تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۸
جالب است ۰
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با اشاره به سفر "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن به تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد سفر نخست وزیر ژاپن به ایران هستیم سفر از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع نقطه عطفی در روابط دو کشور است.
سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، «مرتضی رحمانی» موحد افزود: روابط دو کشور بر پایه مناسبات تاریخی و حسنه برقرار بوده و این سفر فرصت بسیار خوبی است تا با استفاده از آن به تقویت و گسترش همکاری های دو کشور بپردازیم.

وی گفت: مهمترین هدف این سفر، توسعه روابط دو جانبه در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و در کنار آن مسایل منطقه ای و بین المللی نیز مطرح خواهد شد.
"شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن قرار است از روز چهارشنبه به ایران سفر کند، او در این سفر سه روزه با مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد مسایل دوجانبه و بین المللی گفت و گو خواهد کرد.
سفر آبه به تهران، نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن به تهران در چهار دهه گذشته است.

** سفر به درخواست رییس جمهوری اسلامی ایران انجام می شود
سفیر ایران در ژاپن در واکنش به برخی رسانه ها که می گویند این سفر با هدف میانجیگری میان ایران و آمریکا انجام می شود تاکید کرد: این سفر در پاسخ به دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران صورت می پذیرد اما روابط نزدیک این کشور با آمریکا و همزمانی آن با شرایط کنونی در منطقه، این گمانه زنی ها را تشدید کرده است.

** از بهبود صلح و ثبات در منطقه حمایت می کنیم
رحمانی موحد افزود: ژاپن با هر دو کشور ایران و آمریکا روابط خوبی دارد سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران تنش زدایی و برقراری صلح و ثبات در منطقه است و لذا از هر تلاشی که باعث کاهش تنش در منطقه و بهبود امنیت و ثبات شود استقبال می کند اخیرا نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد انعقاد پیمان عدم تجاوز بین کشورهای منطقه را نیز مطرح کرد.
وی ادامه داد: آمریکا با سلسله اقدامات غیر قانونی و یکجانبه و حضور در منطقه خاورمیانه باعث تشدید تنش ها شده است حضور نظامی و تقویت آن یکی از عوامل تشدید نا آرامی ها در منطقه خلیج فارس است لذا از هر رویکردی که بتواند مانع دخالت های آمریکا شود استقبال می شود.
رحمانی موحد تصریح کرد: ما برای رفع نگرانی و برقراری گفت و گو با کشورهای خلیج فارس نیازی به آمریکا نداریم ژاپن رابطه دوستانه ای با ایران و تمام کشورهای خلیج فارس دارد به نظرم در این بستر ژاپن می تواند نقش ویژه ای را ایفا کند.

** راهکارهای توسعه روابط دو جانبه
سفیر ایران در ژاپن در مورد راه های توسعه روابط دو جانبه هم گفت: در شرایط فعلی راهکارهای مختلفی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد که می تواند مناسبات بین دو کشور را تعمیق بخشد که اجرای توافقات دو کشور در زمینه های اقتصادی و استمرار همکاری های نفتی، یکی از آنها است.
وی از «توسعه مبادلات مردمی» به عنوان یکی از انتظارات ایران برای برقراری روابط معقول و پایدار با ژاپن نام برد و گفت: با توجه به اینکه امسال مصادف با نودمین سالگرد برقراری روابط رسمی میان دو کشور است، این سفر فرصت خوبی برای دو طرف است تا با استفاده از آن در جهت گسترش روابط اقدام نمایند.
سفیر ایران در ژاپن از دیدار مقامات عالی دو کشور به عنوان یکی دیگر از راهکارهای توسعه روابط نام برد و گفت: ما در سال جاری میلادی شاهد سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه ایران به ژاپن بودیم که این مراودات به تعمیق همکاری ها و گسترش هر چه بیشتر مناسبات خواهد انجامید.

** تلاش مستمر ژاپن برای خرید نفت ایران
سفیر ایران در ژاپن در مورد آینده خرید نفت ایران توسط ژاپن نیز تاکید کرد در طول تاریخ روابط دو کشور، سابقه نداشته که ژاپن خرید نفت از ایران را قطع کند دلیل قطع موقتی خرید نفت در حال حاضر نیز تحریم های یکجانبه و فشارهای آمریکا است.
وی ادامه داد: حتی در زمان ملی شدن صنعت نفت ایران، ژاپن تنها کشوری بود که اقدام به اعزام کشتی به ایران جهت خرید نفت کرد و این سابقه خوب در اذهان ایرانیان همچنان مانده است.
رحمانی موحد تاکید کرد: با خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها از جمله خرید نفت ایران، ژاپن همواره تلاش کرده است با مذاکره با این کشور و گرفتن معافیت، به خرید نفت از ایران ادامه دهد و لذا به تلاش های خود ادامه می دهد و ما امیدواریم بزودی شاهد ادامه خرید نفت ایران توسط ژاپن باشیم.

** سرمایه گذاری های مشترک دو جانبه
وی در مورد سرمایه گذاری های مشترک دو کشور نیز گفت: موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری متقابل که پس از امضای برجام بین دو کشور امضا شد بستر لازم را برای حضور و فعالیت شرکت های ژاپنی و سرمایه گذاری آنها در ایران بیش از پیش فراهم می نماید.
رحمانی موحد با بیان اینکه باید تلاش کنیم شرکت های ژاپنی حضور فعالتری در ایران داشته باشند تصریح کرد: یکی از پروژه هایی که آنها می توانند در آن مشارکت داشته باشند و اقدام به سرمایه گذاری نمایند، توسعه بندر چابهار است.

** ظرفیت های اقتصادی ژاپن برای گسترش روابط با ایران
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن همچنین در مورد ظرفیت های اقتصادی ژاپن برای گسترش روابط با ایران گفت: در این رابطه در تلاش هستیم مکانیسم مالی خاصی را با ژاپنی ها طراحی کنیم که براساس آن تبادلات مالی بین دو کشور و همچنین بین شرکت ها تسهیل شود تا از این طریق شاهد افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور باشیم.
وی تاکید کرد در این خصوص ایران انتظار دارد ژاپن در جهت برقراری و تسهیل ارتباطات تجاری – اقتصادی و گسترش آن و همچنین استمرار خرید نفت از ایران گام بردارد و در خصوص اجرای تعهدات اقتصادی برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات لازم را بعمل آورد.

** وضعیت مبادلات اقتصادی دو کشور
رحمانی موحد در مورد آخرین وضعیت مبادلات اقتصادی دو کشور نیز گفت: در 5 ماه گذشته و با از سرگیری واردات نفت ایران از سوی شرکت های ژاپنی، مبادلات تجاری دو کشور افزایش یافته و به رقم خوبی رسیده است.
وی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاش هستیم حجم مبادلات دو کشور افزایش یابد و امیدواریم با توجه به اراده دو طرف، این امر هر چه زودتر محقق شود یکی از اهداف این سفر چگونگی ارتقای سطح همکاریهای همه جانبه با ژاپن قرار دارد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbwfbs.rhb5apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما