تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۸
جالب است ۰
گمرک ایران در بخشنامه جدیدی واردات قراضه آهن و ضایعات فلزات از کشورهای عراق و افغانستان را که پیشتر ممنوع اعلام کرده بود، لغو کرد.
مجوز واردات قراضه آهن صادر شد/ عراق و افغانستان در کمین
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،این بخشنامه 31 اردیبهشت ماه به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ شده است.
در بخشنامه پیشین که سوم اردیبهشت به تصویب اداره کل مقررات صادرات و واردات رسیده بود، ترخیص این کالاها از مبداء عراق و افغانستان به هر صورت ممنوع شده بود.
با توجه اینکه این دو کشور درگیر جنگ داخلی هستند، قراضه های آهن در این کشورها اغلب ادوات نظامی منهدم شده است؛ از این رو ممکن است به مواد شیمیایی و تشعشعات هسته ای آلوده باشند.
از این رو اداره کل مقررات صادرات و واردات به منظور حفظ سلامتی مردم، ورود این کالاها را از مبداء این دو کشور ممنوع کرده است.
با این حال، دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه جدیدی که به گمرک ارسال کرده، تاکید کرده است که با توجه به « ضرورت هماهنگی های لازم با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» نامه های پیشین در این زمینه لغو می شود.
قراضه آهن و ضایعات فلزات در صنایع بزرگی همچون ذوب آهن مورد استفاده قرار می گیرد.
پیشتر واردات قراضه آهن از همه کشورها مجاز بود اما واردات آن از مرزهای عراق نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مرتبط از جمله سازمان انرژی اتمی داشت.
آمارها بیانگر آن است که سالانه نزدیک 5 میلیون تن آهن قراضه در صنایع ایران مصرف می شود که حدود نیمی از آن باید از طریق واردات تامین شود.
به گزارش ایرنا، ممنوعیت قراضه از عراق به نیمه‌های دهه 1380 بازمی‌گردد. از آن زمان یعنی حدود نیمه نخست سال 1380 پس از جنگ امریکا در عراق، تخریب‌های بسیاری در این کشور رخ داد و سبب افزایش قراضه در این کشور شد.
از این‌رو قراضه‌ها در عراق به دو نوع آلودگی دچار شد، یکی خود قراضه‌های جنگی که شامل گلوله‌های منفجر نشده و دیگری نیز قراضه‌های آلوده‌شده به رادیواکتیو بود که مربوط به جنوب عراق می‌شد. منتهی سیاست دولت در آن زمان این بود که به‌خاطر ایجاد اشتغال در مناطق مرزی، به پیله‌ورهای مرزی اجازه تبادل کالاهایی با عراق را می‌داد.
برای مثال این پیله‌وران سیمان می‌بردند و در مقابل آن قراضه می‌آوردند. البته کالاهای این پیله‌وران از گمرکات مرزی عبور می‌کرد، اما بدون بازرسی خاصی وارد کشور می‌شد. این محموله‌ها وارد کارخانه‌های فولادی شد که به‌طور عمده به اصفهان و فولاد مبارکه و پس از آن به فولاد خوزستان و سایر مصرف‌کنندگان انتقال داده می‌شد. در مواردی این قراضه‌های آلوده، منجر به انفجارهای پرخسارتی در کوره‌ها شد که حتی سبب خسارت جانی نیز شد.
پس از آن تمرکز دولت بر این موضوع پیش رفت که هر قراضه‌ای که از مرز وارد کشور می‌شود، باید به وسیله انرژی اتمی کنترل شود. درحقیقت واردات قراضه عراق به وسیله انرژی اتمی ممنوع شد که اگر قرار است قراضه‌ای از این کشور وارد شود انرژی اتمی به هیچ‌وجه بازرسی انجام ندهد و محموله اجازه ورود ندارد. بنابراین واردات قراضه از نیمه نخست دهه ۸۰ از عراق ممنوع شد.

منبع:گمرک

https://sarmayegozarionline.ir/vdci.vawct1arrbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین