تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۵
جالب است ۰
سود مصوب شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت برای سال مالی ۹۷ تا به امروز به عدد ۱۶ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال رسیده است.
عبور سود شرکت‌های سهام عدالت در سال ۹۷ از ۱۶ هزار میلیارد ریال
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،طرح سهام عدالت در حالی از سال 1385 تا کنون در حال اجرا است که بر اساس آن از محل سود سهام تخصیص یافته به مشمولان، اقساط این سهام طی مدت 10 سال تسویه شده است.

بر این اساس از سال 96 و با پایان یافتن مهلت تسویه اقساط سهام عدالت، سود این سهام به‌صورت نقدی به مشمولان در حال پرداخت است.

در سالجاری نیز رفته رفته مجامع سال 1397 شرکت‌ها در حال برگزاری است که پس از پایان این زمان، واریز سود سهام عدالت مربوط به سال مالی 1397 شرکت‌های سرمایه‌پذیر به مشمولان آغاز خواهد شد.

در این راستا نگاهی به مجامع برگزار شده شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت که 49 شرکت را شامل می‌شود، نشان می‌دهد تا به امروز در مجموع 16 هزار و 866 میلیارد ریال سود برای پرداخت به مشمولان در سالجاری مصوب شده است.

بر این اساس بررسی میزان سود تقسیمی میان دارندگان سهام عدالت به تفکیک شرکت شامل سرمایه‌گذاری رنا 2 میلیارد ریال، مخابرات ایران 4992 میلیارد ریال، نیرو ترانس 69 میلیار ریال، پتروشیمی بوعلی سینا 315 میلیارد ریال، پتروشیمی ارومیه 15 میلیارد ریال، فولاد خوزستان 5715 میلیارد ریال، پتروشیمی تبریز 149 میلیارد ریال، شرکت چادرملو 4855 میلیارد ریال(که از این میزان 2174 میلیارد ریال به افزایش سرمایه اختصاصا یافته است) و گل گهر 4238 میلیارد ریال است.

این گزارش می‌افزاید: از میان 16 هزار و 866 میلیارد ریال سود مصوبه مجامع سال مالی 97 شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا کنون در حال 1310 میلیارد ریال سود توسط شرکت گل گهر به حساب سازمان خصوصی‌سازی برای پرداخت به مشمولان سهام عدالت پرداخت شده است که طبق قانون تجارت شرکت‌ها پس از برگزاری مجمع و تصویب تقسیم سود، 8 ماه فرصت دارند تا این سود را میان سهامداران خود تقسیم کنند.

گفتنی است، نگاهی به ارزش پرتفوی سهام عدالت نیز نشان می‌دهد تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت 49 شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها 266 هزار و 363 میلیارد ریال است که با توجه به تورم اقتصادی و رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز این پرتفوی 1366 هزار و 354 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

این موضوع بدان مفهوم است که ارزش سهام هر یک از مشمولان رشدی بیش از 5 برابر را تجربه کرده است. به عنوان مثال مشمولانی که ارزش اسمی سهام عدالت آنها یک میلیون تومان است، در حال حاضر ارزش روز سهام عدالت این دسته از مشمولان بیش از 5 میلیون تومان می‌باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjmoei.uqe8hzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما