تاریخ انتشار :جمعه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۷
جالب است ۰
مدیرعامل شرکت ساخت خبر داد؛

ورود قطار به کرمانشاه تا پایان بهار

معاون وزیر راه گفت:در حال حاضر ۱۶ کریدور آزادراهی در کشور در حال ساخت است که آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه اصفهان شیراز بوشهر و آزادراه قم اراک بندر امام سه پروژه مهم آن است.
ورود قطار به کرمانشاه تا پایان بهار
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،خیرالله خادمی درباره وضعیت زیرساخت های حمل و نقلی کشور گفت: کشور ما کشوری است که ۹۰ درصد بخش حمل و نقل آن هم در زمینه بار و هم مسافر بر جاده استوار است. این وضعیت، چندان مطلوب نیست و علت آن، ارزان بودن انرژی و یارانه ای است که در بنزین وجود داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: اگرچه وزارت راه و شهرسازی معتقد به ادامه ساخت و توسعه جاده‌های جدید و بهبود وضعیت و تعریض جاده‌های موجود است، اما به طور کلی اعتقاد دارد باید در این زمینه تغییر رویکرد داده و در بلندمدت بار حمل و نقل کالا و مسافر از جاده به ریل منتقل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقتصادی‌ترین شکل حمل و نقل در دنیاف حمل و نقل ریلی است و اتفاقا حمل و نقل جاده ای در بسیاری از کشورها جزء گران‌ترین شقوق حمل و نقل محسوب می شود، افزود: اگر بخواهیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کنیم، باید سیاست تغییر جاده به ریل را پیاده و اجرا کنیم.

وی با اشاره به موقعیت خوب ایران برای ترانزیت تصریح کرد: در حال حاضر از این موقعیت استراتژیک برای درآمدزایی استفاده نمی شود. این در حالی است که کشورهای همسایه ما در شرق و غرب، شمال شرقی و شمال غربی به شدت به انواع کالاها و خدمات نیازمندند که موقعیت راهبردی ایران در منطقه می تواند مسیر دسترسی آنها به اروپا یا شرق آسیا را هموار کند و درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.

خادمی رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی را شهرسازی ریل پایه عنوان و اظهار کرد: برای اجرای این سیاست قصد داریم شهرهای دارای مترو و قطار شهری را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم. به این صورت که ایستگاه های قطار در کلانشهرهای دارای مترو، به عنوان هاب حمل و نقلی آن شهر تبدیل شده و مسافران بتوانند از درب منزل تا مقصد نهایی با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی که ارزان و ایمن است، استفاده کنند.

وی به برنامه ریزی شرکت ساخت و توسعه برای تکمیل حلقه های ناپیوسته کریدورهای جاده ای داخلی اشاره کرد و افزود: در کنار این کار، اجرای کریدورهای آزادراهی شمال به جنوب و شرق به غرب را در دستور کار داریم. در حال حاضر شبکه ناهماهنگی در زیرساخت های جاده ای داریم که باید آنها را تکمیل و به یکدیگر متصل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ شبکه آزادراهی در حال ساخت است، بیان داشت: کنارگذر جنوبی تهران، اتصال اصفهان به شیراز و سپس به بوشهر و اتصال بندر امام به آزادراه قم تهران، از مهم ترین این آزادراه‌های در حال ساخت است.

نیازی به توسعه راههای روستایی نیست

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره ساخت جاده های روستایی نیز گفت: ۱۳۳ هزار کیلومتر راه روستایی داریم بنابراین دیگر افزایش طول راه های روستایی چندان نیاز کشور نیست برای آنکه هزینه های انتقال تولیدات روستایی به شهرها کاهش یابد تا هم تولیدکننده روستایی و هم مصرف کننده نهایی در شهرها از هرینه حمل و نقل متضرر نشود، تکمیل همین جاده ها و کریدورهای آزادراهی است که با استفاده از آنها مصرف سوخت کاهش یافته و در هزینه جابه جایی محصول سرشکن شود. تکمیل این آزادراه ها می تواند به بهبود ترانزیت منجر شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان کالا و محصولات از بالا بودن هزینه حمل و نقل تولیدات خود به کلانشهرها ناراضی هستند، افزود: این در حالی است که یارانه سنگینی به سوخت خودروهای باری سنگین تخصیص داده می شود اگر بخواهیم قیمت سوخت را آزادسازی کنیم، دیگر حمل ونقل جاده ای به صرفه نخواهد بود.

خادمی در خصوص کریدورهای ریلی نیز گفت: اگرچه بنادر جنوبی ایران به شبکه ریلی متصلند، اما بهره‌وری آن ها پایین است. وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد تا ضمن افزایش بهره‌وری ریل های موجود از طریق افزایش ناوگان، شبکه ریلی کشور را به شبکه ریلی کشورهای همسایه متصل کند. در این راستا باید خط آهن بندر شهید رجایی به بندر آستارا و سپس جمهوری آذربایجان متصل شود. همچنین کریدور ریلی غربی ـ شرقی از سمت شرق به سرخس و ترکمنستان متصل است اما از سمت غرب نیز قرار است تا پایان بهار خط آهن به کرمانشاه برسد و از آنجا به قصر شیرین و در بلندمدت به شبکه ریلی عراق متصل خواهد شد.

وی درباره علت طولانی شدن عملیات احداث خط آهن قزوین ـ رشت و زمان بهره برداری از آن خاطرنشان کرد: این پروژه تا پایان تابستان امسال به پایان می رسد. به خصوص که یک مسیر توریستی بوده و در مسیر این خط آهن، ۵۸ دستگاه تونل و ۵۰ دستگاه پل اختصاصی ریل ساخته شده است. در حال حاضر زیرسازی آن به پایان رسیده و تنها ۷۵ کیلومتر از ریل گذاری آن باقی مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اتصال راه آهن رشت به آستارا هم گفت: تفاهم نامه ای با روسیه و آذربایجان برای انجام این پروژه به امضا رسیده است. ضمن اینکه دو ماه قبل هم خط آهن باکو آستارا در جمهوری آذربایجان از سمت این کشور وارد خاک کشور ما شده و به آستارای ایران رسیده است. بنابراین تنها اتصال رشت به آستارا باقی مانده که اجرای آن ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

منبع: مهر

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd.50k2yt0fna26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما