تاریخ انتشار :شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۷
جالب است ۰
مدیریت شهری باید سیاستهای حمایتی را از کسب و کارهای مثبت و مفید در شهر تقویت کند
تقویت حمایت از سیاستهای حمایتی از کسب و کارهای مفید در شهر
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهندس محسن هاشمی رفسنجانی متولد ۲ آبان ۱۳۴۰ است و ۱۳ سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است، با آغاز کار چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود، که در نهایت با یک رای مغلوب محمدباقر قالیباف شد.

وی نایب‌ رئیس اتحادیهٔ بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقاو هم‌زمان یک مؤسسه انتشاراتی به نام دفتر نشر معارف انقلاب را اداره می کند که ناشر کتبی از جمله «خاطرات آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی» از قبل و بعد از انقلاب اسلامی است.

این نامزد انتخاباتی شورای شهر تهران در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران محمدباقر قالیباف با استعفایش موافقت و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت‌مدیره منصوب کرد.

در گفت‌وگویی کوتاه با «محسن هاشمی» هرچند نمی توان زوایای پیدا و پنهان برکناری اش از مترو را در دولت احمدی نژاد و فشار بر شهردار تهران بازگو کرد اما دیدگاه فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که عمری را در حوزه مدیریت شهری صرف کرده قابل تامل است.

محورهای اصلی برنامه شما برای مقابله با فسادهای مالی و اداری در شورا یا شهرداری‌ تهران چیست؟

هاشمی: ساختار مدیریت شهری تهران، مانند ساختارهای دیگر کشور با نواقص و آسیب‌هایی همراه است، تجربه جهانی برای مبارزه با فساد در نظام مدیریتی نشان می‌دهد که چابک سازی وکوچک سازی ساختار، ایجاد نظام شفافیت، لغو انحصارها و ایجاد رقابت، مبارزه با رانت‌های موجود در سیستم و ایجاد دسترسی برابر به متقاضیان در کنار کاهش هزینه‌ها می‌تواند فساد را کاهش دهد و روش‌هایی نظیر گسترده کردن دستگاه‌های نظارتی ومچ گیری و پرونده سازی خود به ایجاد فسادهایی بزرگتر از فسادهای موجود می‌انجامد.

اگر از طرف مردم به عنوان یکی از اعضا شورای شهر انتخاب شوید، مهمترین ملاک‌هایی که برای انتخاب شهردار تهران مد نظر شماست چیست؟

هاشمی: تخصص در مدیریت شهری، آشنایی و تسلط به ساختار شهرداری تهران وچالشها و مشکلات آن، سلامت اقتصادی، توانمندی برقراری ارتباط با دستگاه‌های حاکمیتی نظیر دولت، مجلس و سایر دستگاه‌ها به منظور حل مسایل شهر، داشتن برنامه متناسب با شرایط امروز تهران و الویت دادن به توسعه حمل ونقل عمومی، محیط زیست و چابک سازی و کوچک سازی ساختار شهرداری تهران.

از نظر شما آیا ارتباطی بین بدهی‌های کلان شهرداری ونحوه نظارت شورای شهر بر عملکرد شهرداری وجود دارد؟

هاشمی: قطعا اگر شورای شهر از ظرفیتهای قانونی خود استفاده و به وظیفه خود در نظارت بموقع وموثر بر عملکرد شهرداری چه در زمان ایجاد تعهد و چه در زمان پرداخت هزینه بخوبی استفاده کند، بسیاری از مسایل ومشکلات کاهش می‌یابد و تعهدات شهرداری متناسب با درآمد پایدار و قابل تحقق مدیریت شهری ایجاد می‌شود در واقع از تخلفات پیشگیری می‌شود.

به نظر شما کارآمد ترین و اساسی‌ترین راه حل برای حل معضل ترافیک تهران چیست؟

هاشمی: توسعه حمل ونقل عمومی وکاهش تقاضای سفر با وسایل نقلیه شخصی می تواند معضل ترافیک تهران را کاهش دهد، در دهه‌های اخیر در اکثر کلانشهرهای توسعه یافته در جهان، اعتبارات مدیریت شهری بجای توسعه بزرگراه‌ها و کریدورهای خودرو به توسعه سیستم حمل ونقل عمومی انبوه و سپس حمل‌ونقل خرد سبز وسازگار با محیط زیست اختصاص می‌یابد.

برای حل معضل آلودگی هوای تهران چه برنامه‌ای دارید؟

هاشمی: کاهش آلاینده ها و گسترش فضای سبز در راه موازی برای حل معضل آلودگی هوای تهران هستند که باید به موازات هم پیگیری شوند، در حالیکه معضل آلودگی هوای تهران نتیجه افزایش بی رویه تردد خودروها وموتورسیکلت‌های در شهر و از بین رفتن باغات وکاهش فضای سبز تهران بخصوص در مناطق آلوده ومتراکم مرکزی است.

محسن هاشمی نقش شهرداری و شورای شهر در ایجاد و گسترش کسب و کارهای نوین شهری را چگونه ارزیابی می‌کند؟

هاشمی: مدیریت شهری باید سیاست‌های حمایتی را از کسب وکارهای مثبت ومفید در شهر تقویت کند، در حال حاضر بخش عمده گردش مالی وتجارت کشور در تهران رقم می‌خورد و این مبادلات اقتصادی در صورت استفاده موثر وصحیح مدیریت شهری می‌تواند فرصتی برای توسعه شهر فراهم آورد به شرطی که در قالب بسته سیاست گذاری صحیحی تنظیم شود وکسب وکارهای متناسب به بارگذاری صحیح و سازگار با پهنه های زیستی تقویت گردد.

 آیا روند جاری توسعه در شهر تهران را مطابق طرح جامع و طرح تفصیلی شهری می‌دانید؟

هاشمی: گرچه طرح تفصیلی شهر تهران با اشکالات و مسایلی مواجه بوده اما در اجرا متاسفانه موارد زیادی به چشم می‌خورد که از این طرح تفصیلی حداقلی عدول شده و با تغییر پهنه‌ها توسط مشاور طرح یا کمیسیون مربوطه، اهداف طرح نقض شده است ودر برخی از موارد هم با تفویض اختیارات به شوراهای معماری عملا طرح دور خورده است.

از معضلات کلان شهر تهران بافت فرسوده و نحوه مواجه با زمین لرزه‌های احتمالی است، در این مورد دیدگاه خاصی دارید؟

هاشمی: سیاستهای توسعه شهر باید متناسب با نیازها تدوین شود، زمانی که ما اجازه ساخت وساز در مناطق مدرن تر شهر را بی رویه صادر کنیم شاهد هستیم که ساختمان‌های نوساز یا باکیفیت قابل قبول جهت احداث بنا با تراکم بیشتر تخریب می‌شوند و در مقابل سازندگان به مناطق با بافتهای فرسوده بدلیل بازدهی کمتر تمایل زیادی نشان نمی‌دهند، در صورت ساماندهی طرح توسعه شهر و اصلاح بارگذاری طبعا مشکل بافت‌های فرسوده هم قابل کاهش وحل می‌شود.

 تهران می‌تواند به عنوان شهری با جذابیت‌های گردشگری باشد؟

هاشمی: تهران به جهت وسعت گسترده وتنوع تاریخی، اقلیمی و فرهنگی می تواند جذابیت فراوانی جهت گردشگری داخلی و استفاده از ظرفیت ده میلیون نفری برای تولید تقاضای گردشگری خود وهمچننی جذب گردشگران خارج از تهران داشته باشد اما این موضوع نیازمند ایجاد زیرساختها نظیر سامانه های حمل ونقل آسان برای عدم تداخل با ترافیک، امکانات اقامتی وتفریحی وخدماتی استاندارد وقابل قبول است که طرح‌هایی در این راستا تهیه شده است.

اگر حادثه‌ای مثل «حادثه پلاسکو» اتفاق بیفتد و شما عضو شورای شهر باشید چه راهکاری برای مدیریت بحران ارائه می‌دهید؟

هاشمی: در مورد ساختمان پلاسکو، از زاویه مدیریت شهری ما نباید صرفا بعنوان یک حادثه به موضوع نگاه کنیم، ساختمان پلاسکو بیش از نیم قرن قبل به بهره برداری رسید ودر آن زمان ساختمانی مدرنی در کشورهای در حال توسعه بشمار می آمد اما اکنون نه تنها فرایند مدرنیته در تهران تداوم نیافته بلکه نسبت به قبل هم پسرفت داشتیم و نتوانستیم همان ایمنی را حفظ کنیم، مساله در صرف یک حادثه نیست در فرایند مدیریت شهری است که نتوانسته است همپای روز و سایرکلانشهرها عمل کند، وقتی سیستم‌ها ناکارمد ومعیوب باشند هر جایی می‌تواند حادثه وفاجعه ای رخ دهد، الویت مدیریت شهری اصلاح فرایندها وسیستم هاست.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdci.3awct1azrbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین