تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۳
جالب است ۰
در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که" قیمت کالاها در بستر عرضه و تقاضا کشف شود" ،"قاچاق و بازار سیاه چگونه شکل می گیرد؟"، "نقش بورس کالا در تامین مالی و تحقق رونق تولید" و "بورس کالا بستری امن برای عرضه محصولات کشاورزی" از مهم ترین عناوین آنها بود.
یک هفته با بورس کالا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در هفته گذشته رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس در خصوص تنظیم بازار کالاهای اساسی گفت: مسئولان باید در شرایط بحرانی به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که مصرف‌کننده اصلی و مردم مورد حمایت قرار گیرند نه اینکه با ایجاد محدودیت و قیمت‌های دستوری باعث به وجود آمدن رانت‌های قیمتی و بازار سیاه شوند.

حمیدرضا فولادگر افزود: براساس تجربیات گذشته به هر میزان که قیمت کالاها را به دست بازار و عرضه و تقاضا واگذار کنیم، از رانت دوری کرده ایم که در این زمینه بورس کالا یک بستر شفاف برای کشف واقعی قیمت کالاهاست.

وی تصریح کرد: جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور از جهت ایجاد شفافیت معاملاتی و کشف واقعی و عادلانه قیمت‌ها اهمیت دارد و با استفاده بیشتر از ظرفیت های این بورس می توانیم در مسیر حمایت اصولی از تولیدکنندگان قدم برداریم.

بازار دو نرخی یعنی تشکیل رانت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش بورس کالا در تنظیم بازار کالاهای اساسی گفت: بدون شک اگر مسوولان تصمیم گیر بر عرضه کامل محصولات و مواد اولیه مهم در بورس کالا تاکید کنند، شاهد یک شفافیت حداکثری در بازار کالاها و جلوگیری از عمده سوء استفاده های کنونی خواهیم بود.

حمیدرضا گرمابی افزود: بورس کالا یک بستر برای انجام معامله است، بستری که عملیات آن شفاف است و بهترین راهکار برای تنظیم بازار براساس واقعیات اقتصاد به شمار می رود. اما متاسفانه بعضا سعی داریم تا برخی تصمیم ها و محدودیت ها را در بورس کالا پیاده سازی کنیم که در کل با رسالت این بورس در تضاد است؛ از این رو در صورتتمرکز معاملات کالاهای مهم در بورس کالا، شاهد تخریب پایه های بازارهای غیر رسمی می شویم که این موضوع به اقتصاد کشور کمک ویژه ای در رسیدن به تعادل نسبی می کند.

قاچاق و بازار سیاه چگونه شکل می گیرد؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که باید به قیمت های واقعی کالاهای مختلف از جمله محصولات کشاورزی در اقتصادمان روی بیاوریم؛ اینکه با اتخاذ قیمت حمایتی به یک محصول یارانه می دهیم تا ارزان به دست مصرف کننده برسد اما همان محصول در کشور همسایه دو برابر قیمت دارد، نتیجه ای جز ایجاد رانت، قاچاق و بازار سیاه ندارد.

علی ابراهیمی گفت: کم هزینه ترین اقدام برای دولت در زمینه واقعی سازی قیمت انواع کالاها، استفاده از ظرفیت های بورس و فراهم کردن شرایط برای عرضه کل محصولات در این بازار است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی قیمت بسیاری از کالاها بدون هیچ منطق اقتصادی نوسان می کند که باید از همه امکانات کشور کمک گرفت که هم تولید کننده به سود واقعی برسد و هم مصرف کننده زیان نکند و واسطه ها از مبادلات حذف شوند که عرضه کالاها در بورس می تواند بهترین نسخه برای دوای درد بازارها باشد.

نقش بورس کالا در تامین مالی و تحقق رونق تولید

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به روند تامین مالی صنایع به کمک انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: روند تامین مالی تولیدکنندگان از مسیر بورس کالا با هزینه ای به مراتب پایین تر از بازار پول و سیستم بانکی انجام می شود که این امر به کاهش هزینه های تولید به کمک ابزارهای نوین مالی منجر می شود.

حسین میری با اشاره به امکان ایجاد رونق تولید و تحقق شعار سال با استفاده از تامین مالی کوتاه مدت و بلندمدت تولیدکنندگان از بستر بورس کالا گفت: یک پایه اصلی رونق تولید بحث تامین مالی است؛ بطوریکه چه بخواهیم پروژه ای را در کشور اجرا کرده و یا هزینه سرمایه ای انجام دهیم و چه بخواهیم حجم تولید را در واحدهای تولیدی افزایش دهیم، نیاز به سرمایه در گردش خواهیم داشت. در واقع، هر فعالیت اقتصادی نیاز به تامین مالی دارد و قاعدتا اگر بتوانیم تامین مالی آسان هم به لحاظ تشریفات اداری و هم به لحاظ نرخ بهره مناسب را در اختیار تولیدکنندگان بگذاریم، یکی از پیش شرط های اساسی در رونق تولید را فراهم کرده ایم که بورس کالا بستری مناسب در این زمینه است.

بورس کالا بستری امن برای عرضه محصولات کشاورزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به کشاورزان دلگرمی می دهد چراکه آنها به جای روبه رو شدن با واسطه ها، محصولاتشان را در بستری امن عرضه می کنند و از طرفی بار مالی دولت نیز در خرید تضمینی محصولات با استفاده از بورس کالا کاهش می یابد؛ از این رو عرضه جو و ذرت در بورس کالا به تصویب کمیسیون اقتصاد هیات دولت رسید که این امر به نفع دولت و مردم است.

نورمحمد تربتی نژاد با بیان اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به ارتقاء کیفی و قیمت گذاری منطقی کمک می کند، گفت: عرضه هر کالایی به ویژه محصولات کشاورزی در بورس کالا به نفع تولید کننده کشاورزان و خریداران است تا بتوانند از سودی که دلالان و واسطه ها به جیب می زدند، نجات پیدا کنند.

طلای سرخ در بورس کالا رکورد شکست

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای نخستین بار با ایجاد انگیزه سود و جذابیت‌های بورسی توانستیم فعالان بازار سرمایه و بخش کشاورزی را به بازار مدرن بورسی زعفران هدایت کنیم به طوریکه سال گذشته در رکوردی جدید در معاملات بورس کالای ایران، 68 تن زعفران مورد معامله قرار گرفت.

حسین شیرزاد در نشستی با فعالان اتحادیه‌های ملی و استانی زعفران افزود: سال گذشته با مداخله گری هدفمند سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران،  68 تن زعفران در بورس کالا عرضه شد  که بالاترین رکورد در طول فروش بورسی زعفران کشور محسوب می شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcefw8n.jh8woi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین