تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۵
جالب است ۰
رئیس اصناف استان تهران گفت: شرایط رکود کشور آسیب جدی را به تولیدکنندگان وارد کرد که اخذ مالیات این آسیب دیدگی را تشدید می کند
مالیات خسارت های تولیدکنندگان را تشدید می کند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،رییس اتاق اصناف ایران با بیان این نکته که مالیات در کشورهای توسعه یافته به خوبی مدیریت می شود اما در ایران هنوز برنامه مدونی برای آن تدوین نشده است گفت: متاسفانه بزرگ ترین مشکل جامعه نظارتی مالیاتی در بخش کسب اطلاعات موثق و به روز شده است.

علی فاضلی افزود: افرادی که از بستر کشور برای فعالیت های  اقتصادی خود استفاده می کنند باید مالیات پرداخت کنند اما باید دقت شود که تمام صنایع و تولیدکنندگان بازده مناسبی ندارند و حتی به سود حداقلی و ناچیز کسب و کار خود هنوز نرسیده اند.

وی تشریح کرد: دولت باید شرایط اقتصادی کشور را با میزان دریافتی مالیات دهندگان تنظیم کند و در شرایط رکود فعلی اقدام به اخذ و همچنین افزایش نرخ مالیات ها اقدامی نادرست است زیرا با تحمل رکود آسیب جدی به تولید کنندگان وارد شده و اخذ مالیات این آسیب را تشدید می کند.

فاضلی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه رویکرد اصلی نظام مالیاتی به درستی اجرا نمی شود، گفت: صاحبان درآمد با مالیات های خود می توانند به کارآفرین های دیگر و تولیدی های نو پا کمک کنند و رویکرد اصلی مالیات برای ایجاد رفاه و تعامل سازنده با صنایع بوده است اما متاسفانه در کشور ما این امر به خوبی محقق نمی شود و باید با اصلاح کاستی های مذکور تحولی در صنایع و جذب درآمد کشور ایجاد شود.

وی مطرح کرد: سالانه ۱۵ میلیارد دلار قاچاق در کشور اتفاق می افتد و مسئولان مربوطه باید چاره اندیشی را برای جلوگیری مقتدارنه تری از این موضوع مخرب اقتصادی و همچنین کسب مالیات از واردات در نظر بگیرند.

فاضلی اظهار کرد: منبع درآمد بسیاری از افرادی که در ایران فعالیت اقتصادی دارند واضح نیست و فقط تعداد محدودی آشکارا تکاپوی اقتصادی خود را پیش می برند که آنها بیشترین صدمه را از نبود مدیریت مالیاتی متحمل می شوند.

وی در پاسخ به خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص اینکه آیا در اصناف هم سابقه تخلف مالیاتی وجود داشته است؟ گفت: برخی از واحدهای اقتصادی ساز و کار مشخصی دارند که امکان رخدادهایی چون فرار مالیاتی یا بد اظهاری برای آنها وجود ندارد و اصناف هم یکی از این بخش ها است حتی برخی از بخش های زیر مجموعه هم باید در اخذ مالیات از آنها صرف نظر شود اما با این حال آنها در این زمینه مظلوم واقع شده اند.

فاضلی در تکمیل سخنان خود ادامه داد: مالیات از برخی واحدهایی از جمله طلا و جواهرات، نساجی و صنعت بسته بندی ناروا است، زیرا طلا و جواهر به نوعی پول کشور محسوب می شود و صنعت نساجی یکی از موفق ترین اقتصادهایی بوده که در طول تاریخ ارز آوری فراوانی داشته  و در آخر می توان به صنعت بسته بندی اشاره کرد که مکمل حمایت از تولید ملی است.

به اعتقاد این مقام مسئول، مالیات بر ارزش افزوده طرحی آزمایشی بود که بدون تغییرات لازمه به حال خود رها شد. به گفته وی این نوع مالیات در سراسر جهان تنها از یک ایستگاه جذب می شود اما باز هم نبود مدیریت قوی در این زمینه مشکل آفرین شده و در ایران چندین بار در بخش های مختلف مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود.

وی اذعان کرد: واحدهای اقتصادی به دلیل مدیریت اشتباه مالیاتی فشار های تحمیلی را بر دوش مصرف کننده وارد می کنند که اینها در مجموع چرخه اقتصادی کشور را از پایه فلج می کنند.

فاضلی افزود: زمانی که شرایط اقتصادی ایران مشخص و ثابت است می توان مالیات را بر پایه قیمت تمام شده تنظیم کرد. نظام مالیاتی تکلیفی است که باید تشویقی شود و تصحیح نظام مالیاتی می تواند گام موثری برای پیشرفت صنعت به وجود بیاورد.

رئیس اتاق اصناف ایران در پایان سخنان خود گفت: گلایه و نقد های فراوانی در سازوکار مالیات وارد است که بخشی از آن را در قالب طرحی به مجلس پیشنهاد داده ایم که تاکنون به نتیجه ای نرسیده و در حال بررسی است.

منبع: اگزیم نیوز

https://sarmayegozarionline.ir/vdci.uawct1ap3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین