تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۷
جالب است ۰
رصد هفتگی افزایش سرمایه‌ها در بازار سهام؛

تجدید ارزیابی شرکت‌های سودده کلید خورد

دوشنبه هفته گذشته اولین شرکت سودده بازار سرمایه، تصمیم خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به بازار اعلام کرد.
تجدید ارزیابی شرکت‌های سودده کلید خورد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتقال آن به سرمایه بدون پرداخت مالیات، تاکنون بیشتر در انحصار شرکت‌های زیاندهی بود که مشمول ماده 141 قانون تجارت بودند و باید طبق قانون فکری برای معضل بیشتر شدن زیان از نصف سرمایه خود می‌کردند. در این فرآیند با اضافه شدن ارزش روز دارایی‌ها به سرمایه فعلی، زیان شرکت کمتر از نصف سرمایه جدید شده و بنابراین شرکت از شمول ماده 141 خارج می‌شد.

«ریل پرداز سیر» (حریل) طی اطلاعیه‌ای در کدال اعلام کرد که قصد دارد حداکثر به اندازه سرمایه فعلی 196 میلیارد تومانی خود، از تجدید ارزیابی واگن‌های باری در اختیار خود افزایش سرمایه بدهد و از معافیت مالیاتی آن‌که اخیرا ابلاغ شده، استفاده کند. علت تعیین سقف 100 درصدی برای تجدید ارزیابی آن است که واگن‌ها استهلاک‌پذیر هستند و رقم جدید برای ارزش آنها سبب می‌شود که شرکت از سال‌های بعد مجبور باشد هزینه استهلاک برای آن در نظر بگیرد که زیاد بودن این هزینه ممکن است سودآوری شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. البته یکی از مقررات مربوط به تجدید ارزیابی آن است که: «هرگاه یک قلم از دارایی‌ها تجدید ارزیابی شود، تجدید ارزیابی تمام اقلام طبقه‌ای که دارایی مذکور به آن تعلق دارد، الزامی است»، به این معنی که اگر واگن‌های باری را یک طبقه از دارایی درنظر بگیریم، شرکت باید تمام آنها را تجدید ارزیابی کند و نمی‌تواند سقفی برای آن در نظر بگیرد. البته شاید این تعیین سقف با علم به میزان تقریبی ارزش روز واگن‌ها صورت گرفته باشد یا موضوع دیگری وجود دارد که مدیران شرکت از آن مطلع هستند. مدیرعامل حریل در اواخر اردیبهشت سال جاری در نامه کنفرانس خبری کدال، یک پاسخ حاشیه‌ای به یکی از سوالات داد که واکنش‌های فراوانی بین سهامداران حریل ایجاد کرد. در این نامه مدیرعامل شرکت، افزایش قیمت صورت گرفته در سهم را کاذب دانسته و آن را به عده‌ای سودجو نسبت داد که با همکاری فرابورس شناسایی شده‌اند و به‌زودی از طریق مراجع قضایی و انتظامی برخورد مقتضی با آنان صورت می‌گیرد. پس از این اظهار نظر عجیب در اولین روز بازگشایی نماد سهم پس از کنفرانس، صف خرید بیش از 100میلیونی برای آن ایجاد شد که البته عجیب نبود. رویداد عجیب آن بود که سهامدار عمده اصلی و بیشتر سهامداران درصدی از خریداران سهم در چند روز پس از بازگشایی بودند طوری‌که در سه روز اول قیمت سهم با رشد 15 درصدی به نزدیک 300 تومان رسید. یکی از سهامداران در فضای مجازی به شوخی گفت: «سهامداران عمده از برخورد مقتضی با سودجویان عبرت نگرفته‌اند!» و دیگری از این رویداد به‌عنوان یک اختلاف عقیده کوچک بین «مدیرعامل» و «سهامداران عمده» یاد کرد! دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

خاهن ح: «آهنگری تراکتورسازی ایران» را شاید بتوان از سرآمدان افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی در دهه 90 دانست. این شرکت هنگام انتقال به بخش خصوصی سرمایه 4/ 6 میلیارد تومانی داشت درحالی‌که در مجمع فوق‌العاده اواخر خرداد امسال سرمایه‌اش به بیش از 273 میلیارد تومان رسید. از رشد بیش از 42 برابری سرمایه کمتر از 60 میلیارد تومان آن به‌صورت سهام جایزه از تجدید ارزیابی زمین شرکت و سود انباشته بود و بقیه از مطالبات و (عمدتا) آورده نقدی سهامداران بوده است. خاهن در این چندسال علاوه بر یافتن بازارهای جدید از جمله بازارهای صادراتی، در زمینه‌های تولیدی هم به توسعه کار خود مشغول بوده است. البته با توجه به فروش حدود 170 میلیارد تومانی شرکت در دوسال اخیر، سهامداران باید به افزایش فروش شرکت در سال جاری و سال‌های پس از آن امیدوار باشند که ارزش بازاری حدود 1200 میلیارد تومان را برای شرکت مناسب ببینند. نماد سهم و حق‌تقدم به‌خاطر مجمع سالانه بسته است، ولی براساس آخرین قیمت پیش از مجمع، تفاوت حدود 30 تومانی بین سهم و حق‌تقدم وجود داشت. در مجمع سالانه از سود 144 ریالی ساخته شده 20 ریال تقسیم شد تا به‌زودی معاملات سهم و حق‌تقدم از سرگرفته شود. قاعدتا دارندگان حق‌تقدم در صورت شرکت در افزایش سرمایه در مجمع سال آینده سود در تقسیم سود نقدی شرکت خواهند داشت.

در هفته گذشته «سازمان بورس و اوراق بهادار» 5 مجوز جدید برای افزایش سرمایه صادر کرد که در راس آن مجوز افزایش سرمایه حدود 33 درصدی «شرکت بورس اوراق بهادار تهران» با نماد «بورس» از محل اندوخته و سودانباشته به‌صورت سهام جایزه بود تا سرمایه 150 میلیارد تومانی آن را به 200 میلیارد تومان برساند. «نفت سپاهان» مجوز افزایش سرمایه حدود 471 درصدی از سود انباشته را دریافت کرد تا همزمان با برگزاری مجمع سالانه در همین هفته آن را اجرایی کند. «سیمان هرمزگان» (سهرمز) هم می‌تواند سرمایه خود را معادل 100 درصد از مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد. برای شرکت فرابورسی «صنایع بهداشتی ساینا» (ساینا) افزایش سرمایه 23 درصدی از سود انباشته درنظر گرفته شد. در تابلوی بازارپایه هم «لیزینگ رازی» (ولراز) می‌تواند در مرحله اول سرمایه خود را از 2/ 2 میلیارد تومان به 1/ 6 میلیارد تومان (حدود 177 درصد) از مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد.  «سایپا آذین» (خاذین) اعلام کرد که افزایش سرمایه 100 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را که در اوایل تیرماه در مجمع فوق‌العاده به مدیران شرکت تفویض شد، سه‌شنبه همین هفته در جلسه هیات‌مدیره بررسی و تصویب خواهد کرد. شرکت بورسی «ذغال‌سنگ نگین طبس» (کطبس) مبلغ 10786 ریال و شرکت فرابورسی «کشت و صنعت شهداب ناب خراسان» (غشهداب) مبلغ 2103 ریال به‌صورت خالص از حراج حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده به‌دست آوردند که به حساب بانکی دارندگان آن واریز خواهند کرد. معاملات اولیه حق‌تقدم «بازرسی‌فنی و کنترل‌خوردگی تکین‌کو» (رتکو) درحالی پایان یافت که فاصله قیمتی بیش از 110 تومانی (با در نظر گرفتن 100 تومان واریزی) بین سهم و حق‌تقدم در آخرین روز باقی ماند. نکته جالب هم استفاده سهامدار عمده رتکو یعنی «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (وپترو) از این فاصله قیمتی در طول دوره معاملات بود که البته تفاوت قیمت گاهی به حدود 200 تومان هم رسید. وپترو که در دوسه ماه اخیر (احتمالا به‌خاطر تغییرات مدیریتی) خرید و فروش چندانی در پرتفوی خود انجام نداده، سهام رتکو را در صف خرید می‌فروخت و همزمان حق‌تقدم آن را در قیمت‌های منفی یا متعادل برمی‌داشت تا به‌جای 100 تومان واریزی، مطالباتش از رتکو را تسویه کند. حراج حق‌تقدم «سرمایه‌گذاری شاهد» (ثشاهد) تا سه‌شنبه این هفته ادامه دارد که تاکنون از بیش از 90 میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده کمتر از 20 میلیون در قیمت‌های حدود 50 تومان فروخته شده، درحالی‌که از خود سهم استقبال بیشتری می‌شود. علاقه‌مندان به این سهم با دید شرکت در مجمع سالانه - که معمولا اواخر مهر برگزار می‌شود - از خرید حق‌تقدم بهره بیشتری خواهند برد. ثشاهد گرچه در بین شرکت‌های انبوه‌سازی جای دارد اما سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه‌های دیگر هم انجام داده است که درصورت اداره مدیران آن، پتانسیل مناسبی برای تجدید ارزیابی در مجموعه شرکت‌های فرعی خود دارد. حق‌تقدم «پارس سویچ» (بسویچ) در روز چهارشنبه در قیمت‌هایی بیشتر از خود سهم که در صف خرید بود، معامله شد، درحالی‌که در مجمع سالانه آن‌که به‌زودی برگزار می‌شود به حق‌تقدم‌ها سودی تعلق نمی‌گیرد.



https://sarmayegozarionline.ir/vdca0anm.49nuo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما