تاریخ انتشار :جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۳
جالب است ۰
با سامانه مدیریت توزیع مویرگی؛

رصد کالا‌های تولیدی یا وارداتی

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت:​ سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا، این امکان را می‌دهد تا نهاد‌های نظارتی، کالای وارداتی و یا تولیدی را تا سطح عرضه، رصد کند.
رصد کالا‌های تولیدی یا وارداتی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محمد قبله افزود: فقدان آمار و اطلاعات از کالا‌های وارداتی و یا تولید داخل، موجب شده بود که در تنظیم بازار و یا تصمیم گیری‌های تأمین کالا، با مشکلاتی مواجه شویم به این معنی که در تأمین برخی از کالا‌ها زیاده روی می‌شد و در تأمین برخی دیگر کمبود داشتیم که سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا، فضای مناسب را برای تأمین کالا به ویژه کالا‌های اساسی و تصمیم گیری مناسب در این باره فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت به این نتیجه رسیدند تا از طریق سامانه جامع تجارت و سامانه‌های متصل به آن، بتوانند فعالیت همه فعالان بخش توزیع و تأمین کالا را متمرکز و مشخص کنند که هر فردی چه کالایی را تولید و یا وارد کرده است.
قبله سامانه‌های ثبتارش، اعتبارسنجی کارت بازرگانی، سامانه ترخیص کالا و سامانه پنجره واحد گمرکی را سامانه‌های طراحی شده برای حوزه واردات کشور دانست و گفت: در حوزه تولیدکننده‌ها نیز سامانه بهینه یاب طراحی شده ضمن اینکه سامانه‌های حمل بارنامه‌های برخط و سامانه جامع انبار‌ها طراحی شد تا کالا پس از خروج از کارخانه یا گمرک، توسط این سامانه‌ها رصد شود. اکنون سامانه مدیریت توزیع مویرگی را برای شرکت‌های پخش راه اندازی کرده ایم پس از آن این موضوع را به فروشگاه‌های زنجیره و اصناف منتخب تسری خواهیم داد.
وی افزود: پس از ترخیص کالا از گمرک و یا خروج کالا از کارخانه، سامانه‌های راهداری با رصد بارنامه‌ها مشخص می‌کنند که تغییر مکان کالا از گمرک یا کارخانه، به کدام انبار صورت گرفته است.
مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:​ مهمترین مزیت سامانه‌هایی مانند سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا، ​ داشتن اطلاعات از تولیدکننده و مصرف کننده است که بر اساس آن می‌توان برای تنظیم بازار تصمیم بهتری گرفت.
قبله افزود: اگر تخلفی در کالا و یا محصولی با نشان تجاری خاص مشاهده شود با رصد آن کالا از طریق این سامانه، متوجه می‌شویم که آن کالا از طریق کدام واردکننده، وارد و یا در کدام کارخانه تولید شده است. ضمن اینکه می‌توانیم متوجه شویم کالا در چه تاریخی از کارخانه و یا گمرک خارج، در کدام انبار نگهداری و در کدام فروشگاه عرضه شده است.
وی گفت: اگر تولیدکننده و یا واردکننده، کالایی را در سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا اظهار نکند، اما آن کالا در شبکه توزیع قرار گیرد حکم قاچاق خواهد داشت.

اطلاعات برخطّ کالا‌ها و محصولات، در سامانه مدیریت توزیع مویرگی
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران، از در دسترس بودن اطلاعات برخطّ کالا‌ها و محصولات در سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا خبر داد.
سهراب کارگر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ افزود: این اطلاعات به صورت اتوماتیک در دوره‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به سامانه وارد می‌شود و از آنجاکه این سامانه با 10 سامانه دیگر از جمله به "سامانه جامع بارکد ملی " متصل است از این رو به محض اینکه بارکدی وارد این سامانه شود ارتباط آن با سامانه جامع بارکد ملی برقرار می‌شود که در این صورت اگر بارکد وارد شده مشکلی داشته باشد سامانه به صورت اتوماتیک این بارکد را شناسایی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: همچنین در این سامانه، ​ اطلاعات کالا شامل نوع بسته بندی، وزن کالا، کد کالا، کد تولیدکننده و کد انباری که کالا از آن خارج شده وجود دارد.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران گفت: در مرحله نخست سعی کردیم کالا‌های اساسی مانند برنج، روغن، قند، شکر و چای را در این سامانه وارد کنیم یعنی این کالا‌ها از زمانی که از طرف تولیدکننده و یا واردکننده در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌گیرند اطلاعات منبع تأمین آن، اطلاعات نوع حمل و اطلاعات محل فروش آن شامل خرده فروشان، عمده فروشان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشخص است.
کارگر با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در سطح توزیع، نبود امکان رصد مستمر فرایند توزیع توسط واحد‌های نظارتی بود، افزود: با استفاده از سامانه مدیریت توزیع مویرگی، کالا‌ها به ویژه کالا‌های اساسی با رصد درست، در مکان‌های تعیین شده، ​ عرضه و از کمبود‌های کاذب در سطح استان‌ها و مناطق خاص، جلوگیری می‌شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciqvaw.t1arv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما