه روابط در بخش انرژی نیز در دستور کار قرار گرفته است. بنا به اعلام گرجستان، ایران آمادگی دارد در بخش های مختلف از جمله این عرصه همکاری ها را گسترش دهد که این موضوع برای اروپا نیز به لحاظ متنوع سازی منابع تامین انرژی می تواند جالب باشد.»
«از سوی دیگر، تهران همچنان درصدد افزایش اقتدار خود است و همچنین در این شرایط گرجستان می تواند جذابیت بیش از حدی برای بازیگران منطقه داشته باشد.»
قوام شهیدی پس از این گزارش در پاسخ به پرسش مجری در باره جذابیت های روابط ایران و گرجستان، اظهار کرد: همکاری های دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است. با سفر چندی پیش وزیر امور خارجه ایران به تفلیس و سپس حضور گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر گرجستان در تهران، فصل جدید در روابط آغاز شد و این رویکرد، عرصه هایی نو را باز خواهد کرد که می توانیم همکاری ها را بیشتر کنیم.
وی ادامه داد: ظرفیت های بیشتری در دو کشور نهفته است و فرصت های خوبی برای همکاری وجود دارد. با توجه به نزدیکی جغرافیایی و راهگذرهای حمل و نقل و انرژی، امکان توسعه مناسبات هست. کریدور جدید خلیج فارس-دریای سیاه نیز می تواند فاصله دو کشور را کم کند و هزینه های حمل و نقل را هم کاهش قابل توجهی بدهد.»
«این مسیر ترانزیتی از کشورهای آسیایی و خلیج فارس شروع و تا گرجستان، بلغارستان، یونان و دیگر کشورهای اروپایی امتداد خواهد یافت که بسیار مهم است و به ظرفیت های همدیگر می افزاید. باید با دیگر کشورها نیز همکاری کنیم و تا شرایط فعالی را در منطقه و بین دو کشور سامان دهیم .»
«اطمینان داریم در آینده نزدیک بخش عمده کالاها و خدمات از جمله نفت، فراورده های آن و گاز از طریق این کریدور انتقال خواهد یافت که می تواند هزینه ها و زمان ترانزیت را کاهش دهد و امیدواریم در پایان سال 2017 با کمک و مشارکت جمهوری آذربایجان و گرجستان نهایی شود.»
سفیر جمهوری اسلامی همچنین ادامه داد: انتقال کالا از طریق راه آهن و مسیر دریای سیاه، گرجستان و جمهوری آذربایجان به مرزهای ایران ممکن است. 90 درصد عملیات برای تکمیل این خط در ایران انجام شده و شاید تا یک سال دیگر یا زودتر به بهره برداری برسد. بنابر این با اتصال راه آهن سه کشور از خلیج فارس تا دریای سیاه، خطوط ریلی متصل خواهد شد.
«کریدور خلیج فارس- دریای سیاه تنها راه آهن نیست و شامل حمل و نقل زمینی نیز هست، یعنی کالا از این مسیر با استفاده از حمل و نقل ترکیبی، راه آهن و جاده منتقل خواهد شد.»
مجری پرسید: در نقشه راهگذر مبدا و مقصد مشخص است. یکی از بحث ها این است که ایران به ازای استفاده از بنادر گرجستان، دسترسی به سواحل دریای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند را پیشنهاد می کند. با توجه به تجارت آزاد تفلیس با اتحادیه اروپا، این پرسش مطرح می شود که تهران چگونه می تواند از این مزیت برای انتقال کالاهای ایرانی به اروپا استفاده کند؟
قوام شهیدی پاسخ داد: تاکنون سه دور مذاکرات کارشناسی و تخصصی برای اجرای این راهگذر بین کشورهای ذینفع از جمله گرجستان، جمهوری آذربایجان، ایران، یونان و بلغارستان برگزار شده است و تا پایان سال جاری هم قرار است، نشستی در سطح وزرا برگزار شود که ممکن است به میزبانی گرجستان باشد.
«در (این) نشست یک توافق نامه نهایی امضا خواهد شد. گرجستان در واقع یکی از مهمترین حلقه های کریدور خواهد بود و ایران حتماٌ از امکانات و بنادر گرجستان برای تکمیل ساخت کالا و انتقال کالاهای تولید شده با برخورداری از تعرفه صفر به اروپا استفاده خواهد کرد.»
سفیر ایران همچنین در باره نقش مسکو در این بخش اظهار کرد: روسیه یکی از مهم ترین کشورهای کمک کننده به تکمیل بخشی از این راهگذر است، البته حضور مستقیم ندارد، اما می تواند به ما کمک کند.»
قوام شهیدی در پایان مصاحبه با مجری برنامه وکتور در شبکه اول تلویزیون اجتماعی گرجستان گفت: ما به روسیه به عنوان بازیگر منفی نگاه نمی کنیم که نقش بازدارنده داشته باشد. مشارکت این کشور در منطقه باید مثبت تلقی شود که به نفع خود مسکو هم خواهد بود و این در راستای مبادلات تجاری، انتقال کالا، منابع انرژی و ترتیباتی است که انجام می گیرد و بنابر این در تحولات منطقه نگاه به روسیه منفی نیست.
گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا در کناره دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است.
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

منبع: ایرنا

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb.5bsurhbfgiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین