تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۴
جالب است ۰
به بهانه اتمام ماموریت فردریش اشتیفت، سفیر پُرکار اتریش در تهران

ماموریت"اشتیفت" به پایان رسید/ مبادلات تجاری اتریش و ایران چه روندی را طی می‌کند؟

ماموریت فردریش اشتیفت، سفیر اتریش در ایران پس از چهار سال به پایان رسید و اتاق تهران روز گذشته، برای قدردانی از او ضیافت ناهاری با حضور برخی دیگر از سفرا ترتیب داد. توسعه مراودات تجاری ایران و اتریش طی سال های اخیر به ویژه پس از اجرایی شدن برجام نشان می دهد که او سفیر پر تلاش و کارآزموده‌ای بوده است.
ماموریت"اشتیفت" به پایان رسید/ مبادلات تجاری اتریش و ایران چه روندی را طی می‌کند؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،از اثرات حضور اشتیفت در ایران همین بس که صادرات ایران به اتریش در سال 2016 به نسبت سال 2015 حدود 524 درصد افزایش نشان داده و به حدود 101 میلیون یورو رسیده است. حجم صادرات ایران به اتریش در سال 2015 کمی بیش از 16 میلیون یورو بوده این رقم در سال 2016 به حدود 6 برابر افزایش یافته است. در مقابل نیز صادرات اتریش نیز به ایران در سال 2016 نسبت به سال 2015 معادل 11 درصد افزایش یافته و ارزش صادرات این کشور به ایران، 276 میلیون یورو برآورد می شود. با این وجود، هنوز سطح مبادلات تجاری دو کشور به آنچه پیش از تشدید تحریم ها در جریان بود، بازنگشته است.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و به ویژه پس از اجرایی شدن برجام، هیات‌های اقتصادی و سیاسی بسیاری از اتریش عازم ایران شدند و بی‌تردید نتیجه این رفت‌وآمدها رشد مبادلات تجاری دو کشور است. در این میان، «هانس فیشر» رئیس‌جمهور اتریش به عنوان نخستین رییس دولت عضو اتحادیه اروپا در سال 1394 پس از 12 سال به تهران آمد و با مقامات ارشد نظام نیز ملاقات کرد. نکته مهم این که او را یک هیات بزرگ 200 نفره از مقامات دولتی در سطوح مختلف، فعالان بخش خصوصی و بازرگانان و صنعتگران همراهی می‌کردند.

تبادل هیات‌ها میان اتریش و ایران طی دو سال اخیر به طور منظم برقرار بوده است. در اواخر پاییز 1395 نیز یک هیات تجاری ایرانی به سرپرستی مسعود خوانساری از طرف اتاق تهران به اتریش رفت. این رفت‌وآمدها همچنان ادامه دارد و در آخرین دیدار مقابل که در اردیبهشت سال 1396 در اتاق تهران صورت گرفت. علاوه بر مذاکرات دوجانبه فعالان اقتصادی دو کشور، اتاق تهران و اتاق وین نیز یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند و براساس آن همکاری‌های خود را در قالب اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، ارائه اطلاعات اقتصادی و حقوقی، داده‌ها و آمار اقتصادی و اطلاع‌رسانی در مورد پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهند. این تفاهم‌نامه توسط مسعود خوانساری رییس اتاق تهران و والتر روک رییس اتاق وین امضا شد. اکنون نیز سفیر اتریش اعلام کرده است که به زودی وزیر دارایی این کشور به همراه رییس بانک مرکزی و تعدادی از مقامات بانکی اتریش برای گفت‌وگو و مذاکره درباره همکاری‌ بانکی به ایران خواهند آمد.

در دوره سفارت فردریش اشتیفت در ایران، توافق شد تا کنترل بانک اتریش، تا سقف یک میلیارد دلار بیمه صادراتی برای بانک‌ها، موسسات مالی و فعالان اقتصادی اتریش که با طرف‌های اقتصادی ایران همکاری دارند صادر کند که خبر خوشی برای فعالان اقتصادی دو طرف است. پس از مذاکرات هسته ای و توافق برجام، روند رو به رشد روابط کارگزاری در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و بر این اساس و از ابتدای بهمن ۱۳۹۴ تاکنون بانک مرکزی به افتتاح ۵۲ فقره حساب جدید نزد ۲۳ بانک مختلف اروپایی و آسیایی از جمله بانک‌های مرکزی ایتالیا، اتریش و دیگر بانک‌های تجاری بزرگ و متوسط اقدام کرده است. بسیاری از بانک‌های ایرانی از طریق سوئیفت به همتایان اتریشی خود متصل شده‌اند و تعدادی از بانک‌های کوچک و متوسط اتریشی روابط کارگزاری خود را با برخی از بانک‌های ایران از سر گرفته‌اند که با این اقدام نقل و انتقال پول بین دو بانک مرکزی به سهولت انجام خواهد شد.

در دوران پسابرجام و طی ماه‌های اخیر، مذاکرات متعددی میان شرکت‌های دو کشور ایران و اتریش صورت گرفته است که در صورت پیشرفت مناسب منجر به همکاری‌های خوبی در حوزه‌های انرژی، خودرو، مهندسی، غذایی، هتل‌سازی، حمل و نقل عمومی و ساخت بیمارستان خواهد شد که موجب تدوام همکاری های درازمدت اقتصادی میان دو کشور خواهد بود. همچنین زمینه و پتانسیل همکاری‌های بیشتری بین دو کشور در حوزه‌های ماشین‌آلات صنعتی، داروسازی، خودرو، گردشگری، کشاورزی، تکنولوژی‌های زیست محیطی و مدیریت منابع آب و پسماند نیز وجود دارد.

با توجه به مجموع شرایط به نظر می‌رسد اتریش به تدریج به یکی از شرکای بزرگ و قابل اتکای ایران در اروپا تبدیل شود و حتی بتواند با تسهیلاتی که در نظر گرفته و با جدیتی که در توسعه روابط به ویژه مراودات بانکی دارد، جای برخی از رقبای اروپایی خود را در مراوده با ایران بگیرد. برابر آمار گمرک ایران سال گذشته واردات ما از اتریش حدود 295 میلیون دلار بوده است و حدود 110 میلیون دلار نیز به این کشور صادرات کالا و خدمات داشته‌ایم.

نمودار و جدول زیر نیز آمار مبادلات تجاری بین دو کشور براساس آمار اتاق اقتصاد اتریش است.



منبع: اتاق بازرگانی تهران

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.meifuqe8isfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین