تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۵
جالب است ۰
اگر همه امور از جمله اقتصاد به مردم واگذار شود هم هزینه ها کاهش می یابد هم فساد کمتر صورت می گیرد
همه امور از جمله اقتصاد به مردم واگذار شود
اگر همه امور از جمله اقتصاد به مردم واگذار شود هم هزینه ها کاهش می یابد هم فساد کمتر صورت می گیرد 
 شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات جدی ما در مجموعه های ساختار کشور شکل مدیریتی است که به 50 تا 60 سال قبل بر می گردد، گفت: 

مدیریت جامعه امروز به این شکل حتما نشدنی است و زیبنده شهر و کشور ما نیست .
به گزارش خبرنگار شهرنوشت محمدباقر قالیباف در مراسم رونمایی از پروژه های نقشه همراه شهر تهران، سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده و کتاب اطلس پایداری شهر تهران ضمن قدردانی از زحمات مدیران شهری در همه سطوح اظهارکرد: مهمترین چالشی که امروز ما در نهادهای عمومی، غیردولتی، دولتی و بخش خصوصی و همچنین در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با آن مواجه هستیم، مشکل مدیریت است.
وی با بیان اینکه موضوع مدیریت به نوع تفکر بر می گردد ، گفت: متاسفانه ما اکنون از پیرو تفکر نسل دوم یا موج دومی هستیم که به دهه های 60 و 70 میلادی برمی گردد . آن زمان نوع نگاه دنیا این گونه بود که هر فردی یک خودرو داشته باشد و این باعث افتخار بود. این نگاه به دنبال ارتقای کیفیت و تکنولوژی در زمان خود بود، اما امروز در دنیا تفکر نسل چهارمی حاکم است . در واقع با وجود سیستم های حمل ونقل که در تمامی دنیا مورد استفاده است و یا مواردی مانند اسنپ و تپسی، دیگر داشتن یک خودرو برای هر فرد افتخار نیست .
شهردار تهران ادامه داد: امروز با وجود سیستم های دانش بنیان تحولات مهمی در حوزه اقتصاد ، مسائل جتماعی و فرهنگی اتفاق افتاده که عدالت جغرافیایی، اجتماعی ، شفافیت و مبارزه با فساد به صورت سیستماتیک را به همراه دارد . ضمن اینکه این تحول منجر به کنترل وقت ، کاهش تورم، کاهش هزینه تولید و هزینه حمل ونقل می شود .
قالیباف با اشاره به تجربه این تحول در تهران عنوان کرد: امروز شاهد فعالیت یک هایپرمارکت در بزرگراه شهید باکری در منطقه 5 هستیم . این مجموعه با سرمایه کم راه افتاده است و سرمایه گذار پولی بابت خرید زمین نداده و تنها مکان را اجاره کرده است . در کنار این موضوع هر شرکت به صورت مستقل و زنجیره ای اقدامات مربوطه به تولید و بسته بندی را انجام می دهد و مردم به شکل متمرکز در این مراکز خرید های خود را انجام می دهند .به طور حتم این موضوع یک اتفاق بزرگ است .
وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات جدی ما در مجموعه های ساختار کشور شکل مدیریتی است که به 50 تا 60 سال قبل بر می گردد، گفت: مدیریت جامعه امروز به این شکل حتما نشدنی است و زیبنده شهر و کشور ما نیست .
شهردار تهران در بخش دیگر از سخنانش با  اشاره به راه اندازی نقشه همراه شهر تهران و سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رعایت نشده و همچنین کتاب اطلس پایداری شهر تهران بیان کرد : خوشحالیم که این اقدام در یک فرایند مداوم و مستمر اتفاق افتاد. به واسطه این اتفاق امروز بیش از 160 سرویس در مجموعه شهرداری تهران و شهر تهران ارایه می شود که یک بخش از آن مانند موضوع فاینانس داخلی است و یک بخش از آن که شامل حدود یک سوم از سرویس ها می شود، برای شهروندان است . به باور من، مدیریت واحد شهری را باید ازهمین جا دنبال کنیم و امیدواریم این کار روز به روز با سرعت بیشتری انجام شود .
قالیباف گفت: این راه توقفی ندارد و ما مرتب باید مسیر را پیش ببریم و به دنبال به روز رسانی تجهیزات و سرویس های متعدد دیگری باشیم که می توان ایجاد کرد .
وی با تاکید  بر ضرورت شکل گیری مدیریت کارفرمایی وافزایش مشارکت مردم در امور تصریح کرد: مهمترین موضوعی که دراین خصوص در شهر داریم و عده ای معتقد بودند که امکان واگذاری ندارد و بحثی کاملا حاکمیتی است حوزه شهرداری بود اما امروز این موضوع را می توانیم به طور کامل به مردم واگذار کنیم و موارد حاکمیتی آن در قالب طرح تفصیلی در اختیار شهرداری باقی بماند.
شهردار تهران یادآورشد: روزی که توفیق خدمت در پلیس را داشتم بحث مدیریت کارفرمایی مبنی بر واگذاری صدور گذرنامه به مردم را مطرح کردم. این موضوع با عنوان یکی از مهمترین بخش های حاکمیتی با مخالفت های جدی دولت وقت روبرو شد. در واقع اعتقاد بر این بود که این موضوع باید فقط در اختیار نیروی های انتظامی و امنیتی باشد و پشت درهای بسته انجام شود . با تمامی این مخالفت ها این واگذاری انجام شد و امروز مردم با مراجعه به نزدیک ترین دفتر به محل سکونت خود می توانند گواهینامه یا گذرنامه خود را دریافت کنند.
قالیباف با تاکید بر اینکه همه چیز حتی اقتصاد باید مردمی شود، گفت: این موضوع در عمل به کاهش هزینه ها و از بین بردن مفاسد می انجامد . باید تفکر فرتوت نسل دوم را به فراموشی بسپاریم و درک درستی از واقعیت امروز جهان و پیشرفت های علمی داشته باشیم.

 

قالیباف در جمع خبرنگاران:
بهره برداری از پروژه های علمی باعث شفاف سازی، افزایش سرعت درخدمات دهی و کاهش آلودگی هوا می شود
شهردار تهران گفت: پروژه های نقشه همراه شهر تهران، سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده و کتاب اطلس پایداری شهر تهران به شفاف سازی و افزایش سرعت در ارایه سرویس و خدمات ، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش آلودگی هوا کمک می کند.
با گزارش خبرنگار شهرنوشت محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه های نقشه همراه شهر تهران سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده و کتاب اطلس پایداری شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر کارکردهای ستاد اطلس پایداری شهر تهران اظهارکرد: بیش از 170 لایه های اطلاعاتی شامل لایه های فنی ، خدماتی ، اجتماعی و فرهنگی در این اطلس وجود دارد . در واقع در این کتاب اطلاعات مکانی و روابط متقابل بین شهروندان لحاظ شده که همگی آنها متمرکز بر یک دیتابیس است. این اطلاعات می تواند هر روز توسط مردم به روزرسانی شود.
وی با تاکید بر کارکردهای پروژه هایی که امروز به افتتاح رسیدند، گفت: این اتفاق به شفاف سازی و افزایش سرعت در ارایه سرویس و خدمات ، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش آلودگی هوا کمک می کند. در واقع به جای آنکه افراد 8 ساعت در محل کار سرویس اداری دهند از این طریق می توانند به طور 24 ساعت و شبانه روزی خدمات ارایه کنند و مردم از این امکان استفاده کنند.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افراد چگونه می توانند از امکانات موجود استفاده کنند، گفت: شهروندان با مراجعه به سامانه TEHRAN.IR این فرصت را دارند که اکانت شخصی خود را دریافت کنند و اطلاعات خود را ثبت کنند .
وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به توسعه مدیریت یکپارچه شهر تهران اظهارکرد:در حال حاضر اطلاعات بخشی از سازمان ها و ادارات در این اطلس ثبت شده و امیدواریم مابقی نیز نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام نمایند .
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری دولت با شهرداری در خصوص راه اندازی سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده تصریح کرد: در این مورد قانون کاملا مشخص است؛ به این معنی که تجهیزات و دوربین ها را نصب کردیم و از آنها نگهداری می کنیم. پلیس هم در اجرای کار حضور دارد و از طریق دوربین ها ثبت تخلف انجام می شود و به صورت اتوماتیک قبض برای رانندگان صادر می شود. این امر در عمل باعث کاهش تخلفات و ارتقای فرهنگ ترافیک شده است .
قالیباف با بیان اینکه تا چند وقت قبل از حجم ترافیک موجود در تهران راضی نبودم، گفت: مدتی قبل چند تصویر در خصوص رانندگی بین خطوط دیدم و متوجه شدم درحال حاضر  3 به 5 مردم این اصل را رعایت می کنند. درواقع امروز در تونل هایی مانند تونل نیایش و پل صدر شاهد حرکت در بین خطوط ، کاهش سرعت و عدم استفاده از مسیر ویژه یا همان لاین اضطراری هستیم. این امر کاهش تصادفات و بروز خسارت های مالی و جانی را به همراه دارد .

مراسم رونمایی از نقشه همراه تهران، سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده و اطلس پایداری
تاکید بر مدیریت کارفرمایی و افزایش مشارکت مردم
مراسم رونمایی از نقشه همراه تهران، سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده و اطلس پایداری با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این جلسه که با حضور شهردار تهران، معاونین و شهرداران مناطق 22گانه برگزار شد، علی‌اصغر قائمی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران درباره ویژگی‌های هر کدام از محصولات و سامانه‌هایی که رونمایی می‌شوند توضیحاتی ارائه نمود.

اهمیت اطلاعات مکانی
قائمی در ابتدا با اشاره به جنبه حیاتی و اهمیت اطلاعات مکانی، پیشرفت در آن را از فاکتورهای توسعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه هویت‌های مکانی ما در اختیار سرویس‌های خارجی است و با توجه به نیاز مردم در این حوزه، بهتر است در آینده به صورت یکپارچه و همگون عمل کرده و خدمات مکان‌محور را توسعه دهیم. در حال حاضر هم بسیاری از نهادها و سازمان‌ها به بستر اطلاعات مکانی که شهرداری تهران فراهم کرده اعتماد نموده‌اند. نقشه همراه تهران با 80 لایه اطلاعاتی ویژگی‌های مهمی چون سه بعدی بودن، اعلام ترافیک آنلاین و امکان همکاری مردم با شهرداری در تصحیح اطلاعات را در بر دارد که آن را ارزشمند می‌کند.

کاهش تخلفات و ایجاد شفافیت اطلاعات
وی همچنین در رابطه با سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده گفت: بیش از سه هزار دوربین در کل شهر نصب شده است. تعدادی از آن‌ها دوربین ثبت تخلفاتی از جمله ورود به محدوده طرح ترافیک، سرعت غیرمجاز و گذر از چراغ قرمز و غیره است و تعدادی از آن‌ها نیز نظارت تصویری را انجام می‌دهند. عملکرد چند ساله این دوربین‌ها به صورت یکپارچه نقش بسیاری در کاهش تخلفات، ایجاد شفافیت اطلاعات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دربر داشته است. این سامانه از باب دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات طراحی شده تا شهروندان بتوانند متوجه تخلفاتی که دوربین ثبت کرده است شده و به آن دسترسی داشته باشند. تنها مسئله این است که باید برای استفاده از این سامانه یک بار همراه با مدارک خود برای احراز مالکیت خودرو به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نمایند.

چکیده مطالعات GIS شهر تهران
قائمی در ادامه و در توضیح چگونگی انتشار اطلس پایداری تهران گفت: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران پس از تأسیس رصدخانه شهری تهران، موظف به تهیه و انتشار انواع اطلس‌های موضوعی شد. اطلس پایداری، مجموعه مطالعات مشترک این سازمان با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و دانشگاه تهران است. در واقع چکیده همه مطالعات مربوط به GIS شهر تهران در اطلس پایداری تجمیع شده و از امروز در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

نقشه همراه تهران
در این نشست، مهدی محبوبی، مدیر پروژه نقشه همراه تهران با اشاره به امکان برنامه‌ریزی سفر برای شهروندان، کمک به کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آزاد به اطلاعات و استفاده بهینه از داده‌های مکانی را از جمله اهداف تهیه و توسعه نرم‌افزار نقشه همراه تهران دانست و ضمن ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های این نرم‌افزار، مزایای آن را برشمرد و گفت: نمایش و جستجوی معابر موجود شهر، نمایش سه‌بعدی ساختمان‌ها، نمایش آخرین تصویر ماهواره‌ای، امکان جستجوی مراکز خدماتی شهر، نمایش انواع خطوط حمل و نقل عمومی، نمایش بار ترافیکی، نمایش عکس‌های پانورامای شهری، امکان مسیریابی خودروی شخصی، عمومی و پیاده، هدایتگر مسیر با استفاده از سخنگوی فارسی و امکان ثبت خطای اطلاعات توسط مردم را از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای آن است.

سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده
سپس زرسازی، مدیر پروژه سامانه ثبت تخلفات مکانیزه، معماری و روند کار این سامانه را توضیح داد و مهم‌ترین نتایج وجود این سامانه را کاهش آمار تخلفات، بالا رفتن کیفیت زندگی و افزایش اعتماد شهروندان دانست و درباره چگونگی بهره‌مندی شهروندان از آن گفت: شهروندان یا اشخاص حقوقی برای استفاده از خدمات این سامانه می‌بایست اصل مدارک خود و خودروی خود (شناسنامه، کارت ملی، شناسنامه خودرو) را در یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت نماید. همچنین داشتن حساب شهروندی نیز از دیگر الزامات استفاده از این سامانه است.

اطلس پایداری شهر تهران
راما قلمبر دزفولی، مدیر پروژه تهیه و انتشار کتاب «اطلس پایداری شهر تهران»، این کتاب را به عنوان اولین گزارش تخصصی در موضوع پایداری شهری تهران معرفی کرد که توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران منتشر شده است و با مرور کوتاهی بر فصل‌های مختلف کتاب، گفت: پایداری شهری یکی از جدی‌ترین موضوعات و دغدغه‌های بسیاری از کلانشهرهای دنیاست. امکان بهره‌برداری تمامی حوزه‌های تخصصی شهرداری تهران برای برنامه‌ریزی‌های آینده، به‌کارگیری نتایج برای اتخاذ سیاست‌های شهری لازم در برنامه پنج‌ساله سوم، امکان برنامه‌ریزی در حوزه شهرسازی، مالی و اقتصادی با توجه به محدودیت و مزیت‌های مکانی به دست آمده در شهر، امکان بهره‌برداری از نتایج برای درک برابری یا نابرابری فضایی در بین محلات شهر تهران و امکان تحلیل خوشه‌های فضایی شکل گرفته در شهر تهران از مهم‌ترین کاربردهای اطلس پایداری شهر تهران است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb.0bsurhb8wiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما